Abortvirus!!

Sv: Abortvirus!!

När jag köpte min var han två och bara vaccinerad mot stelkramp. Han hade förvisso bara gått i flock med de andra unghingstarna, men ändå. Så det första jag gjorde var att ringa veterinären som fick komma och börja grundvaccinera. Det jag störde mig på var att stuteriet hävdade att man inte behöver vaccinera små ponnyer mot något annat än stelkramp... ungefär som om små ponnyer inte är hästar! De blir sjuka de med, kan jag lova!

Många glömmer varför man vaccinerar - det är inte för att ens häst inte ska bli sjuk i första hand - det är för att viruset inte ska sprida sig ännu mer. Om alla vaccinerade sina hästar i ett visst antal generationer skulle viruset troligen dö ut, har jag hört forskare uttrycka.

Precis vad jag blir sur över, att ponnyer (spec de minsta) inte skulle vara riktiga hästar! De kan ju bli lika sjuka som en stor...men jag undrar om inte många ser tex shettisar som nån slags slit o slänggrej. Blir den sjuk är det ju bara att skaffa en ny, de kostar ju knappt nåt.

Haha, ok en missuppfattning...

Vi visar ju en del på utställning och det är förvånansvärt många som bara stelkrampsvaccinerar (om ens det!). :smirk:

För ett par år sedan så tog dom bort stelkrampsvaccinering i samband med frysmärkning på ettårs travarna.
Då hade frysmärkarna med sig vaccin.
Idag får dom inte göra så och det har uppstått ett enormt antal travare som är ovaccinerade.

Vi vaccinerar alla små.
Körde i genom Grupp 1 av föl häromdagen med stelkramp/botulism och influensa.

Fattar inte dom som bara vågar låta bli stelkrampsvaccineringen..

AM

Nej det är helt ofattbart. Om de tror att det kostar för mycket att vaccinera så är det ju inget mot vad det kostar när hästrackarn får stelkramp och försäkringen inte ersätter....

Mitt holländska sto var heller aldrig vaccinerad förrän jag köpte henne. Hennes tidigare ägare förstod inte alls hur jag tänkte när jag frågade när hon var vaccinerad...
Förklaring? "Stona och unghästarna är inte så mycket värda, vi vaccinerar bara våra godkända hingstar" :crazy: I Holland tatuerar man ju dessutom underläppen på shetland - undrar om de bedövar ens? Om man nu tänker på det sättet att de inte är värda så mycket.

Usch, hemska tanke. Stackars pållar om de inte bedövar.

Nej, här nere är det massuppfödning pá shettisar, sá nágot sádant skulle nog inte falla dem in. Här är ju försäkringar t ex jätte svárt att fá, sá länge du inte vill ha livförsäkring och den är ju mindra viktig för mig än vet.várd. Vill man ha den máste man till klinik för genomgénde undersökning..... Suck!
Jag har i alla fall min vacc. även mot abortvirus.

Jag kan bara inte förstå hur man har råd att INTE ha hästen vaccinerad mot stelkramp.

Har hört en del skräckhistorier om hur man håller shetland på vissa ställen i tex Holland. Är det lika i Belgien?

Ja, Holland och Belgien gár liksom ihop om man bor nära gränsen som jag gör och dessutom jobbar i Holland. Djupare in i Belgien skiljer det säkert, men det gör det mellan olika delar i Holland och belgien ocksá.....
Djurhállningen är inte alltid den bästa här, nej!

Ok... Min absolut största dröm är att åka till Holland - där finns de bästa shettisarna. Har blivit inbjuden till stuteriet som fött upp en av mina hästar (ligger i Weurt) men det är ju tyvärr inte bara att lämna allt och åka...

Var ligger stuteriet?
Känner inte igen namnet, men längs vägarna ser man sá mánga hagar med massor av shettisar. För mánga....
Tyvärr ses de även pá hästmarkander och i slutet av dagen sá lastas, de osálda, pá lastbilar som gár till....ja, du försár vad.

Att inte försäkringen gäller vid stelkramp om hästen inte är vaccinerad måste vara något som skiljer sig mellan försäkringsbolagen alt. missuppfattning av hästägare. Jag har vid flertalet tillfällen frågat mitt försäkringsbolag om de har som krav att hästen skall vara stelkrampsvaccinerad för att försäkringen skall gälla och alltid fått samma svar; att de ej har detta som krav.

Vi hade en fölunge i vårat stall för några år sedan som var tvungen att avlivas p.g.a. stelkramp och jag kan upplysa om att det var en sjukdom man helst velat slippa se....
Självklart har jag alla mina hästar stelkrampsvaccinerade (både före och efter den döda fölungen...) och jag vaccinerar även mot virusabort.
Fölet som dog hade ej uppnått ålder för att få eget stelkrampsvaccin och mamman var stelkrampsvaccinerad efter alla rekommendationer. Försäkringen utföll utan problem.

Rafaella skrev:
Att inte försäkringen gäller vid stelkramp om hästen inte är vaccinerad måste vara något som skiljer sig mellan försäkringsbolagen alt. missuppfattning av hästägare. Jag har vid flertalet tillfällen frågat mitt försäkringsbolag om de har som krav att hästen skall vara stelkrampsvaccinerad för att försäkringen skall gälla och alltid fått samma svar; att de ej har detta som krav.

Agria har iaf det kravet enligt mitt ombud. Dock har de inte ännu börjat kräva botulism-vaccin (om det inte börjat i år, men jag brukar alltid läsa igenom villkorsförändringarna som de skickar ut).

F.ö., jag vaccinerar enbart mot stelkramp.

Lite nyfiken på Equiffa! Är det mer effektivt verkligen?
Jag undrar för att min veterinär säger tvärtom...Min förra granne har samma veterinär och använder Equiffa, men när jag skulle vaccinera då propsade vet. på att vi skulle ha "det gamla" och vaccinera 5, 7 och 9 månaden. Jag påpekade att "xx hästar har du ju vaccinerat med Equiffa", men det var DERAS val och fick vet. bestämma så blev det det andra, som jag då använde och det gick ju bra.
*förvirrad Pooh*

Så; vilket är bäst...

Francess skrev:
Jag vaccinerar mina hästar, föl som vuxna, med Equiffa Vet. Det är ett kombivaccin mot abortvirus och influensa. Man grundvaccinerar som vanligt, sen en spruta per år. Smidigt! Det är dessutom mer effektivt än det gamla abortvirusvaccinet som man ger i 5, 7 o 9 mån plus att det har färre biverkningar.

I slutet av oktober/början på november avmaskar jag med ivermectinpreparat, mot styngflugorna.

Har förstátt enligt min vet. att oavsett preparat sá ska man vacc. ett dräktigt sto i mánad 5,7 och 9 alltsá oavsett om man har grundvaccination. Har frágat flera ggr dá jag tyckte det lät lite konstigt....
Dá kan man ju bara dra slutsatsen att det är onödigt att vacc. även mot influensa tre ggr per ár.
Om det alltsá inte är lättare med kombipreparatet (som enligt min vet. inte är en gáng per ár) sá är det ju onödigt....
Gäller detta dá om de inte är dräktiga, för dá är det ju smidigare att bibehálla vacc. med kombinerad spruta, en gáng per ár. :confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Tuvstarr
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård