ååhh...*ångest*

J

Just_me

hej.
nu e det så här med mitt 11-åriga c-ponnysto att hon har fått gallor på bakbenen,av gräset.
Hon är även riktigt,riktigt fet,har försökt "banta" henne men nej. Nu e det så här att idag löshoppade jag henne och när vi började komma upp till 80-90 cm började hon vägra,annars i normala fall hoppar hon som en katt och flyger över 110 cm.
Då sa min kompis till mig;"antingen är hon bara lat och orkar inte,hon har ju ändå en extra belastning på benen ,magen alltså. eller oxå så har hon ont i hovarna"
aaahhhhh...!!!!! :confused: efter 90 hindret sänkte jag efter att hon hade vägrat då till typ 50 cm,då hopade hon igen.
tänk nu om hon faktiskt har ont i hovarna!!
hon har fram till ngra veckor sen vilat och förra veckan började jag jobba henne ordenligt,hon är en häst som krävs gå i typ 1- 1 1/2 timme per dag.
så hon är ju inte riktigt helt igång och har ingen vidare kondis..... :confused:
men vad tror ni???
imorgon ska de gå hela dagen å hela natten ute på gräset,fast min pålla går i en egen hage för annars äter hon väl ihjäl sig!! :)

men åååhhh,hon har aldrig varit sjuk i hela sitt 11-åriga liv eller så.
Tänk om hon får fång???
hur ser man första tecknen för fång??
ska jag låta henne gå i grus hagen typ halva dagen och gräs resten eller???

snälla hjälp mig!!!

tacksam.....
:)

Take Care!

Jag vet faktiskt inte vad det kan vara men en varning är ju verkligen att hon är så fet som du säger. Det är INTE bra! Skulle inte rekommendera att hon gick på gräs överhuvudtaget.
Jag har en häst (halvblod) som är mycket lättfödd. Jag kan inte släppa henne på gräs då hon blir som ett hus. Jag är dessutom väldigt rädd för fång.
Vet inte men prata med en veterinär om du är osäker.

nä,jag vet funderar på att låte henne gå i gamla rasthagen,där kommer det bara typ 10 grässtrån per sommar.
nu går hon på en liten bit gräs där de andra hästarna redan har betat av men det hjälper inte ändå!
jag har ringt min vet,men inte fått svar,fortsätter.

tack iaf! :)

Hej

Jag skulle inte hoppa en häst som tydligen är för fet och ur kondition. Det kan ge skador.

Att banta är svårt, man måste ju se till hästen får i sig tillräckligt, så jag skulle börja med att öka motionen.

Har själv haft en häst som var fet.

Jag motionerade henne 2 ggr/ dag , alla dagar i veckan.
Lugn och skonsam träning från början, håradre nu, 1½ år senare.

Vad ger du för mat?

mvh

min förra D- ponny var åxå stort som ett hus när jag fick henne :crazy: Men det gällde bara att hon fick gå i en rasthage och ridas ordentligt varje dag. Bra konditionsträning ifall du har tillgång till en skogslinga är att först sktitta ett varv, sen trava och sen galoppera (i början behöver du kanske inte galoppera hela varvet och ej i nerförsbackar) Du kanske kan först rida konditions träning och sedan rida dressyr eller hoppa lite senare på dagen så hon går 2 ggr om dagen. Jag tror att hon inte hoppar för att hon har så mkt belastning på benen. Hoppas de fixar sej! :)

Ahh....heeeeej *vinkar* :bump:, viste fasen inte att du höll till här *skoj*

Lycka till med provridningen idag *håller tummarna* & hör av dig när du testat pållen så jag får veta hur de gick.

Hälsa den "svullna" Bellisen :p :D

//Becky & Barre

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 360
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar