A1 försäkring billig häst?

blippi

Trådstartare
Finns det någon köpesumma där man bör börja tänka på att skaffa eller Inte skaffa sig en a1 försäkring på hästen/ponnyn? Säg häst upp till 35000:-, alltså billig, är det då smart att skaffa sig en a1? eller är det bara "onödigt"?

Hur resonerar ni? Vad har ni för försäkringar på ponny eller häst där köpesumman ligger härikring, som används eller ska användas till tex hoppning?

Sv: A1 försäkring billig häst?

Min första häst kostade 7000:- vid inköp (senare höjd liv till 20.000:-, i enighet med försäkringsbolaget). Min nuvarande kostade 20.000:-. Båda är A1-försäkrade. Min nuvarande höjde jag från A2 till A1 vid köpet, både liv och veterinärvård. Det är inte billigare att åka till kliniken med en häst för 5000:- än med en häst för 50.000:-.

Min första häst (distansritt): 20.000:- liv, 100.000:- vet.vård + rehabtillägg. A1.
Min nuvarande häst (distansritt, dressyr): 17.000:- liv, 60.000:- vet.vård (ska höjas) + Agria plus. A1.

Alltså livdelen får man ju själv fundera på om det är vettigt, veterinärvården är mer viktig. Jag har lekt med tanken att ta bort livdelen och behålla veterinärvård men då visade det sig att då faller "medföddafelförsäkringen" bort och det vill jag ju inte ;) ...Jag har inte höjt mina, har en i 25000 och en i 35000, och för min del räcker det. Premien är inte skyhög heller...

Ja - som jag ser det är det ju de billiga hästarna (under 50000) som man har "råd" att fullförsäkra om man är kvinna och ensamstående (som jag läst att majoriteten av oss är...).
A1 delen är ju den bästa, men också den dyraste, så om man har häst som är värd runt 100 000 kan det bli värre.. :(
Veterinärvårdsdelen är en struntsumma i sammanhanget, de flesta jag känner har övergått till A2 + veterinärvård pga ekonomin. Kom ihåg att en A2 gäller tex vid allvarlig kolik, buköppningar, benbrott etc som leder till avlivning - men inte förslitningsskador och hältor.
Personligen har jag lagt av helt med försäkringar - sparar hellre pengarna på banken! Med god bankkontakt kan man få ett blancolån om olyckan skulle vara framme...
Sen de återgick till självrisk + 20% av kostnaderna (och inte medicin och resor + en massa andra undantag..) så tycker jag att försäkringen är helt värdelös... Hade ut distriktsvet i höstas som sydde 4 stygn (dagtid) och det kostade hästägaren 7200. Försäkringen täckte 300 kr! Hutlöst! (Hästen var försäkrad A1 + vetvård)
Dessutom är min erfarenhet att eftervården på djursjukhusen blir betydligt kortare (och billigare) när hästen är oförsäkrad!
Det är dyrt att ha häst - och jag rekommenderar att man alltid har 50 000 "till hands" för oförutsedda händelser oavsett hästvärde eller försäkring..

Exakt.

Skulle jag ha mina tre halvblod fullförsäkrade i A1 så skulle jag gå i konkurs.

Jag kör A1 i liv och maxat veterinärbelopp på mina, arab och varmblodstravare.

Jag har utnyttjat hela vetrinärvårdsbeloppet en gång på min förra häst som tyvärr dog ändå och då var det ganska skönt trots allt att kunna täcka en liten del av självrisken med livvärdet för all vård av min döda häst(det känns ju faktiskt bättre att betala dyra pengar om man får tillbaka hästen med livet i behåll...) Så nu försäkrar jag mina billiga hästar så pass att de skulle täcka självrisken om de skulle dö vid dyr behandling, har även en buffert så att jag kan täcka självrisk för hela veterinärbeloppet om hästen överlever(vilket alltid är förhoppningen!)

Jag har bara begränsad veterinärvård på mina. De köptes för 7000 respektive 8000 kr och är travare. Jag har tröttnat på att betala höga premier för något jag sällan utnyttjat och har därför lagt undan motsvarande belopp som för en fullförsäkring under några år. Bättre med pengar på banken som jag kan använda vid behov än pengar som försvinner till försäkringsbolagen och som aldrig används. Summa sumarum är att mina hästar har 50000 i veterinärvård som gäller skador på grund av olycka (frakturer, fisurer etc.) fång samt buköppning vid allvarlig kolik. på mitt eget "sjukkonto" ligger 75000 kr som är ihopsparade genom åren. jag har lagt dit pengar som jag fått tillbaka på skatten ett par gånger och sparat månadsvis för att samla ihop en rejäl buffert. Den bufferten ska täcka hältor och annat som inte täcks av försäkringen. I gengäld har jag en årspremie på ca 800 kr per häst och år :)

Jag har båda mina A1 försäkrade. De köptes för lägre summor än du angav, men en bra försäkring vill jag ändå ha på dem.

Tack för era svar ska fundera lite & återkomma här om jag får några nya tankar kring det ni svarat! Detta försäkringssnurr gör mig yr i huvudet! :)

Hallå!
Jag står just nu inför ett dilemma som rör ditt...
Min häst som jag köpte för några år sedan är A2 försäkrad, dvs em livförsäkrinmg på 15000 samt vetextra försäkring på 120000 . För detta betalar jag ca 600 kr i månaden för. Då mitt försäkringsbolag har höjt premien + lagt till en rörlig del på kostnader vid vet vård 20% så har jag dels funderingar till att byta bolag... dels eftersom hästen nu är en bra ridxhäst skaffa mig en A1 försäkring och försäkra upp hästen det dubbla. Man får ju inte ut ett öre om hästen blir utdömd som ridhäst som det ser ut nu...
MEN hur är det egentligen?
Om jag väljer att stanna kvar i A2 och hästen BLIR halt, kan den "vårdas" för detta upp till 120000 kr?
Och om jag väljer att byta upp mig till en A1, tänk om dom säger att hältan berodde på ett fel som fanns redan innan jag bytte försäkring...
Ja detta är en djungel... Håller med båda sidor.. Premierna ÄR skyhöga! Men om olyckan händer så vet jag av erfarenhet att en bra vetvårds försäkring är skönt att ha.
Personligen skulle jag inte stå utan ngn vet vårdsförsäkring, har inte särskilt mycket is i magen..

A2 är en katastrof-försäkring. D v s vid akuta händelser täcker den liv och veterinärvård. Ett par bolag skriver t ex så här om sin A2 veterinärvård:
---
A2 Endast för vissa akuta skador
Ett grundskydd mot stora kostnader. Kan tecknas för alla hästar. Omfattar akut sårskada, frakturer, bukoperationer samt kejsarsnitt.
---
www.folksam.se

---
Agria A2 Veterinärvård ersätter kostnader för undersökning, vård och behandling utförd av veterinär på grund av:
Vissa frakturer och fissurer
Sårskador
Kolik
---
www.agria.se

Och samma sak gäller livförsäkringen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 058
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?