Sv: A1 försäkring billig häst?
Ja - som jag ser det är det ju de billiga hästarna (under 50000) som man har "råd" att fullförsäkra om man är kvinna och ensamstående (som jag läst att majoriteten av oss är...).
A1 delen är ju den bästa, men också den dyraste, så om man har häst som är värd runt 100 000 kan det bli värre..
Veterinärvårdsdelen är en struntsumma i sammanhanget, de flesta jag känner har övergått till A2 + veterinärvård pga ekonomin. Kom ihåg att en A2 gäller tex vid allvarlig kolik, buköppningar, benbrott etc som leder till avlivning - men inte förslitningsskador och hältor.
Personligen har jag lagt av helt med försäkringar - sparar hellre pengarna på banken! Med god bankkontakt kan man få ett blancolån om olyckan skulle vara framme...
Sen de återgick till självrisk + 20% av kostnaderna (och inte medicin och resor + en massa andra undantag..) så tycker jag att försäkringen är helt värdelös... Hade ut distriktsvet i höstas som sydde 4 stygn (dagtid) och det kostade hästägaren 7200. Försäkringen täckte 300 kr! Hutlöst! (Hästen var försäkrad A1 + vetvård)
Dessutom är min erfarenhet att eftervården på djursjukhusen blir betydligt kortare (och billigare) när hästen är oförsäkrad!
Det är dyrt att ha häst - och jag rekommenderar att man alltid har 50 000 "till hands" för oförutsedda händelser oavsett hästvärde eller försäkring..