En A1:a har ett bättre användbarhetsskydd. Du får ersättning för förslitningsskador etc och även om hästens användbarhet minskar men den av djurskyddsskäl inte behöver slaktas utan blir utdömd för den inte håller som ridhäst.
En A2:a är i princip en dödsfallsförsäkring. Du får betalt om hästen dör eller så svårt skadas att den enligt veterinär OMEDELBART måste avlivas.
Bryter hästen benet i hagen och vet bara skakar på huvudet och hästen avlivas på plats löser A2:an ut. Om det däremot finns en chans att laga benbrottet löser A2:an INTE ut även om det senare visar sig att hästen måste avlivas. Det där OMEDELBART är nyckeln, har du börjar behandla täcker inte A2, anser vet det går att prova behandla täcker inte A2. Så du har sammanfattat det rätt bra med 'om hästen typ ligger och dör i hagen'
VETERINÄRVÅRDSförsäkringen påverkas inte, såvida du har en fullständig sådan och inte begränsad.
En A1:a är bättre än en A2:a i ALLA de fall där du vill ha ut livvärdet men hästen inte omedelbart måste (nöd)slaktas av djurskyddsskäl. Dvs i alla fall utom där hästen dör knall och fall eller blir så sjuk/skadad att det när vet kommer inte finns något att göra mer än förkorta lidandet.
Jag hade förr-förra stoet i A1+A2 för att få ner premien. hade 10 000 kr i A1 och 15 000 kr i A2. Hon for till himlen pga kronisk fång. Nu brydde jag mig inte om att ta det via försäkringen, men om jag gjort det hade jag fått ut de 10 000 kr från A1. Om hon däremot fått ett så kraftigt fånganfall att vet sagt direkt att 'det här är för illa, hon måste tas bort nu' så hade jag fått både A1 och A2.
Så, vill du skydda dig med en livförsäkring som gäller annat än plötsliga dödsfall och myckets våra skador där hästen nödslaktas direkt för det finns inget annat att göra - ta en A2. Vill du ha mer skydd än så - ta en A1.
A2:an är MYCKET billigare än A1:an just för den inte täcker lika mycket och således inte används så ofta.
Har du bara en fullständig (inte begränsad) vetvård så är den precis lika oavsett om liv är en A1:a eller en A2:a. och du kan kombinera A1 och A2 om du vill för att ha ett visst skydd mot det som A2:an inte täcker, men ha hästens fulla värde försäkrat om den skulle dö eller liknande. Då får du ner premien.
Jag har A1 (eller motsvarande, bolagen kallar det lite olika) på alla mina hästar. 2 har dömts ut efter stoet, en nödslaktades av djurskyddsskäl men EFTER vi provat behandla, den andra dömdes ut för kronisk hälta. I ingetdera fallen hade an A2:a ersatt. Och om jag ser till bekantskapskretsen så i dagens läge är det få saker som händer där vet direkt säger 'inget att göra, bara låta den somna' direkt. De enda fall jag vet är (förutom när hästen dött plötsligt) mycket svåra benbrott samt tarmvred där man upptäckt det för sent.