Å så kom svaret:(

D

DreamGodi

Jag är helt förtvivlad:cry: Min lilla Bc-tik på 7 månader har höftledsdysplasi. Efter en andra röntgen är nu detta fastställt. Hon haltade en period i somras och vi var hos vet., hon röntgades och det konstaterades att höfterna inte såg riktigt normala ut. Hon fick smärtstillande och vet rekommenderade att vi skulle byta foder, vilket vi gjorde. Skulle sedan röntgas om efter 2 månader.

Många, inkl vet har nu rekommenderat avlivning. Hon kommer inte kunna användas till vallning, agility elr hårdare arbete alls, vilket hon verkligen älskar. Båda föräldrarna och deras syskon är alla friröntgade. Vet att det i vissa fall går att operera, men är det humant för djuret. Hur mkt smärta och komplikationer kan det bli. Har ni vart med elr hört om liknande fall eller vet någon hund sóm är opererad för detta elr har proteser? Hur går det för den? Vad skulle ni gjort i min situation.

Sv: Å så kom svaret:(

Nämen fy... har inga tips eller råd att ge, vill bara skicka en tröstkram. Kan de alltså få det så unga? Blir genast nojjig för min 4 månaders valp...

Ullis

Kan de alltså få det så unga? Blir genast nojjig för min 4 månaders valp...

Ullis

Man ska ju vänta tills hunden är fullt utvecklad i sitt skelett, dvs runt 12-18 månader rekommenderas det att man bör röntga hundar.

Sen vet jag faktiskt inte om hundar kan få problem med hd/ad i såpass ung ålder(?). Då måste det vara Riktigt illa...:crazy:

Vilken grad av hd har hon?

Jag har aldrig hört talas om att man opererar sådant, då skulle väl typ alla göra det?

Näe, jag hoppas att ngn annan mer insatt i ämnet än vad jag är skriver några vettiga rader:D

Lite ot:Varför är syskonen röntgade så tidigt?

Om din valp haft märkbara problem kan jag förstå att den röntgades, men syskonen :confused:

Nåväl, avvakta tills du vet vilken grad valpen har och diskutera sedan med din veterinär vad och om det går att göra något eller om avlivning är det enda rätta.

Vad är det för hundar bakom din valp?

Vad jag fattade d som va att föräldrarnas syskon var röntgade

TS:
Jag tänkte skriva nästan samma sak som Gnist, men hon hann före :P

Jag tror att det menas att föräldrarnas syskon är friröntgade:)

Jag har för mig att om djuret är ung och lider av höftledfel så opererar man dem (om det är en lättare ras).

Vilken eländig situation du hamnat i, stackar dig!

Personligen skulle jag inte operera en HD-hund. Att ersätta en dålig led är ingen liten operation. Det är både dyrt och jobbig konvalecens. För hundens del skulle jag hellre avliva, plånboken skulle nog hämta sig fortare.

Om vet gett rådet att avliva skule jag ha gått på det. Hunden är ju så ung, men har redan uppenbara besvär.

Graden av höftledsfel är inte sammanhängande med hur stort problemet är för hunden. Även om man gärna vill tro det.

Har assisterat på operationer där huvudet på höftledskulan tagits bort. Det har varit på små raser så som Papillon som jag minns nu på rak arm. Då dessa hundar är så små och lätta i sina kroppar funkar denna operation väldigt bra. MEN jag själv skulle aldrig operera min egna hund av större ras. Har nämligen gjort det valet en gång pga en annan skada. Min hund skulle få ett försämrat hundliv då han inte längre skulle kunna arbeta och motionera som förr. Jag älskade honom alldeles för mycket för att beröva honom de stunderna.

Jag är helt förtvivlad:cry: Min lilla Bc-tik på 7 månader har höftledsdysplasi. Efter en andra röntgen är nu detta fastställt. Hon haltade en period i somras och vi var hos vet., hon röntgades och det konstaterades att höfterna inte såg riktigt normala ut. Hon fick smärtstillande och vet rekommenderade att vi skulle byta foder, vilket vi gjorde. Skulle sedan röntgas om efter 2 månader.

Många, inkl vet har nu rekommenderat avlivning. Hon kommer inte kunna användas till vallning, agility elr hårdare arbete alls, vilket hon verkligen älskar. Båda föräldrarna och deras syskon är alla friröntgade. Vet att det i vissa fall går att operera, men är det humant för djuret. Hur mkt smärta och komplikationer kan det bli. Har ni vart med elr hört om liknande fall eller vet någon hund sóm är opererad för detta elr har proteser? Hur går det för den? Vad skulle ni gjort i min situation.

Usch och fy vad tråkigt detta är. Jag har varit med om presis likadant. Min rottis blev 8 mån. Med så svåra problem med höfter och armbågar. Vi valde att ta bort henne. Svårt men det är bäst för hunden. Va beredd och köp en ny hund direkt. Så känns det inte SÅ jobbigt. Lättare nu när hunden är så ung. Väntar man blir det svårare lider med dig

Man ska ju vänta tills hunden är fullt utvecklad i sitt skelett, dvs runt 12-18 månader rekommenderas det att man bör röntga hundar.

Sen vet jag faktiskt inte om hundar kan få problem med hd/ad i såpass ung ålder(?). Då måste det vara Riktigt illa...:crazy:

Jo det kan dom
Har hunden så stora besvär att de haltar redan i så unga år . Då väntar man inte till 12 18 mån

Det går att operera i vissa fall men konvalesencetiden (stavn!?) är låååång och man tar en höft i taget. Och det är dyyyyrt.

Sitter själv med en Hd-hund som precis börjat halta.

Senast ändrad:

Det är valpens föräldrars syskon som är friröntgade.

Lite off topic så har jag faktiskt en bekant vars jaktspaniel hade dysplasi på ena höften och han opererades i vuxen ålder. Konvalesensen var lång, men sedan levde han ett liv som jakthund tills han gick bort av ålder.

MEN, det är skillnad på en valp med sprall i benen som man inte kan säga något om framtiden. Denna opererade hunden genererade ett stort värde och då valde man att chansa.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 948
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 608
Hundhälsa Min CC-tik född feb 2012 är opererad för korsbandskada. En rejäl smäll som slet av korsbandet till 75%. Opererades TPLO på Blå stjärnan...
Svar
8
· Visningar
2 903
Hundhälsa Jag har en staffordshire bullterrier som är 14 månader, friröntgad på höfter och armbågar. Hon har nu vid några tillfällen visat hälta...
2
Svar
33
· Visningar
14 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat