Blir inte klok på min hunds hälta

Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Nej men symptomen brukar vara lika mellan OCD/FCP, därför jag undrar om någon med erfarenhet av det känner igen sig i beskrivningen. Jag själv tror ju OCD, tyvärr.

Det låter onekligt precis som min Flinga hade det. Hon opererades och genomgick rehab, däremot fick jag avliva henne ca 4 mån efter operationen, dock inte pga. armbågen. Hennes halvsyster genomgick också operation, av båda armbågarna, och hon är idag friskförklarad.

Jag förstår verkligen rädslan du beskriver, jag kände precis likadant (i mitt fall hade jag tyvärr rätt, dock var det artrosen som orsakade henne smärta och på det ställe hon hade det kan man inte göra något åt den), men jag gick in med tanken att om hon inte kommer klara av att vara aktiv så får hon somna in, och ja, hon lever ju inte idag. Däremot tror jag det är vanliga att det går bra, än att det inte gör det, och när det gäller endast en armbågsproblematik tror jag chanserna ökar markant för att det ska bli en lyckad op och en ljus framtid, än om det finns t.ex. artros i olika leder inblandat också.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Jag vet inte alls hur jag ska tänka. Hon är verkligen världens mest fantastiska hund. Så otroligt glad, framåt, social. Hela livet är en fest och hon är alltid bjuden.
Men jag vill inte ha en hund på halvfart, och jag tror inte att hon är en hund som vill leva på halvfart. Blir mina farhågor besannade så kommer jag att satsa på operation och rehab med sikte på att få henne tillbaka i full kondition för träning och tävling. Funkar inte det… Så får det blir ett senare ställningstagande. Ett alternativ jag inte vill fundera över än.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Nej det behöver du ju absolut inte göra just nu. Jag är sådan som person som vill ha en tydlig plan, och det behöver ju inte funka för dig. Jag tycker du gör rätt i att ta en sak i taget om det känns bra för dig! När ska ni till vet?
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

På måndag morgon har jag tid, så nu är det bara några dagar kvar i ovisshet. Hoppas jag. ;)
Dessvärre måste jag till stockholm och jobba måndag eftermiddag och bli borta till fredag, så jag hoppas ju att jag inte får några dåliga besked. :nailbiting:
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Jaaa, vad ska man säga. Vi tillbringade 3 timmar hos veterinären. Veterinären började att känna igenom henne och kunde konstatera att hon är välmusklad, jämnt musklad, mjuk och fin i muskulaturen och hittade ingenting som tyder på någon ömhet någonstans.
Hon visade precis som jag misstänkte ingen hälta, reagerade ingenting på böjprov utan travade på precis som vanligt.
Röntgenplåtarna såg bra ut så där kunde dom heller inte hitta någonting som tyder på en skada av något slag.

Så nu ska hon hållas igång som vanligt och jag ska om möjligt försöka få med hennes hälta på film (eftersom att jag endast sett den kvällstid och i några sekunder) så att veterinären åtminstone får en fingervisning om var den kan sitta. Åtminstone vilket ben det gäller. Hon sa att alternativet är ju att vi skickas till strömsholm så att dom där kan gå in i leden och kolla om dom hittar någonting, men veterinären ville egentligen inte skriva en remiss förrän vi vet med säkerhet vilket ben hon haltar på. För att minska risken att dom går in i fel led.

Så just nu går jag egentligen bara och väntar på att hältan ska komma tillbaka. Hon har såklart inte visat någonting under veckan. Vilket jag såklart är jätteglad för, men för utredningens skull hade det ju inte skadat.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Poppy är likadan och jag röntgade igenom hela hunden. Förutom en extra ländkota har hon också en missbildning i nacken, andra och tredje kotan är sammanväxta.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Visade Poppy någonsin någon ömhet i rygg eller nacke?

Nu har vi försökt att hålla igång henne hela veckan men ingenting syns. Igår var vi ute i 2 timmar, hon sprang lös, lekte med andra hunden, tränade lite - men inget spår av hälta eller ömhet någonstans så nu har det gått 2 veckor sen vi såg någon hälta (och innan det hade det gått ca 2 månader).

Med tanke på att symptomen syns så pass sällan och under så kort tid så försöker jag att trösta mig med att hon förmodligen inte går runt och har ont och mår dåligt. Det är just det här att det ändå återkommer som får mig att tänka att nåt är fel.

Nu ska jag jobba i stockholm måndag - fredag i minst en månad framöver så jag får nog lägga det här lite på is tills jobbsituationen lugnat ner sig och allt återgår till det normala. Finns en väldigt duktig fysioterapeut några mil bort som jag ska boka in ett besök hos så fort jag kan befinna mig på hemmaplan en vardag.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Jag trodde ju det satt i armbågsleden eftersom hon haltade på höger fram, men när dom inte hittade något där bad jag dom röntga övre delen av ryggen och nacken.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Det tog fyra veterinärer, tre av dom ortopeder innan vi hittade den pyttelilla förändringen i tån som orsakade denna konstiga hälta hos min hund, så det är en bra idé att gå till andra veterinärer också. Även min vovve kunde/kan gå flera månader mellan den här lilla stelheten/hältan direkt efter vilan.

Fast min hund reagerade lite när dom tryckte ihop frambenet, då pep han lite. Så vi visste iallafall att det antagligen då låg inom det området.
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Jag bad dom kolla extra på tassarna men där reagerade hon ingenting. Hon böjde och kollade tårna väldigt noga men hittade ingenting. Sjukt svårt. :crazy:

Men jag hoppas ju att jag ska kunna filma hältan om den kommer tillbaka och att man kan ta det därifrån sen, att kunna klura ut i vilket ben det sitter. Bara en sån grej gör ju det hela enklare.

Sen en fråga, veterinären pratade om kontraströntgen, är det samma sak som scintigrafi?
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Hej!

Hittade den här tråden av en slump.

Jag har en tollare som är dryga året nu som precis är på väg tillbaka efter en OCD/FCP-operation. Hon har opererat båda armbågslederna. Den första op gjorde vid 7 månaders ålder och den andra vid 9 månaders ålder.

Det hela började redan när hon var 3,5-4 månader gammal med en markering på höger bog (?). Alla sa till mig att jag också var nojjig men efter att ha varit hästägare med en del otur och hältor så sa min magkänsla till mig att det faktiskt var något som inte stämde. En enda gång haltade hon på riktigt och det var en kväll efter ett häftigt grävande i en sandlåda. Då tog hon två, tre riktiga haltsteg och då åkte jag till veterinär dagen efter.

Veterinären såg också att det var något med höger bog, även om hon heller inte haltade då och heller inte reagerade nämnvärt under undersökning. Det togs vanliga röntgenplåtar på armbågs- och bogleder utan att det syntes något. Men veterinären remitterade ändå till Strömsholm då hon sa att OCD/FCP syns VÄLDIGT SÄLLAN på vanlig röntgen. Det måste göras en CT-röntgen, menade hon för att helt kunna utesluta något.

Sagt och gjort, vi åkte till Strömsholm och fick träffa en ortoped som undersökte min hund och hon sa likadant, ingen synbar hälta, men efter en NOGGRANN undersökning tyckte ortopeden att hunden var lite svullen i armbågslederna när hon kände på dem. In på röntgen (CT) och där såg man förändringar på armbågslederna.

Operationerna visade att min hund hade en lös benbit i den högra armbågen och två lösa benbitar i den vänstra. Inga skador på ledytorna och milda inflammationer. Skadorna graderades till 1 av 3 vilket är den enklaste och efter op har hon inte tagit ett halt steg eller visat något alls. Vi har följt ortopedernas och sjukgymnasternas instruktioner till punkt och pricka och hon har i fem månaders tid vattentraskat hos sjukgymnast 2 gånger i veckan och nu, efter nästan ett halvår i koppel har hon fått börja vara lite lös och promenaderna är uppe i en timme och med flexikoppel. Dessutom har hon fått börja simma nu så det gör vi också i pool en gång i veckan.

Det har varit svinigt jobbigt att hålla en så pass ung hund lugn och stilla men det HAR gått och om framtiden betyder att ingen agility eller bollkastning får göras, så är det en mild dom för det hade jag ändå inte tänkt använda henne till. Hon kommer att kunna träna apportering och viltspår, leka med andra hundar (så länge de inte är mycket större än henne själv) och ta långa, härliga skogspromenader.

Min poäng med det hela är: Ta hunden till en ortoped på en gång i stället för en "vanlig" veterinär. Är det OCD/FCP eller artros så kan det visst synas på röntgen OM man gör en CT och dessutom kan en ortoped KÄNNA med sina händer om det eventuellt kan vara något överhuvudtaget.

Lycka till!
 
Sv: Blir inte klok på min hunds hälta

Är CT och kontraströntgen samma sak?
Det stora problemet med att bo här uppe är att det är ca 100 mil till närmsta ställe, en resa som inte är helt enkel att få ihop med jobb, barn osv.
Fördel är i alla fall att hon inte visat någon mer hälta. Ska boka in henne hos en duktig fysioterapeut och se om han kan hitta något. Skulle hältan komma tillbaka så blir det väl strömsholm nästa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
810
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 991
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 861
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp