A-ponny och näringsbehov

Tindrande

Trådstartare
På fredag kommer en maxad a-ponny hem till mig. Tanken är att han ska gå på "resterna" av det de stora hästarna lämnat. Dvs nerbetad hage. Behöver jag vara orolig att han inte får i sig nog med näring, främst protein då? Han är inte igångsatt utan jag kommer sätta igång honom direkt han kommer hem.

Så eg är jag mest fundersam om han klarar sig på enbart bete. Men det borde han väl göra? Trots att han inte kommer gå på samma kraftiga bete som de andra utan enbart det nedbetade?

Sv: A-ponny och näringsbehov

Det beror givetvis på hur stor hagen är och hur mycket gräs han har möjlighet att sätta i sig. Inte ens en shettis kan leva på luft och kärlek...

Fullt medveten om att han behöver mer än luft ;)

Hagen är totalt 300x20 m, ca 1/4 del i taget ska han stå på.

Får väl helt enkelt se hur han ser ut och hålla koll på hull och ork, mager lär han ju inte bli, men det är ju bra om han orkar bygga lite muskulatur...

jag stödfodra mina shettisar med hö och mineraler då deras hage är nerbetad. Hingsten får även vetekli för att få upp lite muskler.

under högsommaren, när proteinhalten i betet är som lägst, är det nog risk för proteinunderskott även om betet räcker till att hålla normalhull. Och just det är ju inte specifikt för shettisar...
Det är ju bara att hålla normal koll helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: exotic
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 282
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur