A-kassa och graviditet, någon som vet?

Tweety1985A

Trådstartare
:confused:Någon som har bättre koll än vad jag har? I nuläget går jag som timvikarie och får ut ersättning från a-kassan de dagar jag inte har något jobb. Givetvis söker jag jobb aktivt, men chansen att bli anställd som gravid känns ju inte så stor, och det finns tyvärr knappt några jobb i närheten (högstadielärare, inr. engelska/svenska).

Men frågan är ju bara, kan jag gå på a-kassa ända fram tills jag tar ut FP? Eller kommer arbetsförmedlingen och a-kassan att protestera och säga att jag inte har rätt till a-kassa under sommaren/hösten? Har BF 8/10. Nästa möte med arbetsförmedlingen är i juni månad och är osäker på om jag bör säga något till dem då, dom vill ju att vi ska planera hur hösten ska se ut på jobbfronten. I övrigt är dom jättenöjda med att jag har så mycket jobb som jag har, jobbar oftast runt 50% varje månad.

Är rädd för att göra fel, så behöver lite råd här, ska jag berätta att jag är gravid och inte kommer att söka jobb från och med oktober eller kan jag hålla tyst om det?
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Så länge du står till arbetsmarknadens förfogande får du akassa. Spelar ingen roll att du är gravid, du är ju arbetssökande ändå.
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Ja, det förstås! Så då kan jag lugnt säga till arbetsförmedlingen att jag ska ha barn i oktober? De vill ju som sagt planera inför hösten...
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Jag är arbetslös och har varit hela vintern, har BF 20 juni och har därmed inte kunnat söka sommarjobb och AF har förstått situationen... det har inte varit några problem alls.
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Haha! Jag ska planera min framtid senast den 5 maj- och föder 2 juni.... De ska bara ha lite koll. Jag berättade för min men de för inte in det i dina papper... Så du behöver inte berätta.
Men hur kommer dina deltidsdagar att klara sig om du bara jobbar halvtid? Är det inte mer sånt som rör till det i slutet? Eller det finns chans till heltid en tid över semetrarna kanske?

Jag fick bli heltidssjukskriven nu för att jag inte får ihop papper o så med halvtidssjukskrivning. Hade annars velat prova att jobba halvtid...
Jag är alltså också anställd som timvikarie :)
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Vad menar du med deltidsdagar? Jag är så dåligt insatt ännu... SOm jag förstått det på FK kan jag ta ut mammaledighet på heltid i 300 (och något mer, minns inte exakt antal dagar) och få ut minimibeloppet. Lär inte komma upp till högre belopp på halvtid eller t.o.m lite mindre, kommer ju inte att jobba alls i sommar, finns inga skoljobb sommartid... Och hemtjänsten där jag brukar vara sommartid är ju helt kört iår! Har tack o lov 5 månader till på mig att reda ut det här, haha!

Sambon och blivande pappan har bra lön och kan utan bekymmer försörja oss, men det känns ju bra att ha koll på vad man kommer att få ut, men som det ser ut blir det bara minsta möjliga, ca 3700 efter skatt. Har jobbat både heltid och 70 % tidigare, men sen i januari går jag som timvikarie bara...
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Men jag är så dåligt insatt som sagt, jag kanske har fått helt för mej...Tur att buke finns :love:
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Aaaah, NU kom jag på vad du menar med deltidsdagar! Du pratar om a-kassan väl? De 75 dagarna man får jobba och ha a-kassa samtidigt.? Jag har verkligen otur när jag tänker nu för tiden =P Jag tänkte bara på föräldrapenningen och där sa "deltid" inte mej någonting! Jag har änsålänge bara tagit 9 av mina 75 dagar, ofta faller det sig så att jag jobbar hela veckor och sedan är helt arbetslös hela veckor. Eller så jobbar jag3-4 dagar i veckan, och då går det bara 1-2 dagar av mina 75. Så dom räcker nog absolut till oktober, eftersom jag kommer vara heltidsarbetslös i sommar.
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Det var deltidsdagarna på Akassan jag menade :)
Men då verkar ju inte dom ställa till det :) Då kan du ta Akassa fram till barnafödadag om du vill. Känner du att du behöver vara ledig innan för din skull kan du söka Havandeskapspenning- men det är nog svårt att få igenom i läraryrket. Annars kan du ta några föräldradagar innan för att känna att du har riktig "semester" innan lill*n ska ut :)
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Tack för era svar! Vad skulle man gjort utan alla kloka bukefalister?!?

Ja, jag kom ju på att det var den du pratade om, haha! Hur funkar det med havandeskapspenning då? Och varför skulle det vara svårt i läraryrket? *noll koll*
Är det föresten någon som vet nåt om den här "föräldra-försäkringen" som dom gör reklam för, nånting om att 3 av 4 vet inte att dom har extra pengar att hämta.. Vad är detta? Jisses så mycket att sätta sig in i!
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Föräldraförsäkring har jag inte koll på alls....
Havandeskapspenning kan man få utbetalt i 30 arbetsdagar innan BF. Vet inte om man kan få ännu mer men min kompis fick det... Man kan ansöka om det om man har ett jobb som kan vara farligt för graviditeten. Tunga lyft, farliga kemikalier, risk för våld i yrket osv...
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Fast en föräldraförsäkring är ju ett samlingsbegrepp för Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Havandeskapspenning kan man nog inte få om man inte har ett jobb. Har man det kan man få det tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Och längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna innan BF får man ta ut föräldrapenning.

Ang reklamen: pengar att hämta. Det handlar om detta:
http://www.dn.se/ekonomi/foraldraledig-missa-inte-de-extra-pengarna-1.381704
 
Senast ändrad:
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Okej, tack för svaren! Visste inte att det var samma, men har inte hunnit kolla upp så mycket heller, men då är jag med! Nej, någon havandeskapspenning kan jag ju ändå inte få eftersom det inte är ett riskabelt jobb jag har, och jag vet inte om det hade kunnat gå att få ut för att man jobbar som timvikarie heller ju. Men det är bra att ha lite koll på vad det är :p
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Föräldraförsäkring har jag inte koll på alls....
Havandeskapspenning kan man få utbetalt i 30 arbetsdagar innan BF. Vet inte om man kan få ännu mer men min kompis fick det... Man kan ansöka om det om man har ett jobb som kan vara farligt för graviditeten. Tunga lyft, farliga kemikalier, risk för våld i yrket osv...

Det är 60 dagar före bf och 50 dagar med ersättning. Har man ett jobb med det du räknade upp kan man få fler dagar, jag fick 90 dagar med ersättning. Gich på HP i v. 26.

Alla som inte klarar av sitt jobb och inte har möjlighet till omplacering kan få hp.
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Besök din arbetsförmedling. Jag vart arbetslös när jag var gravid. Då skrev hon in att jag t.ex inte behövde söka jobb i hela landet, vara med på kurser och möten och att min handlingsplan ska skrivas sen när jag ska komma tillbaka efter föräldraledigheten.
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Jag ska ändå till arbetsförmedlingen i juni, har dock inte fått någon tid ännu. Jag har ändå sådan "tur" med arbetsförmedlingen att jag inte behöver vara med på några kurser eller något sådant. Min handledare motiverade det med att jag har en bra utbildning och CV:t jag skickat in tidigare såg jättebra ut, plus att jag ändå har så pass mycket jobb. Så jag ska bara dit på något enstaka handledarmöte för att följa upp hur det går, förra gången var i februari, och nästa i juni. Så jag klagar inte, bättre än så kan det nog inte bli. ;)
 
Sv: A-kassa och graviditet, någon som vet?

Fast det är ju a-kassorna som ställer kraven att man ska vara med på möten och sånt. Det enda arbetsförmedlingen gör är att se till att man gör det a-kassan tycker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 715
Kropp & Själ Hej. Gjorde mig ett hemligt konto då jag hamnat i en lite,inte så lite jobbig situation. Jag har varit tillsammans med en man under det...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 182
Senast: mandalaki
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb och fick anställningsbeviset idag och ska fylla i en sak som jag inte riktigt förstår. "Fyll även i tidigare...
2
Svar
24
· Visningar
2 275
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp