Nej du kan inte tvingas att ta ut obetald semester. Företaget kan däremot tvinga dig att ta ut de dagar du tjänat ihop.
Detta stämmer enligt lag, och jag har svårt att tänka mig att ett kollektivavtal försämrar de villkoren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej du kan inte tvingas att ta ut obetald semester. Företaget kan däremot tvinga dig att ta ut de dagar du tjänat ihop.
Nu hänger jag nog inte med här. Vad menar du nu? Menar du att AF skickar jobben till dig o att du inte ska söka själv?
För vad jag vet så har man som arbetssökande o inskriven på AF en skyldighet att söka jobben som finns där. Men du kanske har special-regler som jag inte vet om?
Då ska det inte vara något problem med a-kassa.Alla är uppsagda från nuvarande jobbet och jag skulle egentligen sluta 14 juni men fick förlängd uppsägning fast med mindre timmar till 14 augusti. Är alltså helt arbetslös från 15 augusti.
Men har rätt till att deltidsstämpla från 14 juni vilket jag har sökt om.
Klart man ska söka själv också men det finns som sagt inga att söka så dom kan inte ens ge tips på nått att söka. Och det är få jobb som finns för bara en dryg månad.
Det är 75 dagar ja. Men hur sätter det mig i en skitsits?
Jag har faktiskt råkat ut för just det. Arbetsplatsen stängde hela juli och jag och en kollega hade inte jobbat in mer än ca 2 dagar betald semester. Det slutade med att facket gick in och vi fick jobba en vecka fastän det var stängt. Vi hade kunnat jobba hela juli mot arbetsgivarens vilja men vi behövde/ville ju vara lite lediga också.Hur menar du nu?? Om man börjar ett nytt jobb 1 juni och inte har någon semester och ta ut?? Låt oss säga att företaget stänger under fyra veckor i juli. Vem betalar då??