Sv: A-Dur

Har inte en avkomma men red en f 93 när den var 3-4 år.

Fux (har nog inte sett nån annan färg från Adur), väldigt trevligt sto, inte några dumheter alls, den var bara inriden men var inga problem att rida ut på själv. Såldes senare och har tävlat framgångsrikt i MSV fälttävlan, LA dressyr och 110 hoppning (av det jag kunde hitta på den nu lite snabbt :)). Sto ca 163cm då och mkt "ädel".

Har väl "sett" några till men tycker tyvärr varken om hingsten, tycker han saknar utstrålning, eller hans avkommor då de ärver i stor utsträckning hans "brist" på utstrålning. (men alla har ju som tur e olika smak ;) jag är ju stor fan av Cortez, MKT utstrålning ;))

Men prestationen kan man ju inte ta ifrån varken honom eller avkommorna då de gör bra ifrån sej på tävlingsbanorna !

Eftersom jag då ha turen att ha honom "nästgårds" och har umgåtts en hel del med honom de senare åren, så vill jag framförallt framhålla hans otroligt trevliga temperament:love:
Han ställer aldrig till något trubbel, är snäll och medgörlig, trots att han kan vara hingstig.

Jag har träffat ett sto. Fux på 170cm. Rör sig rätt dåligt och biljarderar ganska mycket, men hon hoppar jättebra och är en mycket bussig häst. Fin modell med långa ben och ser mycket trevlig ut att rida på! Men hon saknar faktiskt utsrålning är liksom bara en häst.

När jag red på ridskolan hade de en valack efter A-Dur. Jag kommer inte ihåg vem mamman var efter. Liten fux med bläs. Han var väldigt trevlig att handskas med och rida dressyr på men var helt värdelös på att hoppa :confused: . Hur snubblig som helst.

Har just varit och kikat på två "dudde" föl som fötts i helgen.
Bägge två var hingstar, och det behövde man inte kika under magen på dom för att se;)
Attityd, "goddag" och lååånga ben hade dom bägge två. Såg RIKTIGT bra ut!

*Puttar upp tråden lite*

Är intresserad av denna herren till mitt sto nästar år :d

Vet ej om det kan passa då jag hittar mycket lite info om honom...

Några felr som har avkommer?
Temprament?
Storlek????
Kapacitet?
Gångarter?

Tacksam för svar :)

Jag får väl, sålänge - visa er årets ena hingstföl hos oss- efter just
A - dur....:love:

litenvilanderdingjuni08.jpg
kalleiflygandetrav16juli08.jpg
Kallehuvud1juli08liten.jpg
kallesnyggingen080621liten.jpg

Ska på fölmönstring o kika i helgen, ska se om jag kan fota lite Duddeföl där, såg att det skulle visas en del.

Ja, vi är jättenöjda med honom.
Han rör sig väldigt taktmässigt och med tryck...

Synd att jag är skadad och inte kan visa några föl iår...

men, men världen går inte under för det, och jag får nöja mig med att visa upp dom på nätet...

Senast ändrad:

Jag har ett 14 årigt stosvettfux ;) hon är genomsnäll,lugn och mycket stabil den perfekta 1:a hästen,dock har jag köpt henne pga innehållet :angel:

Jag har förstått det;)

Hoppas att innehållet är kalas...minns inte vem som "fixat" till det hela, men säkert en trevlig hingst...:D

bebis är tillverkad i DK,E:Graf Stakkato o den stammen kan dom flesta gissa sig till med tanke på hur "fyndigt" namnet är

Jag är oxå väldigt nyfiken på denna hingst.
Vill nämligen åt Argentinus blodet!!
Har själv ett sto som har G-blodet i sig och har hört att Argentinus och G-hingstarna ger bra avkommor...
Finns det fler argentinus hingstar i aveln än A-Dur??

Haha..vaknat på fel sida?;)
Jag skrev "han SER ut att ha bra tryck bakifrån..."
Jag tycker det ser så ut på bilden ja.,..han springer ju en bra bit förbi sin framhov i nertrampen o då är han ändå spänd precis som du säger....o då brukar övertrampet bli sämre.:laugh:

Har ni Taggtråd i föl hagarna?

Ja så klart vi har - ialla hagar - särskilt där vi har fölen - har inte ALLA männsikor det???
(obs jag är ngt sarkastisk i detta utlåtandet - kanske måste tilläggas idag:rofl:)

Hoppas din dag blir fin trots allt idag:)

Haha..vaknat på fel sida?;)
Jag skrev "han SER ut att ha bra tryck bakifrån..."
Jag tycker det ser så ut på bilden ja.,..han springer ju en bra bit förbi sin framhov i nertrampen o då är han ändå spänd precis som du säger....o då brukar övertrampet bli sämre.:laugh:

Du vet Kicket...

Det finns folk som är duktiga på hästar, och som ändå inser att det finns andra som också är duktiga...
Och så finns det "besser wissarna" som alltid vet bäst, kan allt och ska ha rätt i alla lägen.:devil::angel:

tack o lov är dom få, och inte i min närhet...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 152
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka