Idag blir det svenskt! Eftersom jag är väldigt begränsad i min kunskap om svenskspråkig synth förutom Lustans Lakejer och Ratata, så vände jag mig till medlemmarna av en svensk synthpop-grupp på Facebook med en uppmaning – ge mig ert bästa svenska! Och som de levererade!
En grupp som kom upp var Blipblop, en elektronisk popduo som härstammar från Landskrona och Stockholm. Jag tänkte automatiskt på filmen '
G - Som i Gemenskap' [1983] där Niels Jensen (vilken jag hade en hopplös crush på, men det låtsas vi inte om!
) får höra att en skåning 'inte kan sjunga i ett Stockholmsband!'
Bandet existerade under detta alias och med denna musikaliska inriktning mellan 1984–1988, för att sedan återuppstå 2013. Två år senare släpptes dagens album, '
Noll Fyra Arton'. Under gårdagen, medans jag skrev ned alla tips, slängde jag på samlingen '
Arkiv 1984-1987', totalt 8 spår, och tyckte otroligt mycket om vad jag hörde – glamouröst, lyxigt och dekadent. Jag är inte säker på att de hade uppskattat att jag säger Lustans Lakejer-vibbar, men det är inget annat än den mest positiva konnotation jag kan ge vilket svenskt band som helst. '
Arkiv 1984-1987' hade ett fantastiskt vintage sound, frågan är om det är något som Blipblop kan bygga vidare på?
Svaret? Ja, absolut!
'
Noll Fyra Arton' är bara 25 minuter långt, men det är ett naggande gott energipiller. Texterna känns möjligen något mer introspektiva än deras tidigare alster, samtidigt som det musikaliska arrangemamget sprudlar av kreativitet och levnadsglädje. Jag kunde bara finna en professionell recension av skivan, där den erhöll 9/10 i betyg.
Skivan gave ut på Dödsdans Rekords, ett svenskt skivbolag för minimal, synth och wave. Jag blir genast nyfiken på deras övriga släpp efter att ha lyssnat igenom '
Noll Fyra Arton'. Sådana här skivbolag, till exempel hör även Stranded Rekords hit, behövs.