8 mm sula på vänster fram...

Sv: 8 mm sula på vänster fram...

Märkligt, de kusar jag trillar över lyckas av någon anledning ha motsatt problem, VB - HF.

Angående snedbalanseringen, skulle du göra så med en häst med konstaterad pålagring i ett framknä också????

Ingen aning, det berors ju på just dens koordination, dens pyske m.m. Den kanske mår bäst som fölmärr.
Ang att du får tag i andra sortens halthet. Det kan bero på att det gått för långt? Om man sliter sönder ett ben så det gör obeksrivligt ont så tvingas ju hästen att byta avlastningssida.
såna hästar träffar jag oxå ofta, när man lagar mer och mer så kommer man ju så småningom till ursprungshältan och det är den jag menar är höger bak-vänster fram.

Om det bara inte hade varit en valack, så hade den blivit finfin i avel. :D

Synd att han nyss blev oduglig som hingst oxå då :D

Djurjouren: Du har säkert redan fått massor av PM så det bryr jag mig inte om att skicka :idea:
Sedan vad du menar om att rehabiliter att knä med pålagringar, vet jag inte riktigt vad du syftar på. Jag håller fullt med dig om att man kan ha en häst med pålagringar som kan leva ett normalt liv med dessa (har själv en sådan) men att den ska kunna leva som tävlingshäst är långsökt och ofta hinner felen ikapp. Det kostar mkt både ekonomiskt och träningsmässigt, för att inte tala om psykiskt för tränaren...suck....jag anser själv att en häst med konstaterade pålagringar, som dessutom är OP en gång och sedan fått tillbaka det - helt enkelt inte kommer klarar av att vara travare...tyvärr..

Monsieur: Se ovan, sen ang att du ville ha fler kommentarer på djurjourens inlägg: Precis som Djurjouren inte ser en enda anledning till att sätta sula fram, så ser jag inte heller att göra det bak. Eller JO, EN enda anledning kan jag se, och det är en som oki redan nämnt nånstans - ifall hästen har olika långa ben.
Annars vet jag av egen erfarenhet att sula bak, ja-höger bak och precis så som Djurjouren beskriver - rekomnderat av några "proffs" och väl kända människor inom travets värld. Det dödade min hästs travkarriär för gott. Jag hoppas bara han kommer få ett långt och drägligt liv som ridhäst/körhäst. Jag ska ägna sommaren och hösten till att träna upp hans knän och resten av kroppen så han förhoppningsvis håller ihop.

Jag är inte ute efter att bränna broar, och jag hoppas verkligen jag har fel, men jag kan inte se att det kommer att fungera att ha denne häst som travare helt enkelt. Oavsett åtgärd. har du tur hinner du göra 2-3 starter innan det går åt pipan igen..... :(

Jag är inte ute efter att bränna broar, och jag hoppas verkligen jag har fel, men jag kan inte se att det kommer att fungera att ha denne häst som travare helt enkelt. Oavsett åtgärd. har du tur hinner du göra 2-3 starter innan det går åt pipan igen..... :(

Vi får hoppas att han är riktigt bra i de starterna då ;)

Vi får hoppas att han är riktigt bra i de starterna då ;)

Haha, ja då kan det ju vara värt det! :) Och att det är en kapabel häst finns det väl inge tvivel om så....
Har du beställt tid hos vetten föresten? Och har du ringt X? Det vore bra intressant att iaf höra vad han säger om du berättade om pålagringarna, även om du inte kommer sätta på sula...men bara för att få höra vad han säger. ;)

Ang att du får tag i andra sortens halthet. Det kan bero på att det gått för långt? Om man sliter sönder ett ben så det gör obeksrivligt ont så tvingas ju hästen att byta avlastningssida.
såna hästar träffar jag oxå ofta, när man lagar mer och mer så kommer man ju så småningom till ursprungshältan och det är den jag menar är höger bak-vänster fram.

Eller någon annanstans. Ursprunget behöver ju inte "ens" vara en hälta. Av mina har den ena haft roterade halskotor och inte fått problem med HB förrän i vintras av yttre trauma. Den andra vete f-n men jag där lägger ner och utreder inte vidare som det är nu. Bara synd om hästen.

Roterade halskotor får man av att ha ett svagt bakben, det blir så när hästen ska balansera om sin kropp. Om man nu ska prata roterade halskotor, det är fysiskt omöjligt att rotera halskotor. Däremot kan de ha låsningar som förhindrar normal rotation åt ena hållet.

Fast om vi pratar sula på en fot i samma mening som start så är man ute och cyklar tycker jag. Först kör man/rider/simmar i långsamma tempo typ skritt i ett halvår eller så, sen börjar man träna fart.
Man startar inte med snedbalans, inte om man är rädd om sin häst i varje fall.

Roterade halskotor får man av att ha ett svagt bakben, det blir så när hästen ska balansera om sin kropp. Om man nu ska prata roterade halskotor, det är fysiskt omöjligt att rotera halskotor. Däremot kan de ha låsningar som förhindrar normal rotation åt ena hållet.

Ja ja, det var osteopaten själv som ställde diagnosen fasettrotation, och jag fattar givetvis att det "bara" är ett felläge.

Och NEJ i det här fallet är det inte ett svagt bakben som är orsaken.

Fast om vi pratar sula på en fot i samma mening som start så är man ute och cyklar tycker jag. Först kör man/rider/simmar i långsamma tempo typ skritt i ett halvår eller så, sen börjar man träna fart.
Man startar inte med snedbalans, inte om man är rädd om sin häst i varje fall.

Nej, absolut inte...det menade jag inte heller. Men sula kan vara förödande även i långsamma tempon.

Sula på en hov i skritt under rakriktning har mig veterligen aldrig förstört en häst..

Det kan jag oxå tänka mig. Det finns vissa saker som denne man är oerhört duktig på men ibland kan det gå väldans fort, och som jag även sagt till "morgan" (:o) så ska man då verkligen passa sig för det han utgers för att kunna ang. rygg, för dääär är han helt ute och cyklar och han rör inte mina hästars rygg iaf.. ;)

Vad gör han med ryggarna? Hade tänkt åka dit med mitt sto som har rygproblem, men nu blir jag fundersam?

Vad gör han med ryggarna? Hade tänkt åka dit med mitt sto som har rygproblem, men nu blir jag fundersam?

Jag kan det via PM om du vill. Har du ett sto som har ryggproblem så skulle jag verkligen inte rek. att du åker dit. Åtminstone inte om du vill få hästen fin och bra i ryggen. Det är INTE hans område och jag skulle starkt rekomendera att du besöker en riktig kiropraktor med det istället.
Pm:a om du vill veta mer...:)

**kl**

Jag fick i går reda på att en bekant ska dit med sin treåring som absolut inte funkar.

Vi får se om det blir ryggbehandling på den? Jag skulle bli förvånad om det blev sula... ;)

Jag kan ju tilägga att han ALDRIG skulle få praktisera sin typ av ryggbehandling på nån av mina. Men jag har ju hittat "min" alterntivare som inte behandlar odiagnosticerade hästar där jag anlitar honom åtminstone.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix