8 mm sula på vänster fram...

Sv: 8 mm sula på vänster fram...

Ja absolut, men vad är det för människa som bara ger er 15 min på första besöket? :eek:

Jag har ångrat mig massor av gånger när jag varit hos veterinärer att jag inte stått på mig mera... :crazy:

Ja absolut, men vad är det för människa som bara ger er 15 min på första besöket? :eek:

Jag har ångrat mig massor av gånger när jag varit hos veterinärer att jag inte stått på mig mera... :crazy:

Ja, lite så känner jag också. Känns tveksamt att man kan göra en rättvis bedömning på 15 minuter...

Jo jag vet, man kommer på så mycket efter att man åker ifrån veterinären, som man borde ha tagit upp...

Jag tycker nog att den som undersöker hästen borde ha frågat vad som har hänt med hästen tidigare. Det har alltid de jag har anlitat - både veterinärer och alternativbehandlare - gjort och de borde ju vara intresserade av att få en så bra bild som möjligt av hästen.

Tack :) Så tycker jag också...

Grejen var att allt gick så fort och kändes så stressat, att jag därför inte kom mig för att säga till om pålagringarna, vilket jag givetvis ångrar i dagsläget. Men jag tycker samtidigt att det borde vara i hans intresse att ta reda på så mycket som möjligt om hästen innan han ställer sin diagnos...

Jo jag vet hur det kan vara, man kommer på massor efteråt som man borde sagt/gjort, och allt går fort. Men pålagringar är inget att leka med och jag tror din diagnos blivit annorlunda om han veta.
Men kan du inte ringa och tala om det i efterhand och fråga om det fortfarande vore så klokt att sula? Han GÅR ju faktiskt att nå och har ju även telefontid. Han kommer minnas dig och då kan du ju bara säga att du glömde berätta. Bättre att göra så nu än att slå på sula och ångra det sen...

Om det hade varit min häst (nu framför jag bara min åsikt) så hade jag, med vetskapen att hästen faktiskt var halt redan när den kom - behandlat den! Den ÄR ju halt och det kommer inte försvinna av sig själv eller sula. Enda saken att göra i ett sånt fall är att behandla den, med kortison i det fallet. Då får du bort (förhoppnigsvis) inflammationen. Hjälper inte denna beh och vilan så kontakta då den klinik du tänkt och gå till botten med probelmet genom en grundlig utredning...
:)
(jag ahde inte fortsatt köra på iaf utan beh den innan för att kunna träna när jag vet att hästen är garanterat haltfri)

Senast ändrad:

Jag tycker nog att den som undersöker hästen borde ha frågat vad som har hänt med hästen tidigare. Det har alltid de jag har anlitat - både veterinärer och alternativbehandlare - gjort och de borde ju vara intresserade av att få en så bra bild som möjligt av hästen.

Absolut, men du måste ju ändå hålla med om att pålagringar, som dessutom är av stor betydelse i detta fall, är något hästägaren bör ha upplyst om? (jag vet att det kan vara stressigt och jag klandrar ingen, jag har oxå sagt i inlägget före att det går att lösa genom att kontakta honom igen)
En alternativbeh, eller vetrinär kan ju inte stå och rabbla upp fel och fråga om hästen haft. Visst ska det även ligga i hans/hennes intresse, men jag tror ju inte att han frågar alla om de haft pålagringar. Kanske oxå just för att så många inte HAR röntgat och inte VET att hästen har det. I det här fallet så är det ju ett stort + att röntgenbilder redan är tagna.

Jo jag vet hur det kan vara, man kommer på massor efteråt som man borde sagt/gjort, och allt går fort. Men pålagringar är inget att leka med och jag tror din diagnos blivit annorlunda om han veta.
Men kan du inte ringa och tala om det i efterhand och fråga om det fortfarande vore så klokt att sula? Han GÅR ju faktiskt att nå och har ju även telefontid. Han kommer minnas dig och då kan du ju bara säga att du glömde berätta. Bättre att göra så nu än att slå på sula och ångra det sen...

Om det hade varit min häst (nu framför jag bara min åsikt) så hade jag, med vetskapen att hästen faktiskt var halt redan när den kom - behandlat den! Den ÄR ju halt och det kommer inte försvinna av sig själv eller sula. Enda saken att göra i ett sånt fall är att behandla den, med kortison i det fallet. Då får du bort (förhoppnigsvis) inflammationen. Hjälper inte denna beh och vilan så kontakta då den klinik du tänkt och gå till botten med probelmet genom en grundlig utredning...
:)
(jag ahde inte fortsatt köra på iaf utan beh den innan för att kunna träna när jag vet att hästen är garanterat haltfri)

Jo jag kan absolut ringa och höra om sula är så lämpligt när han har pålagringar. Men samtidigt känns det ju lite pinsamt att jag inte sa det på en gång...

Jo jag kan absolut ringa och höra om sula är så lämpligt när han har pålagringar. Men samtidigt känns det ju lite pinsamt att jag inte sa det på en gång...

Tänk inte så. Tänk istället hur pinsamt det kommer bli OM du sätter på sulan och kommer på att du skulle ringt och berättat innan...
Du ÄR inte pinsam, vi har alla varit efterkloka. :idea:

Absolut, men du måste ju ändå hålla med om att pålagringar, som dessutom är av stor betydelse i detta fall, är något hästägaren bör ha upplyst om?

Jag tycker att det är väldigt märkligt att han inte frågade om hästen varit röntgad nyligen när Morgan förklarat att hästen varit i proffsträning och där behandlats flera gånger. Då ska det ringa en varningsklocka hos en så rutinerad människa.

Nej, jag tror att behandlingarna har börjat gå lite på rutin där och att engagemanget brast lite den här gången. Jag skulle inte störa mäster en gång till utan ta kostnaden och gå till en veterinär. Men så är ju jag osedvanligt tjurig av mig också.

Jag tycker att det är väldigt märkligt att han inte frågade om hästen varit röntgad nyligen när Morgan förklarat att hästen varit i proffsträning och där behandlats flera gånger. Då ska det ringa en varningsklocka hos en så rutinerad människa.

Nej, jag tror att behandlingarna har börjat gå lite på rutin där och att engagemanget brast lite den här gången. Jag skulle inte störa mäster en gång till utan ta kostnaden och gå till en veterinär. Men så är ju jag osedvanligt tjurig av mig också.

Hahaha, men kalla inte MIG Morgan! För det var väl inte hästen som pratade haha :)

J

Det kan jag oxå tänka mig. Det finns vissa saker som denne man är oerhört duktig på men ibland kan det gå väldans fort, och som jag även sagt till "morgan" (:o) så ska man då verkligen passa sig för det han utgers för att kunna ang. rygg, för dääär är han helt ute och cyklar och han rör inte mina hästars rygg iaf.. ;)

Det kan jag oxå tänka mig. Det finns vissa saker som denne man är oerhört duktig på men ibland kan det gå väldans fort, och som jag även sagt till "morgan" (:o) så ska man då verkligen passa sig för det han utgers för att kunna ang. rygg, för dääär är han helt ute och cyklar och han rör inte mina hästars rygg iaf.. ;)

Det var intressant att höra. Jag har aldrig sett honom behandla, men jag har höjt ögonbrynen ett par gånger när jag fått behandlingarna beskrivna.

*knapplån*

Jag har varit hos honom några gånger, första gången var jag oerhört lyrisk, att han kunde känna igenom hästen och "hitta" var hästen har ont. Han sa att hästen har en bredare och plattare muskulatur på vänster sida och skulle skos med 8 mm sula vänster fram.

Detta har jag inte gjort.

Sedan åkte jag dit med min andra häst.

Han sa att hästen har en bredare muskulatur på vänster sida bog. Hästen skulle skos med en 8 mm sula. På vänster fram.

Då måste jag ju fundera om det är min träning det är fel på eftersom båda hästarna har exakt samma "fel".

Är inte lika begeistrad längre, för jag upplever honom som så stressad, han gör sakerna bara på rutin och bryr sig inte riktigt om en liten amatörtränare som kommer in med hästar som inte vunnit. Sedan dillade hanom exteriören och jag håller inte med honom.

Var in med en v75 häst från en känd tränare och då var det ett helt annat tillvägagångssätt.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Var in med en v75 häst från en känd tränare och då var det ett helt annat tillvägagångssätt.

Det är just det jag har hört från flera håll också, men man vill ju inte tro att det är så. Jag förstår verkligen om han blir trött på att lyssna på folk som enligt honom inget begriper hela dagarna, men det känns ju inte så kul ändå.

*knapplån*

Jag har varit hos honom några gånger, första gången var jag oerhört lyrisk, att han kunde känna igenom hästen och "hitta" var hästen har ont. Han sa att hästen har en bredare och plattare muskulatur på vänster sida och skulle skos med 8 mm sula vänster fram.

Detta har jag inte gjort.

Sedan åkte jag dit med min andra häst.

Han sa att hästen har en bredare muskulatur på vänster sida bog. Hästen skulle skos med en 8 mm sula. På vänster fram.

Då måste jag ju fundera om det är min träning det är fel på eftersom båda hästarna har exakt samma "fel".

Är inte lika begeistrad längre, för jag upplever honom som så stressad, han gör sakerna bara på rutin och bryr sig inte riktigt om en liten amatörtränare som kommer in med hästar som inte vunnit. Sedan dillade hanom exteriören och jag håller inte med honom.

Det här var ju väldigt intressant. För utav tre hästar i vårt stall som var dit, så fick två precis den "diagnosen"...

Och jag är nästan helt övertygad om att man blir väldigt annorlunda behandlad som amatör än om en proffstränare kommer dit med sina hästar!

delvis knapplån...hmmm

Det är hemskt om det skulle vara så att han behandlar hästar på ren rutin. Usch. Nu var det ungefär 2 år sen jag var dit med en häst senast, har varit dit med 4 hästar totalt, och 'även många av mina vänner. Jag har aldrig blivit rek. någon sula, inte heller dom, så tråkigt om det är något som kommit som han kör med bara....det får ju en verkligen att tvivla.
Så här i efterhand efter att haft dit mina hästar, så kan jag iaf säga att han haft till 99% rätt i 3 av fallen, det har jag ju efter att fått klara diagnoser på hästarna fått svart på vitt på senare tid. En av hästarna vet jaginte, det var en nordis som X menade hade problem med griffelbenet. Huruvida det verkligen var så vet jag eg inte, men de andra som han diagnosticerat har haft de problemen han sagt. Dock så har han aldrig kunnat peka ut vad för fel som var det "avgörande" sas, men det är väl nog svårt.

Sedan vad gäller vissa andra saker som jag nämnde, som rygg, så använder X sig av metoder som jag anser är för våldsamma, traumatiska och helt enkelt onödiga. Dessutom täcker dessa inget av felen som sitter i kors/bäcken/Si-led, men det verkar inte som Xhar någon aning om det....hmmm....

Dock har jag aldrig känt mig sämre beh. eller mindre värd när jag varit där, och jag har kommit så jag sett beh. av många stora proffstränare, men jag kan säkert tänka mig att det är så. Och som sagt, det var ett tag sen.

Men ja, det där med sula känns en aning förlegat och konstig och det är nog bra att det kommit fram att han rek. det till så pass många, för det låter osannolikt att det ska vara den enda och bästa lösningen för så många hästar.

Jag är amatör och har varit hos x många ggr han har tagit den tid han behövt men aldrig varit stressad (även fast det varit knök fullt med hästar där)Behandlar proffs o amatörer lika

Nu är ni inne på mitt specialintresse :bump:
Jag blir jättenyfiken på vem som är alternativbehandlaren?Pm någon?

Jag som är aningens intresserad.... ok då, vansinnigt fanatisk av jämnlikhet mellan höger och vänster sida kan inte se en enda anledning att sätta en sula på ena frambenet.
En häst föds, lever och dör med olika belastning på sina framben, den har ett stödben och ett "crawelben".

I ridvärlden åtgärdar man det genom att rida hästen rak och få den att bära lika vikt med bägge bakbenen och därmed fördela vikten lite mer jämnlikt fram och i travvärlden åtgärdar man det genom att behandla lederna i stödbenet.

Just vänster fram är det ben som oftast går sönder på alla hästar. Liksom att vi människor föds högerhänta så föds de flesta hästar (och alla andra djur) med en förkärlek för samma sida(kalla det högerhänt om ni vill).

De flesta hästar sparar sitt högra bakben, har extremt dålig kroppskännedom där.
En häst är gjord så att den jobbar diagonalt, dvs att det inte höger bak gör får vänster fram skit för.

Så vad jag gör med all hästar som kommer i min väg är att ge dem kroppskännedom om höger bak. efter ett tag släpper då smärtan i vänster fram. Väntar man tillräckligt många år och jobbar hästen rakare och rakare så är det faktiskt fullt möjligt att helt rehabilitera ett knä med pålagringar.

För att återgå till kärnfrågan så om man tvunget ska sätta en sula på ett ben så ska det i detta fall sitta på höger bak. En tung jäkla sula som tvingar hästen att börja jobba med höger bak.
Varnnan skoning kan man sätta sulan på det andra bakbenet för att utveckla bägge bakbenen var för sig, ge kroppen tid att fullt fokusera på ett bakben i taget. Det ger strålande resultat efter bara ett år eller så.

Nu är ni inne på mitt specialintresse :bump:
Jag blir jättenyfiken på vem som är alternativbehandlaren?Pm någon?

Jag som är aningens intresserad.... ok då, vansinnigt fanatisk av jämnlikhet mellan höger och vänster sida kan inte se en enda anledning att sätta en sula på ena frambenet.
En häst föds, lever och dör med olika belastning på sina framben, den har ett stödben och ett "crawelben".

I ridvärlden åtgärdar man det genom att rida hästen rak och få den att bära lika vikt med bägge bakbenen och därmed fördela vikten lite mer jämnlikt fram och i travvärlden åtgärdar man det genom att behandla lederna i stödbenet.

Just vänster fram är det ben som oftast går sönder på alla hästar. Liksom att vi människor föds högerhänta så föds de flesta hästar (och alla andra djur) med en förkärlek för samma sida(kalla det högerhänt om ni vill).

De flesta hästar sparar sitt högra bakben, har extremt dålig kroppskännedom där.
En häst är gjord så att den jobbar diagonalt, dvs att det inte höger bak gör får vänster fram skit för.

Så vad jag gör med all hästar som kommer i min väg är att ge dem kroppskännedom om höger bak. efter ett tag släpper då smärtan i vänster fram. Väntar man tillräckligt många år och jobbar hästen rakare och rakare så är det faktiskt fullt möjligt att helt rehabilitera ett knä med pålagringar.

För att återgå till kärnfrågan så om man tvunget ska sätta en sula på ett ben så ska det i detta fall sitta på höger bak. En tung jäkla sula som tvingar hästen att börja jobba med höger bak.
Varnnan skoning kan man sätta sulan på det andra bakbenet för att utveckla bägge bakbenen var för sig, ge kroppen tid att fullt fokusera på ett bakben i taget. Det ger strålande resultat efter bara ett år eller så.

Detta tycker jag var väldigt intressant att läsa, och ger mig lite hopp :) Någon mer som har saker att säga om detta?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix