8-månadersregeln för montékval??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Ja, just det...

Alltså om hästen är kvalad för både för sulky och monté och sedan inte startar på 8 månader (eller mer....) och alltså måste gå sulkykval, måste den även gå montékval för att få starta i monté igen?

Trodde att det var så men kikade på en häst på atg.se och den verkar ha startat monté utan att vara kvalad i monté inom 8 månader... :confused:

Blev jätterörigt...men så är det i mitt huvud just nu ;)

Sv: 8-månadersregeln för montékval??

Boomerang skrev:
Ja, just det...

Alltså om hästen är kvalad för både för sulky och monté och sedan inte startar på 8 månader (eller mer....) och alltså måste gå sulkykval, måste den även gå montékval för att få starta i monté igen?

Trodde att det var så men kikade på en häst på atg.se och den verkar ha startat monté utan att vara kvalad i monté inom 8 månader... :confused:

Blev jätterörigt...men så är det i mitt huvud just nu ;)

Montékval gäller hela livet.....

Men har hästen inte startats måste den kvala om antingen för vagn eller sulky.

nilema skrev:
Trött?
:angel:

Jag trodde att vagn och sulky var samma sak..... :)

:o :D jo jag skyller på att jag var TRÖTT hehe... Sadel eller vagn ska det vara ;)

Okej, tack för svaret.

Så om hästen inte startat på 8 månader (men är montékvalad sen förr) så kan den starta i monté utan kval? Eller måste den va suklykvalad/startad inom 8 månader? Rörigt det här... :confused:

Kan man montékvala istället för sulkykvala för att starta i sulkylopp (antagligen inte...?)?? Förutsatt att hästen startat i bägge discipliner förr...

Tacksam om någon kan släta ut vecken i min panna :crazy:

Boomerang skrev:
Okej, tack för svaret.

Så om hästen inte startat på 8 månader (men är montékvalad sen förr) så kan den starta i monté utan kval? Eller måste den va suklykvalad/startad inom 8 månader? Rörigt det här... :confused:

Kan man montékvala istället för sulkykvala för att starta i sulkylopp (antagligen inte...?)?? Förutsatt att hästen startat i bägge discipliner förr...

Tacksam om någon kan släta ut vecken i min panna :crazy:

Om hästen inte startat under 8månader måste den kvalas om. Om den är kvalad i monté innan kan man kvala för antingen vagn eller sadel... om man kvalar för vagn kan man starta i monté sen oxå.

Ett ex. har en valack som kommit tebax efter foder. Han är startad i monté utomlands=likaställs som svenskt kval(åland). Men nu vill ägaren starta i monté och då måste han kvalas om, ägaren väljer i det här fallet att monté kvala...men kunde lika gärna ha valt för vagn. och hade då vart godkänd att starta i monté igen....

Har du hängt med?! :D Din häst måste kvalas om, antingen för vagn eller sadel om du vill(men inget måste då den redan är montékvalad)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka