6 marsvin... vatten över huvudet?

R8n

Trådstartare
Igår kom min mamma hem med en marsvinsunge som min kusin köpte för 2 veckor sedan, det visade sig att hon blivit allergisk.

Så nu har jag 4 svin igen! MEN jag har även två svin till på G också två honor, jag vill ju självklart ha dem men mamma påstår att det kommer att bli för mycket "vatten över huvudet"

Vad tror ni? Är det så jobbigt att ha 6 grisar? (kommer bo i två olika
burar, 4 i ena och 2 i andra)

Hur mycket mer kostar det med två extra grisar?

Och kan man ha alla honorna springa ute samtidigt även fast de inte bor ihop? eller kommer det bli girl fight?

Jag har ju även 3 råttor och 1 hamster, men råttorna brukar springa ute på morgonen och ha en kelstund under kvällen medans grisarna springer ute. Och hamstern brukar jag bara kolla till då han inte vill vara kelhamster.

hunden och katterna kommer ju inte jag ju inte åtsidosätta heller, de får det dem behöver + att mamma sköter dem mer än jag gör.

Så ni som har många grisar, är det verkligen så jobbigt som mamma säger?

Sv: 6 marsvin... vatten över huvudet?

Hur det är med så pass många vet jag inte, men jag kan säga att jag märkte en stor skillnad i hö-konsumtionen när jag inskaffade min tredje gris (van vid två innan).

Jag tror inte det är jobbigare att motionera 6 än 4 och jag tror att honor brukar hålla sams, särskilt om de bor nära varandra. Däremot kan det ju bli svårt om varje marsvin ska ha sin kelstund.....När jag hade två så satt de uppe tillsammans i mitt knä och gosade varje kväll, nu när jag har tre så blir det mer sällan, tyvärr. Det blir gos varannan dag (mycket gos alltså, gos blir det i samband med daglig kontroll och lyft ur buren för motion och sällskap med mig).

För min del räcker tre marsvin mer än väl, även om det ibland känns lockande med ett fjärde. Men då skulle de få ännu mindre "egen tid" med mig, det vet jag så tre får räcka här.

Det var mina tankar det, vet inte om det hjälpte så mycket....
I vilket fall vill jag se bilder på nya sötnosen!

Tack för era svar! :bow:

Bilder kommer ikväll;)

Blir iaf inga nya svin. Fick ett mejl från uppfödaren nu om att hon inte kan leverarea dem till Uppsala, som hon lovat tidigare. Så nu är de tingade till någon annan uppfödare.

Fy f*n vad sur jag är :mad: :cry:

men alltså, om man ska ha något tycker jag att man ska åka dit själv och hämta, jag tycker inte det är rätt emot den som säljer att den ska åka runt som en vante bara för att någon som bor långt bort vill ha...

Jag kan iof hålla med där, men när man från början är överrens om att uppfödaren ska leverera så kan det väl inte vara "fel"?

Och om man vet att man inte kan så ska man väl inte lova att leverera dem till ett visst datum!?

Ja... men det är inte så mycket att göra åt tyvärr:(

Här kommer iaf lite ögongodis!

Lyckan, 7 veckor, nonself, Silver agouti/vit.

Lyckan2.jpg

Lyckan.jpg

Dock gör blixten så att hennes päls ser brun ut, men hon är helt i silver och vitt. :love:

(Varför fungerar det inte att lägga in bilderna så att de kommer direkt i inlägget?)

Du har fel bildadress ;) Bilderna ska sluta på .jpg (i det här fallet då alltså)

Lyckan2.jpg

Lyckan.jpg

Sådär ;) Du hade nåt tjafs i slutet på adresserna helt enkelt :p

R8: är det blixten som gör ögonen röda, eller är marsvinets ögon alltid lite vinröda,spec när ljus faller på dem? För isåfall är han inte silveragouti utan zobelagouti som är löjligt lik men mer beigeaktig i tonen, dock inte alltid så man får se det på ögonen!

Hennes ögon är alltid lite rödaktiga. Mörkt mörkt röda.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar