6 åring som alltid lämnar mat

Mirre

Trådstartare
Udda rubrik kanske, men jag börjar bli mer än trött på att få kasta mat varenda gång vi äter.

Det är alltid likadant, han äter en del (hur lite eller mycket han har) och lämnar resten. Oavsett vad han äter eller vilket mål på dagen det är.

Känns så himla onödigt och få kasta mat hela tiden, det blir ju en del till slut.

Vi gör så att antingen äter vi upp det som blir kvar på barnens tallrikar eller så stoppar vi det i en burk och sparar det till senare.
Barn måste få bestämma själva hur mycket som de skall äta.
Annars så finns en risk att de äter för att vara duktiga och lägger grunden till att inte ha kontroll på sitt matintag.

Får han ta maten själv eller lägger du/ni upp? Vi hade som regel att det man har tagit till sig det äter man upp (om man inte hade missförstått vad det var) och det man hade blivit tilldelad fick man lämna om man inte ville ha mer. På så sätt lär sig de flesta barn hur mycket de orkar äta men självklart får man hjälpa barnen i början.

Vissa barn sätter i system att vräka till sig och då får man helt enkelt begränsa hur mycket de får ta och att de istället får ta om ifall de vill ha mer.

Slänga mat vill jag inte göra i onödan men för alla kan det bli så att magen blir fortare mätt än ögat ibland men det ska inte sättas i system.

Om ni i dagsläget lägger upp så låt honom börja ta själv och om han tar själv och inte äter upp det han har tagit så börja lägg upp en liten portion och säg att han får mer om han vill ha mer sedan.

Ingen vinner på att inte respektera kroppens signaler på att den är mätt så försök inte tvinga honom att äta upp (det leder till överätning och i längden till fetma) utan försök ta vägar runt det hela istället.

Låt måltiden bli en avslappnad och trevlig stund där fokus ligger på att prata och ha trevligt medans ni äter istället för att det ska tjatas åt höger och vänster.

Egentligen är det sunt om han slutar äta när han är mätt.

Mindre portioner kanske och fylla på efter hand?

Udda rubrik kanske, men jag börjar bli mer än trött på att få kasta mat varenda gång vi äter.

Det är alltid likadant, han äter en del (hur lite eller mycket han har) och lämnar resten. Oavsett vad han äter eller vilket mål på dagen det är.

Känns så himla onödigt och få kasta mat hela tiden, det blir ju en del till slut.

Lägg upp så lite att det inte blir mycket kvar om han slutar äta? Så får han ta mer, lite i taget.

Minns tydligt när man var liten och skulle äta upp på tallriken jämt och ständigt, pressa i sig det sista tills man blev proppmätt om man råkat få eller tagit för mycket. Tror det är en orsak till att jag har lätt att äta lite för mycket och bli lite för rund.

I alla fall så har jag kört, som något slags trots mot det här, att man alltid får lämna på tallriken, men man får inte lägga upp orimligt mycket eller mer än man sannolikt kommer att äta. De små köttbitar som blir över kan slängas eller ätas upp av ngn hungrig förälder eller ngn mycket enstaka gång då det blivit helt fel -hamna i min matlåda.

Enda gången jag protesterat var igår då ungen hade hällt gräddfil i sin tallrik och sedan genast deklarerar att han ätit färdigt. Då fick han äta upp gräddfilen i alla fall.

Kör lite allmänt svar här.
Lägger han upp själv (vilket han ju såklart vill), så blir det oftast väldigt mycket om man inte stoppar lite. Lägger vi på så blir ju mängden mindre men det blir en strid över att inte få lägga upp själv istället.

Han kan dock äta upp och sedan ta mer, men inte äta det för att han är mätt.
Eller äta två tuggor och sedan säga att han är mätt. Fast man vill ju inte att han ska äta mer än han orkar heller, eller att det ska ge problem senare i livet.

Men ibland så är man ju inte så hungrig. Om han bara äter två tuggor så plasta tallriken, ställ den i kylskåpet och värm i micron om han kommer på senare att han är hungrig. Det viktiga är ju inte att han äter upp utan att han inte får något annat istället så att han inte lär sig att om man inte äter maten så får man något annat (som han kanske hellre vill ha) istället.

Sen ska givetvis inte den tallriken förfölja honom i all evighet utan har han inte ätit upp maten under kvällen (om det är kvällsmaten)/eftermiddagen (om det är lunchen) så får han ju givetvis ny mat när ni andra äter annan mat om han nu inte skulle föredra den maten som finns sparad. Självklart erbjuds inget annat att stoppa i munnen som mellanmål eller så om det finns sparad mat utan då erbjuder du den sparade maten när han blir hungrig. Då kommer han snart lära sig ungefär hur mycket som får plats i magen. Han kommer ju snart få börja ta mat själv i skolan (om han inte redan gör det) och det är ju lika viktigt där att han inte tar mer än vad han äter upp så det är ju en viktig sak att lära sig.

Om du pratar med honom och säger att han får lägga upp själv men att han då också ska lägga upp en lagom stor portion som han äter upp så kanske han tar mindre? Ni kanske ska bestämma (ihop!!!) att han ska ta två potatisar och fyra köttbullar t ex men att han får lägga upp själv? Det är ju jätteviktigt i den åldern att barnen får känna att de kan själva så uppmuntra att han faktiskt vill och prova er fram till en lagom portion som han faktiskt äter upp.

Förklara också att han får ta två gånger om han vill det men att han då tar hälften andra gången och att han ska vänta några minuter ifrån han har ätit färdigt tills han tar om. Hjälp honom genom att precis när han har ätit upp så fråga honom något som du vet att han gärna berättar så att han när han har pratat färdigt fått tid att känna efter om han faktiskt är mer hungrig eller om han vill ha mer för att det var så gott men att han faktiskt inte orkar mer.

Var också en schysst förälder och berätta när det blir efterrätt så att han har en chans att inte äta sig proppmätt på maten utan att han sparar en liten plats till efterrätten de gånger det serveras. Eller gör som vi brukar göra även nu när det bara är jag och sambon att vi tar efterrätten någon timme senare. När barnen var små så var det ju då förutsatt att de hade ätit upp. Är det mat kvar på tallrikarna så säger man inget om att man hade tänkt sig efterrätt utan då håller man tyst om det för är det någon enskild fras som verkligen skapar problem med fetma så är det frasen "om du inte äter upp så får du ingen efterrätt." Då ska barnet dels äta mer mat än vad hen orkar och sedan dessutom efterrätt eftersom det ju är så gott... Man vill ju att barnets egna känsla när mättnaden infinner sig är den som ska styra, inte vad vi vuxna tycker att barnet borde äta. Man mår ju inte heller särskilt bra när man är proppmätt så man vill ju inte att barnen tvingar i sig mat fast de är mätta.

vet du vad, jag var precis likadan i den där åldern. Och det var positivt för då överåt jag inte och slapp bli ett knubbigt barn. jag hade ehtl enkelt dålig koll på hur stor portion jag skulle ta och hur mycket jag egentligen åt.
Gör ingen stor sak av det utan spara maten i matlåda till nästa dag. Att lägga fokus på mat är aldrig bra utan kan ge ätstörningar

Min son var likadan förra året då han också var 6 år.
Jag löste det så att jag alltid lade upp pyttelite mat åt honom. Typ 2 köttbullar och en halv dl makaroner, om ens det. På så sätt lämnade han ingen mat utan fick istället be om mer om han orkade. Jag slapp tjata och han slapp känna stress. Det fungerade för oss.

Om problemet är att han tycker det ser ut att vara lite på tallriken så prova att duka med mindre tallrik helt enkel. Brukar fungera på barn i den åldern då de fortfarande har svårt att skilja på storlek vs vad som ser mest ut.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 555
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama