6 årig hingst /inridning

F

FuzzyLogiC

Tänkte höra om nån har lite råd? Jag har fått hem en 6 årig vbl hingst som är helt orörd i princip. Jag hämtade honom för ca 3 månader sedan och innan dess så har han endast gått från en utebox till en hage.

Han är väldigt bra i huvudet och går med på allt jag vill än så länge!
Jag har tagit det lugn men ändå kommit rätt långt, vi går framåt ett steg och bakåt 2 steg och det verkar han tycka om.
Än så länge har vi gått promenader, haft täcke, träns, sadel 2ggr, fått en kompis i hagen, borstning och vardagliga saker.

jag har tänkt att rida in honom men tänkte om nån har lite tips och hur lång tid man ska vänta ungefär.?

Han är inte inkörd och kan därför inte heller styrning.

Han har absolut inge problem med träns eller sadel utan tycker bara allt är som vanligt.

Tacksam för svar/hjälp/råd Mvh Jessica

Sv: 6 årig hingst /inridning

Om jag vore dig så skulle jag börja med tömkörning. Då lär du honom tygeltagen innan du ska upp. Om du har möjlighet kan det ju kanske vara bra att köra in honom oxå.

Det är mycket enklare att rida in en häst som vet vad stopp och sväng är:)

Lycka till

MVH Russin8

Tack för svaret. jo jag tänkte tömköra honom men jag har inte möjlighet att köra in.

Har fått så mycket förslag på hur man ska göra vid första uppsittningen.
hur skulle ni göra?

Kan bara berätta hur jag gjorde med min. Han är en kallblodstravare, så han var inkörd när jag skulle rida in honom. Vi började med att hänga på honom med sadel. Gjorde det vid flera tillfällen.

Sen när vi skulle upp på honom höll jag i honom samtidigt som min dotter klev upp på honom från en pall. Började med att hon hängde, hoppa ner, hängde och sen sakta la benet över men reste inte upp över kroppen på en gång. När vi såg att han var helt lugn så reste hon sig sakta upp samtidigt som hon pratade med honom.

Han brydd sig inte ett dugg. Vek bak öronen för att lyssna, sen såg ha ut att tänka "Jaha, nu ska dom vara uppe på ryggen oxå, ja ja, det blir nog bra det":laugh:

Sen var det nästan bara att rida. Det man ska vara uppmärksam på är när man ber dom gå för första gången. Om det händer något brukar det vara då. Givetvis höll jag i honom dom första gångerna vi red. Men ganska fort började vi skritta ut med tryggt sällskap.

Jag tror att jag hade väldigt stor fördel av att han varit körd i nästa 1,5 år innan jag red. Han var ju van vid att ha saker på sig och att det händer saker runt honom.

Så lycka till med din häst!

MVH Russin8

Tack så jätte mkt. Jo jag vet hur man gör både i praktik och teori på en 3 åring elelr körd travare. Men jag har fått så många olika förslag på hur man kan göra. Roligt och höra hur andra gör :)

Nu har vi tömkört för fullt och forsatt med det gamla som att sadla, tränsa och hänga och allt går kanon - än så länge!

Så snart blir det uppsittning men tänkte ta det i ridhuset. Så först några vänder dit upp och vänja honom vid det.

Mvh Jessica

Jag har ridit in min häst helt själv och jag har aldrig tömkört honom, inte en ända gång.. först lär man hästen att gå fram, sen att stanna & sen svänga.. Börja med att prova sitta upp på honom, medan någon håller i eller om han är fast bunden. Sitt upp och sen klappa lite och hoppa sedan av. När du sitter upp så sätt dig inte rakt upp i lodrät sits på en gång! utan "häng" på halsen och sätt sig sakta upp.
Dagen efter kan du be någon sitta upp och du leder hästen, det kan man göra c:a 3-5 dagar.. Sen sitter man upp själv, utan ledare.
Om du aldrig ridit in en häst förut så tycker jag att du ska ta hjälp utav tränare, ..

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka