M

*Maria*

Vilken tävlingsgren tycker ni är den naturligaste för hästen?
och då menar jag inte att trav är naturligast för travhästen och dressyr för dressyr hästen. utan vilken gren som är naturligast för hästen som en vanlig häst ( svårt att förlkara) respektive onaturligaste.
motivera gärna!1

ex:
greta tycker: galopp är den naturligaste grenen för hästen. För hästen är skapad för att kunna galoppera långa sträckor och är byggda för att galoppera.

onaturligaste: hoppning därför att......

mvh. Mia

Sv: ?????

öhm...bra fråga. Hoppning kanske. hästen är ju ibland tvungen att hoppa över saker i det fria. Men inte ofta behöver de göra en skänkelvikning eller dra en vagn...

gallop tror jag också är mäst naturligt.

häst bakom vagn känns ju rätt "onaturligt" för en häst..

dressyr ... vist det är inte naturligt att göra en skänkelvikning kannske men dressyren /smidigheten/bärigheten har ju alltid hästen naturligt med sig, så därför e nog dressyr också naturligt.

Varför i hela friden skulle man ha hästen BAKOM vagnen?! Men jag håller med, det hade varit optimalt onaturligt - för alla inblandade.

Det finns gamla varianter på "häst bakom vagn"!

Svar på frågan: Distansritt!?

LIA

jadu
western är väl mest humant eg mot hästen men
det är nog en defenetions fråga.
Men mest onatrligt anser jag vara voltige iså fall.
Är ju inte naturligt för en häst att springa runt runt

Hm, mest naturligt galopp för hästarna springer ofta snabbt i det fria...

Mest onaturlig håller jag nog med om att det är voltige för att då får hästen springa runt runt och det gör dom nog inte i det fria..

Jag håller med om att distansritt skulle vara det mest normala.....
Hoppning och dressyr är ju inte egentligen så normalt med tanke på alla rörelser i dressyren, som öppna tex. och hästar är ju som sagt gjorda för att behöva hoppa över något då och då och inte hela banor....knivig fråga enentligen....

Det mesta är ju vårat påhitt. Distansritt är väl visserligen ganska naturligt i den meningen att man rör sig över längre sträckor men hästen väljer ju inte alltid gångart eller väg själv som den skulle göra om den var fri.

jag vill bara höra åsikter. jag själv tycker galopp och distansritt är mest naturligt. det "onaturligaste" om man nu kan säga så tycker jag är dressyr. Men även trav.
om man ser till indivedrna så är de ju olika. Dressyr e helt onaturligt för en travhäst. hoppning för en galopphäst(1.30-160 hinder) trav för en dressyr häst m.f.

tycker inte nån, då det ju överhuvud taget inte är naturligt för hästen att ha ryttare på ryggen...

Vet inte om det finns någon gren som är mest naturlig men jag vill nog gå emot strömmen lite och säga dressyr. Detta med tanke på hur en häst beter sig i det vilda. Ta tex. passagen som dom använder när de ska visa upp sig. Det är ju trots allt en, för dom, naturlig rörelse i det fria. Sen kan jag ju hålla med om att bakdelsvändningar och framdelsvändningar kanske inte är något som en vild häst skulle göra frivilligt, men vad vet jag :smirk: .

Vad som sen är den mest onaturliga grenen kan jag inte komma på just nu. Iofs så är väl de flesta grenar ganska onaturliga i sig eftersom det är vi människor som hittat på dom och avlar beroende på vad hästen ska användas till.

Håller med. Hästen är absolut inte byggd eller skapad för att bära någonting på ryggen.

men frågan var väl vad som är naturligast av de grenar som finns, inte om det är naturligt? I så fall måste väl det naturligaste vara sommarvila på betet?? men det är väl inte direkt nån tävlingsgren... :confused:

Jag tror det beror lite på vad man själv har för inställning till hästar och sporten..
Men jag skulle nog svara distans, men egentligen tycker jag nog inget alls är vidare naturligt av det vi gör..inte ens att skritta en runda i skogen liksom..
Hoppning och Dressyr; Sliter på benen, hästen hoppar inte naturligt över något om det inte är i ren panik.
Western:Har inte så stor erfarenhet av det här..men tror en del av momenten sliter väldigt mkt på ben.
Körning:Ex.trav hästen är inte gjord för att gå med en tyngd bakom sig i hundra nittio.
Distans:Hästen är visserligen van vid att gå tex. i skog, men inte under "faror" den möter på såsom broar och andra "läskiga" ställen.
Så jag vet inget vettigt svar egentligen, blir jag tvungen att svara blir det Distans, helt klart.

Hästar kan väl visst hoppa över grejjer "naturligt". Kanske inte bommar på 1,20 men typ stockar och grejjer. Hörde om ett projekt med unghästar tror jag där de utfodrades med mat på ena sidan och vatten på andra och de var tvungna att hoppa över något på vägen för att komma emellan...låter ju som nåt hästar skulle kunna tänkas behöva göra i vilt tillstånd också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 932
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?