Sv: ?????

qodrofenia skrev:
Jag brukar göra det ;)
Finns inget så roligt som att göra de övningarna ute i naturen :banana:

Jo, klart man kan träna då! Men du visar inte upp det på en skogsväg...inte heller ett lätt program. Om vi nu talar om tävlingsgrenar...

Hmm, intressant fråga.

Får nog hålla med majoriteten här att distans är den mest naturliga grenen om man ser till hästens rörelsemönster i det fria.

Mest onaturliga skulle jag nog vilja säga är dressyr och framförallt barock. Detta då dessa 'grenar' uppkommit för att man ska få en häst som är optimalt tränad för att på ett hållbart sätt kunna bära en ryttare och det måste väl ändå vara det mest onaturliga?!

Sylvatica skrev:
Hmm, intressant fråga.

Får nog hålla med majoriteten här att distans är den mest naturliga grenen om man ser till hästens rörelsemönster i det fria.

Mest onaturliga skulle jag nog vilja säga är dressyr och framförallt barock. Detta då dessa 'grenar' uppkommit för att man ska få en häst som är optimalt tränad för att på ett hållbart sätt kunna bära en ryttare och det måste väl ändå vara det mest onaturliga?!

Jaha, så det skulle vara mer onaturligt att rida en häst så att den "bär", än att rida utan bärkraft?

De flesta dressyrrörelserna är helt naturliga att utföra för en häst.
Barockridning går ju ut på att hästen skall röra sig så naturligt som möjligt med så lite ryttarpåverkan som möjligt.

Visst finns det felaktiga metoder inom alla grenar, men inom western så upplever jag att många rörelser är helt onaturliga för hästen och inlärning sker den "hårda" vägen.

Nora skrev:
Jo men du rider ju inte heller svår klass dressyr efter en skogsväg...Finns många åsikter men allting är ju relativt!

Vilket skulle betyda, att dressyr som tävlingsgren INTE kan anses naturligt? Det håller jag med om, men tycker ändå att dressyren får anses "hyfsat" naturlig jämfört med tex hoppning, eftersom de flesta rörelserna inom dressyren, är naturligare för hästen att utföra, än att hoppa höga hinder.

Fälttävlan

Visst gör hästar skänkelvikning i det fria, liksom passage, piurett osv. Dressyren är bara en utveckling av hästens naturliga rörelser.

Hoppar gör alla hästar i det fria, går genom vatten osv.

*Maria* skrev:
jag vill bara höra åsikter. jag själv tycker galopp och distansritt är mest naturligt. det "onaturligaste" om man nu kan säga så tycker jag är dressyr. Men även trav.
om man ser till indivedrna så är de ju olika. Dressyr e helt onaturligt för en travhäst. hoppning för en galopphäst(1.30-160 hinder) trav för en dressyr häst m.f.

Hoppning onaturligt för ett fullblod *eh* :confused: :confused: Nu måste du fått det om bakfoten.

Hoppar gör alla hästar i det fria

Hur har du kunnat få för dig det? Det naturliga för en häst är att gå runt ett hinder, inte att hoppa över det.

Fälttävlan det måste ju vara bland det värsta man kan utsätta en häst för?

Pippi skrev:
Hur har du kunnat få för dig det? Det naturliga för en häst är att gå runt ett hinder, inte att hoppa över det.

Fälttävlan det måste ju vara bland det värsta man kan utsätta en häst för?

en okunnig person :angel:

Med tanke på att ft hästarna är de hästar som har allra minst förslitningskador så borde det ju vara det som är det närmaste hästens egen "träning"

På våra beten så hoppar hästarna i alla fall över både diken och nedfallna träd liksom stenrösen...

Dom har väl dött innan det har hunnit bli några förslitningar.

Som sagt, nog kan dom väl hoppa över nån trädstam nångång, men oftast så väljer dom att gå runt istället, om dom hinner välja.

hitta på en tävlingsgren som går ut på att käka så mycket gräs som möjligt. eller bli jagad av helikopter om man är mustang i vilda västern

olgaklara skrev:
Fälttävlan

Visst gör hästar skänkelvikning i det fria, liksom passage, piurett osv. Dressyren är bara en utveckling av hästens naturliga rörelser.

Hoppar gör alla hästar i det fria, går genom vatten osv.

Precis!
Bara för att man säger hoppning betyder det ju inte en bana med skyhöga hinder. Hästen hoppar över diken, stockar allt möjligt. Ligger det ett träd över stigen går då inte de hästarna jag ridit runt det utan kliver över!!
Ingen gren är ju speciellt naturlig i och med att man sätter en ryttare på eller en vagn bakom men man får ju titta till grunden...och i hoppning är väl det att kliva över stokckar och diken till exempel??

Det är därför att medelåldern på en FT häst ligger runt 15år på tävlingar, för att de dör tidigt???

Om du inte vet vad du skriver om så ska du inte uttala dig

Pippi skrev:
Nog kanske dom hoppar över någon stock i naturen, men dom hoppar knappast en bana.

Trav är en naturlig gångart men dom travar inte naturligt på travet.

Inom westernridning har jag läst om hur det går till att lära en häst att göra en sån där "tvärstopp". Full fart mot en stenmur eller en vägg av nåt slag, så blev hästen tvungen att tvärnita. Inte så naturligt kanske? Jag är lite skeptisk till westernridning, det kan vara ganska så hårda metoder där för att träna hästarna.[/QUOTE]

jag tror inte alla gör så. har träffat många seriösa westernridlärare och människor och har ridit helt underbara westernhästar. De e helt underbart hur snälla och bra tränade dom är. jag blev kär direkt :love:

Pippi skrev:

Fälttävlan det måste ju vara bland det värsta man kan utsätta en häst för?[/QUOTE]

håller med på ett sätt. Har sett ett reportage (tror de e fälttävlan) där dom rider mil och låter hästarna hoppa över skyhöga fasta hinder och mer än hälften av hästarna dör eller bryter benen. detta tycker jag är djurplågeri!!!!!!!!!och jag tror dom flesta hästarna som överlever är ganska knäckta. tror inte det finns någon annan tävling där döds siffran för hästarna är högre. :cry:

jag är för dressyr och tycker den är väldigt bra att använda till allt men jag har aldrig sett en vildhäst göra piaff eller pirutter i galopp. tycker fort. att dressyr e onaturligt än tex distans och jag har sett fler hästar som går med huvudet högt än "på tygel"

men sverige är ett fritt land och alla har rätt till åsikter :D

Senast ändrad av en moderator:

Jesus!! Inte för att jag kan så överdrivet mkt om fälttävlan men jag gillar ju att hänga med någorlunda i varje gren iallafall och jag har ju lyckats fatta mer än att det du säger inte stämmer särskilt väl :smirk:

OS banan i fälttävlan var väl runt 5 km, och hindren är max 120 höga.
Mer än hälften av hästarna dör eller bryter benen ?Var har du fått något så dumt ifrån :confused: Var och varannan häst på OS var ju 15-16 år och det fanns tillockmed någon som var 18 år.

Varför kan inte folk upplysa sig mer om dom olika grenarna innan man uttalar sig så dumt?
Onödigt att komma med sådana här påståenden när man tydligen inte är i närheten av att ha förstått hur det går till i dom olika grenarna :mad:

Mil efter mil , det låter mer som distansritt det :devil:

Mest naturligt är nog ändå dressyr eftersom det håller hästen stark och smidig och hästen utför ganska många av svårklassrörelserna i naturligt tillstånd.

fadeya skrev:
Jesus!! Inte för att jag kan så överdrivet mkt om fälttävlan men jag gillar ju att hänga med någorlunda i varje gren iallafall och jag har ju lyckats fatta mer än att det du säger inte stämmer särskilt väl :smirk:

OS banan i fälttävlan var väl runt 5 km, och hindren är max 120 höga.
Mer än hälften av hästarna dör eller bryter benen ?Var har du fått något så dumt ifrån :confused: Var och varannan häst på OS var ju 15-16 år och det fanns tillockmed någon som var 18 år.

Varför kan inte folk upplysa sig mer om dom olika grenarna innan man uttalar sig så dumt?
Onödigt att komma med sådana här påståenden när man tydligen inte är i närheten av att ha förstått hur det går till i dom olika grenarna :mad:

Mil efter mil , det låter mer som distansritt det :devil:

Mest naturligt är nog ändå dressyr eftersom det håller hästen stark och smidig och hästen utför ganska många av svårklassrörelserna i naturligt tillstånd.

jag SKREV inte att detta var i sverige det dom visade!! och dom SA att de var många dödsfall och man fick SE när hästarna föll och bröt benen och ryttare klämdes under hästarna! jag TROR på det jag SER och jag tror inte dom fejkade en sådan sak.

"Varför kan inte folk upplysa sig mer om dom olika grenarna innan man uttalar sig så dumt?"

Ofta när man pratar skit om en annan gren så är detta pga att man inte vet något om grenen. Men jag tror fortfarande på det jag såg och jag skulle aldrig utsätta min häst för något sådant för pengarnas skull. och det har väl ingen undgått att FT är bland världens farligaste sporter!

"Fälttävlan är känt som en av världens farligaste sporter, både för ryttare och hästar. Under EM på Irland dog åter en häst.
Den tolvårige valacken pluto* reds av hemmaryttaren karl* Hästen dog under lördagens fälttvälan, ekipaget red emot ett trappliknande hinder i full fart men pluto* hann inte få upp benen. Istället körde han huvudet i ett av trappstegen och dog omedelbart."

*pluto och karl är inte deras riktiga namn.

"Mer än hälften av hästarna dör eller bryter benen ?Var har du fått något så dumt ifrån :confused: Var och varannan häst på OS var ju 15-16 år och det fanns tillockmed någon som var 18 år." vad spelar det för roll hur gamla dom är om dom dör eller bryter benen UNDER ritten???????????????????????????????????????????????????? :confused: :confused: :confused: :confused:

Eftersom du inte vet vad du pratar om tycker jag inte att du skall vara så kaxig :angel:

Hoppning måste ju vara betydligt farligare eftersom tre hästar skadade sig mkt allvarligt under OS varav den ena dog.

Hua vad många av mina hästar som måste ha brutit benen eftersom jag ridit en bra bit mer än 100 st ft :smirk:

Men jesus sök hjälp människa :confused: hästarna på OS som var 15 16 och 17 och 18 år bröt inte benen och dog och inte har dom gjort det på alla sina år heller uppenbarligen.

Det finns ingen fälttävlan där hälften av hästarna har brutit benen och dött och jag vet inte varför du ens hittar på en sådan sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 932
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?