Sv: ?????

Barock-ridning, men det är ju ingen tävlingsgren. Dressyr är nog mycket naturligare för hästen än vad man först kan tro. Hoppning ser jag som väldigt onaturligt. Distansritt känns naturligt. Western känns väldigt onaturligt. Körning är ju svårt att se som naturligt men är kanske många gånger egentligen naturligare än ridning?
Däremot så måste jag nog säga, så ser jag inte travsport som särskilt naturligt. Men det kan hända att trav är att föredra framför hoppning tex?

Inte små stockar..räknade det till lite skogsridning :smirk: och det är ju ingenting för en häst ju..

Det är väldigt svårt att säga vilken gren som är naturligast för hästarna.Grenarna har ju uppkomit pga att vi vill utnyttja det hästarna är bra på.Och ingentligen är ingen gren naturlig eftersom vi blandar in människan..

en del av de andra grenarna kan jag vända och vrida på rätt mycket.
*Hoppning*
Hästar hoppar i naturen
Men inte de höjder kanske som berdivs på tävling ..tror inte att en häst skulle hoppa ett hinder på över 1m om det finns möjlighet att springar runt hindret.
*dressyr*
Är väldigt natrurligt igrentligen eftersom de övningar som finns med utför hästen även i fritt tillstånd. kanske inte bytesserier då..Men detta är i allafall en gren där man iförsöker se till att hästen inte är bygd att bära tyngd och hjälper den via form att bära på ett sätt som är mer skonsamt för dem..
*Western*
Lite samma sak gäller här rörelserna som görs är rörelser hästen gör fritt.Men vallar kor gör den inte...
*trav*
Trav är hästens natrurligaste förflyttningsgångart..Oftast när en häst ska förflytta sig i villt tillstånd gör den det i trav..
Det onatruliga blir ju då sulkeyn.
*galopp*
Hästens flykt gångart.. en häst galopperar oftast inte så mycket i frihet.. men galopperar explosivt vid flykt.. och det är väl lite det den här grenen går ut på..att ta vara på den explosiva galoppen..men kanske inte på de sträckorna som finns på tävling.
*körning*
Och då kanske i spann av flera hästar..(flock) sammarbetet mellan flockmedlemmarna
Här är väl hindren och vagnen det som är mest onatrurligt.
*distans*
Här flyttar sig ju långa sträckor i det vilda..
Men jag tror inte de gör de på den underlag de tävlas på.asfalt tex..

Ingen gren är igentligen natrurlig eftersom vi blandar in männsikan och pressar djuren att göra saker i våran tjänst.. så summa av kademumma i mitt huvud i allafall så är den gren som är minst natrurlig nog voltigen... en häst springer inte i vilt tillstånd runt runt på en volt o sin flykt gångart.(galopp)

En del grenar tog jag inte med med flit tex fälttävlan som är en blandning av flera grenar.. sen finns ju även andra grenar ..jag kan inte tillräkligt mycket om dem...

Så igentligen kan man nog inte säga vad som är mest naturligt..Alla grenar har sina fördelar och nackdelar...

Senast ändrad:

Skrev ju att hästar inte vallar kor naturligt..men å andra sidan så vallar hästarna i flocken i bland sins i mellan..

Jag tror jag kan vända på alla grenar till dödagar..
Klurigt det här...

Senast ändrad:

Gångarterna är väl normala för alla hästar men en ryttare på ryggen är inte normalt ;)

Nog kanske dom hoppar över någon stock i naturen, men dom hoppar knappast en bana.

Trav är en naturlig gångart men dom travar inte naturligt på travet.

Inom westernridning har jag läst om hur det går till att lära en häst att göra en sån där "tvärstopp". Full fart mot en stenmur eller en vägg av nåt slag, så blev hästen tvungen att tvärnita. Inte så naturligt kanske? Jag är lite skeptisk till westernridning, det kan vara ganska så hårda metoder där för att träna hästarna.

Nä klart hästarna inte hoppar en bana självmant...typ "nu tog vi ettan, vidare till hinder två!" :) Men på den nivån jag hoppar..hehe...typ låga hinder och några bommar bara...Tävlingsgrenarna är ju rätt så utvecklade då vi tänker på dom. Dressyr till exempel. Ett lätt program handlar ju bara om skritt, trav och galopp typ runt på fyrkantsspår. Hyffsat naturligt om man jämför med rörelserna i svår klass!

Svårt att skriva det jag menar kanske..De träningsmetroder som används innom många grenar ställer jag mig oxå väldigt tveksam till..Och visst hoppar hästar i det fria..men jag tror att dom hoppar oftast när dom är trängda eller flyr.. jag tror inte dom hoppar för att det är ett nöje utan bara för att ta sig fram..Jag har adrig sett en häst hoppa fram och tillbaka i frihet över en stock eller dyl eller fler stockar i följd..de jag har sett är att hästen väljer hellre att gå runt om möjlighet finns..Jag är oxå tveksam till vissa grenar.. men allt är ju relativ.. allt går att vända på..till det naturliga eller det onaturliga.. men de rörelser som görs är ju oftast natruliga..Om man spinner vidare på just western så är ju inte spinningen varv på varv särskilt naturligt..ett halvt varv kan vara naturligt men inte flera...Jag skrev ju oxå att det naturliga ligger ligger kanske i själva rörelsen eller gångarten MEN vi pressar vära hästar otroligt hårt i våran tjänst för att vinna och prestera i olika grenar det är allt annat än naturligt.
Intressant ämne det här dock ;)

Ingen gren är naturlig om den överdrivs, vilket jag tycker att man gör med alla grenar. Men om man säger i "normal nivå" då.

Distansritt verkar väll mest naturligt. Att röra sig långa stäckor i lugnt tempo.

Onaturligt... kanske galopp eller travsport. Där ser vi också mest förslitningar på hästen. Det tycker jag är ett tecken på att de inte är gjorda för att utföra sånt.

När man rider så använder man ju annars, i de flesta grenar, alltid något som är naturligt för hästen. Hästen gör piaffer, galoppombyten, piruetter, hippar hinder, rör sig i en "bärig form"(utan ryttare), galopperar fort - korta sträckor, rör sig i terräng.

Men vi förstör det natuliga i 'uppgifterna' när vi sitter upp på hästen. En häst i flykt sliter inte på kroppen, men om man sätter upp en ryttare så blir det genast en annan sak. Då måste hästen flytta bak vikt för att inte slita på frambenen. En häst har en korrekt, balanserad, bärig form i naturen men med en ryttare måste man tänka om. En häst kan utan problem göra piruetter och piaffer i frihet men en ryttare stör vikt, balans och friheten i hästens rörelsemönster.

Men distansritt är lik hästens naturliga sätt att leva - ständigt i rörelse i lugnt tempo.

De gångarter som hästen använder mer sällan är trav och galopp, och de används inte på det sättet som vi vill att de ska i våra "grenar". Förutom galoppen lite då, som liknar hästens flykt.

Hoppa är heller inget som hästen gör mycket i frihet. De rör sig sällan i högt tempo och tar istället "omvägar". Men inte alltid. I alla fall hoppar de sällan speciellt högt.

nä, jag krånglar bara till det med mina filosoferingar... ska skona tråden och bli tyst nu. :smirk:

Dressyr till exempel. Ett lätt program handlar ju bara om skritt, trav och galopp typ runt på fyrkantsspår. Hyffsat naturligt om man jämför med rörelserna i svår klass!
En häst i frihet använder sig av alla rörelserna i svår klass dressyr. Piaff, byten, piruetter osv. Passagen kan man dock kanske fundera över.

. Ett lätt program handlar ju bara om skritt, trav och galopp typ runt på fyrkantsspår. Hyffsat naturligt om man jämför med rörelserna i svår klass!

Fast det är ju inte naturligt att gå runt på ett fyrkantspår.
Det är ju naturligare att rida piaff och galoppombyten efter en stig i skogen än efter ett fyrkantspår.

Ingen gren är väl naturlig. Hästen är inte ens gjord för att vi ska rida på den. Men genom vetskap om hur hästen är byggd, hur hästen fungerar och liknande kan man ju försöka göra det så bra som möjligt.
Jag vet faktiskt inte vilken gren jag tycker känns naturligast för hästen.....men det skulle vara en gren som passade för hästens egenskaper både kroppsligt o psykiskt.
:bump:

*Maria* skrev:
Vilken tävlingsgren tycker ni är den naturligaste för hästen?
och då menar jag inte att trav är naturligast för travhästen och dressyr för dressyr hästen. utan vilken gren som är naturligast för hästen som en vanlig häst ( svårt att förlkara) respektive onaturligaste.
motivera gärna!1

ex:
greta tycker: galopp är den naturligaste grenen för hästen. För hästen är skapad för att kunna galoppera långa sträckor och är byggda för att galoppera.

onaturligaste: hoppning därför att......

mvh. Mia

All ridning och all tävling är onaturligt för hästen. Det gör ju inte att det är fel eller djurplågeri på något sätt, men naturligt är det inte.

Anna-Karin, som tävlat både hoppning, dressyr och fälttävlan och som ser fram mot vårens tävlingssäsong

Pippi skrev:
Fast det är ju inte naturligt att gå runt på ett fyrkantspår.
Det är ju naturligare att rida piaff och galoppombyten efter en stig i skogen än efter ett fyrkantspår.

Jo men du rider ju inte heller svår klass dressyr efter en skogsväg...Finns många åsikter men allting är ju relativt!

Pippi skrev:
Inom westernridning har jag läst om hur det går till att lära en häst att göra en sån där "tvärstopp". Full fart mot en stenmur eller en vägg av nåt slag, så blev hästen tvungen att tvärnita. Inte så naturligt kanske? Jag är lite skeptisk till westernridning, det kan vara ganska så hårda metoder där för att träna hästarna.

Och jag har läst att det bästa sättet att lära hopphästar att hoppa högt är barrering? Eller att det är i princip omöjligt att få en bra dressyrhäst utan att alltid rida med hjälptyglar, vitt schabrak och matchande kläder. Men att jag har läst det betyder inte att jag tror på det.

Att bli lite kritisk till det man läser kanske borde komma på modet snart?

Mvh Huntress

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 932
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?