Sv: ?????

Jag trr att fälttävlan måste vara den mest naturliga för hästen. Om ni menar växelvis att hästen gör dressyrrörelser, hoppar över saker som ligger i vägen , springer fort osv, så är det ju exakt det fälttävlan går ut på. En häst som är vältränad (distans) ,kan ta sig över hinder i vägen (hopp och terräng), och dessutom är smidig och dansar i dresyren så är vi så nära verkligheten som möjligt. Att hälften skulle dö är ju rena löjan. Fler dressyr och hopp- hästar dör en för tidig död pga ledproblem, förstörda ryggar, psyken mm än det gör vid akuta skador i fälttävlan. Vakna upp och lev i verkliga livet! Är det snällare att långsamt rida sönder sin häst med ensidug och dålig träning än att den skulle brýta benet? Det tycker inte jag

håller med på ett sätt. Har sett ett reportage (tror de e fälttävlan) där dom rider mil och låter hästarna hoppa över skyhöga fasta hinder

Är du säker på att det är FT du menar öht? så det inte är den här grenen...?som heter steeplechase..

bannerjump.jpg

Senast ändrad:

naturligast: dressyr pråliga hingstar vill självklart visa ALLA musklerna för damerna, höga benlyft, struttig gång, glädjeskutt och byten, finfin ökad trav, levade och capriole..

onaturligast: Voltige & longering har någon någonsin sett en fri häst springa i exakta runda cirklar, runt, runt, runt utan att vara i en roundcorral eller löslongeras??.. usch och fy..

Eller möjligtvis Grand Nationel, steeplechase hindren är ju inte så höga men i GN är ju en del häckar hur höga som helst.

Naturligast: Distans garanterat! :banana:

Onaturligast: Gymkhana, Voltige och Trav är mina svar!

:o :( okey, jag är inte den som ínte kan säga när jag har fel. JAg har förväxlat allting med en annan gren!!! och jag ber om ursäkt för om jag VERKAT kaxig!!!!! jag menade steepleshace och inte FT.

Tar tillbaka allt jag sagt om FT och lägger de på just den tävlingen (steeplechasen) där dom rider långt och de går illa för många hästar.

Jag är inte korkad och jag är inte någon nybörjare....men alla har rätt att göra fel hoppas ja...... :banana:

BeastieBabe skrev:
naturligast: dressyr pråliga hingstar vill självklart visa ALLA musklerna för damerna, höga benlyft, struttig gång, glädjeskutt och byten, finfin ökad trav, levade och capriole..

"onaturligast: Voltige & longering har någon någonsin sett en fri häst springa i exakta runda cirklar, runt, runt, runt utan att vara i en roundcorral eller löslongeras??.. usch och fy..
"

men mycket i dressyr går ju oxå ut på att springa runt,runt på volter.... har sett visa skräck ex. där dom i mellan 40-1.30 h sitter och rider på små små volter. detta tycker inte jag är snällt mot varken hästar eller ben.

*Maria* skrev:
"

men mycket i dressyr går ju oxå ut på att springa runt,runt på volter.... har sett visa skräck ex. där dom i mellan 40-1.30 h sitter och rider på små små volter. detta tycker inte jag är snällt mot varken hästar eller ben.

Det finns skräckexempel inom alla grenar.

hihi, jag misstänkte att mitt inlägg lätt kunde misstolkas och det kanske var lite meningen också. Ber om ursäkt för mitt barnsliga tilltag...

Men, vad jag menade var (se om jag kan uttrycka mig klart nu):
I mina exempel dressyr och barock jobbar man ju (är det tänkt...) för att få en häst som kan bära sin ryttare på ett så hållbart sätt som möjligt, eller hur? Det kan vi väl alla hålla med om?... och det är absolut inget fel i det, ska vi rida våra hästar ska vi väl ändå rida dem på ett hållbart sätt. Men vad jag menade var att eftersom det är just det att vi suttit upp på hästarna som är mest onaturligt (okej okej, körning kanske är ännu mer onaturligt, då...) så måste det väl också vara just träningen för att bära en ryttare som är mest onaturlig om man jämför med hästens naturliga rörelsemönster!?

Ingen häst i det fria går väl och belastar bakdelen extra så att den kan bära en ryttare att inte bli utsliten i fram?? Nej, de vildhästar jag har sett har då bestämt gått i en lååång låg, avslappnad form, alternativt en form med huvud och svans högt, högt om de blivit skrämda, och det är inget jag hört någon i dressyr sträva efter som slutmål!

Pippi skrev:
Hur har du kunnat få för dig det? Det naturliga för en häst är att gå runt ett hinder, inte att hoppa över det.

Fälttävlan det måste ju vara bland det värsta man kan utsätta en häst för?

Varför då!!! Varför skulle det vara värre än något annat,....
Ett tips till alla som har problem med "trötta/uttråkade hästar när sesongen går mot sitt slut.
-Åk på en terrängträning, så ska ni få se på glad och lycklig häst.....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 932
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?