5-gångare?

elfi

Trådstartare
När jag köpte min pålle sa dom att han var en 5-gångare.
Jaha, tänkte vi men vi la passen på hyllan då han hamnade i grisepass så fort vi skulle ta till den vanliga passen.
Nu hade jag tänkt försiktigt börja träna upp lite passgång om det nu går, eftersom hans tölt blir ju bara bättre o bättre och då vill jag se om han har en lika bra passgång - men hur går man tillväga?

Just nu hamnar han lätt i passaktig tölt och ibland när han rusar iväg spänner han sig och glider in i grisepass som jag genast avbryter eftersom jag vill inte ha grisepass på han.

Han har visat upp pass i hagen förut, dock väljer han främst tölten överallt då den är starkaste gångarten. När jag till exempel red ihop med min granne och hennes arab och dom drog iväg i en rejält ökad trav så drog pållen iväg i en snabb pass? tror jag det var - det var något skumpigare än tölten men inte heller ren grisepass.

Min kusin som haft islandshästar länge, ridit för flertalet tränare och tävlat en hel del sa att Filipus har en 5-gångares kropp och att passen kommer komma fram med hjälp av lite träning. Dock letar jag tränare nu, men om det är någon som har nåt tips om hur jag går tillväga med passgången så är jag väldigt tacksam! :)

Sv: 5-gångare?

Avvakta med passen tills du funnit en bra instruktör, träna i stället tölten där det är viktigt att hästen kan klara takten utan problem först innan passen tas i bruk. Du kan även träna framåtandan, orsaken till grisepassen beror främst på avsaknaden av energi, även balansen är viktig att träna då femgångshästar gärna kompenserar dålig balans genom att lägga sig i pass (grisepass) vid svårigheter.

Sv: 5-gångare?

Jag hade inte börjat träna pass på en häst som blir passtaktig i tölten och glider över mot grisepass. Träna de fyra övriga gångarterna tills de är riktigt bra innan du lägger på passen! Vill du ha goda förutsättningar för att senare ta fram passen, så lägg tonvikt vid att försöka få hästen "lättväxlad" mellan gångarterna, och träna snabbhet och explosivitet i galopp eller ökad (icke-passtaktig) tölt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 254
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V