5-åring i trotsålder/hjälp!!!

MoCa

Trådstartare
Rider ett 5-årigt halvblod just nu. Han är snäll på alla vis, men han är typ i värsta trotsåldern eller nåt. Red en 3-åring (fyllt i år) förut, som var 100 gånger mer skötsam än denna 5-åring.

Nu till problemet;
Jag är osäker på hur jag ska svara honom i vissa situationer. Han står inte still at all när jag ska sitta upp, han går inte bara framåt när jag är "i luften" som många hästar gör, utan han går fram och tillbaka och jag har ingen chans att komma upp på pallen, hålla i honom och se till så att han inte fastnar i pallen samtidigt.. Vad gör ni i en sån här situation? Jag bad om hjälp av en tjej som blev helt galen på honom också, till slut gick det, men efter massa om och men..

Han är van vid benskydd, men när jag ska sätta på dom lyfter han hovarna och höjer dom, ja, ni fattar nog vad jag menar. Jag vill inte få en hov i huvudet?! :crazy:

Han puffar på mig med huvudet och håller på med en rad andra "jag-bestämmer-över-dig-beteenden". Vad gör ni när era hästar behandlar er som träd?

Jag vill inte få honom att låta som värsta problemhästen nu, verkligen inte. Men han är verkligen i trotsåldern eller nåt. Hur lär jag honom allt det här?
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Ta hjälp av en vän att lyfta motsatt ben när du tar på benskydden alternativt lyft benen och sätt på benskydden.

Prova att ställa upp honom längs med ett staket eller väg så det tar stopp sidleds. En god vän som står framför som stopp och som pallbortagare är nog bra att ha.

Sen buffande och kliande..det värsta jag vet och ont gör det. Jag tror inte det ska vara någon fara om du daskar till honom och säger nej. Säger man så är man ond, jag vet, men jag står för det.
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Han kanske känner att du är osäker och börjar testa allt mer då.

Det jag har som tips är att ta hjälp av en kunnig gällande detta.
Om inte var bara lugn och vänta ut honom , kan ta tid men han ger efter ska du se.
Min ena har varit riktigt trotsig ett tag och jag har bara fortsatt hantera henne som ingenting hade hänt, även ifall hon håller på att fjanta sig. Angående att sitta upp är det en övning. Låt han stå stilla när du står vid sidan av honom utan att hoppa upp. Varje gång han rör sig börja om från början. Mycket beröm när han gör minsta rätt.

Lycka till vännen
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Konsekvens och tålamod!

Sen får man välja sina strider, allt kan inte lösas på en gång. Min regel nummer ett är alltid att hästen inte får buffa eller flytta på mig. Jag står där jag står och hästen ska stå där den står. Då kan jag acceptera att den går lite fram och tillbaka, så länge den inte går mot mig.

När du ska sitta upp, ta gärna hjälp av någon som är lugn och tålmodig. Ta god tid på er, går han iväg så stanna och backa tillbaka. Upprepa tills han står stilla. Det kanske tar jättelång tid första gången (du kanske inte ens hinner rida ;)) men han kommer fatta till slut.

Jag tror inte alls att du har en problemhäst, snarare en häst som testar om han kan komma undan med lite hyss ;)
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Nej, han är inte i trotsåldern. Något sådant finns inte.

Däremot har han inte fått lära sig hur han ska agera och att kontrollera sina impulser. Det är något man måste träna in i hästarna. Och det geom konsekvents och upprepningar. Att bli arg eller upprörd hjälper ingenting till när hästen inte förstår eller vet varför. Den måste först och främst få utbildning innan man kan kräva någonting.

Jag håller med ovanstående som sa att man får "välja sina strider". Du kan inte förvänta dig att en unghäst ska kunna samma saker som en skolad gamling. Man får därför inte ställa så stora krav att hästen inte klarar av att genomföra dem. Då blir det bara bråk och skit.

Kan hästen inte stå still med dig på marken kommer den inte stå still när du sitter upp. Tycker den det är ok att inte respektera dig och din zon kommer inte mycket funka. Man kan gott kräva att en häst inte objuden kommer in i ens zon. Lukta hövligt eller "fråga" om den får komma är helt ok.
Precis som vi ska visa respekt mot hästen eller andra människor och inte bara braka in i dem behöver inte hästen heller göra det.
En av de saker jag håller hårt på då jag jobbar med hästar är att de får inte flytta mig. Det är en basic grej jag alltid börjar med.

När man tränar djur kan man lära in det mesta. Allt handlar om respons och belöning. Dvs du belönar den respons du vill ha i hästen. Vill du att hästen ska göra ngt så ger d belöning då den gör rätt. Om det så är stå still, gå fram, lyfta ben, låta dig röra ben, ta upp huvud, ta ned huvud, gå upp i mental energi, gå ner i mental energi.. etc etc.. Och belöningssystem får man då fundera ut vad man tycker är belöning för hästen.
Jag kör väldigt sälan med godis. Godis kan skapa en stress i hästen tyvärr.
Jag ger bara godis i extremt sällsynta fall.
Mest ger jag eftergift/låter hästen vara ifred. Jag kan också klia eller massera. Röst-beröm måste man ofta träna in. Det er inte direkt effekt hs alla.

Se till att hästen är rastad innan du ska kräva saker.. Är den svår att sitta upp på kan du rasta den innan i lina eller lång promenad där ni springer/klättrar/kutar runt träd etc. Då kan det rent av bli belöning att få stå still och vila medan du sitter upp. Då är det inte så att den väntar på att äntligen få rusa iväg och röra sig när ni sa rida.
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Nej, det handlar inte om trots. Du måste bli tydligare och mer konsekvent i vad du accepterar och inte. Det behövs sällan några hårdare tag för att vara tydlig, räcker med att man håller sin linje som regel.

Dock, lyssna också!!! Varför lyfter hästen benet (hotfullt?) när du lägger på benskydden? Kan det vara så att hästen upplever dom som otrevliga? Passar dom verkligen? Om det funkat tills nu så är det nåt hästen säger dig, tänker jag...
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

KL

Tack för alla tips :) det är nog rätt svårt att hitta nån att be om hjälp då jag är ny i det stallet, men jag ska ha det i bakhuvudet! :)

Angående att han inte står still när jag hoppar upp, kan det vara en idé att hoppa upp och ner tills han står still? Sen självklart beröm när han gör rätt! :)
Kanske ska tillägga att när jag väl är uppe är han väldigt duktig! :)
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Rasta av hästen rejält innan du övar uppsittning. Ta den i tömkörning eller lina eller gå/spring ett par h i skogen. Sen sitter du upp när hästen är trött. Gärna direkt efter något extra jobbigt. Då kommer den så småning om förknippa det med lugn och vila. Du står också still ett bra tag efter du sittit upp då. Ge hästen en paus och lugn. Klia och mys.
Går den iväg tar du bara tillbaks den till där du började och så får den stå lugn och vänta. Sen rider ni.. och så kan du hoppa av och på fler gånger under ridturen.
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Om han går fram eller bak när jag är "i luften" eller precis när jag satt mig, vad ska jag göra då? Ska jag hoppa av igen och ta allt från början, eller backa tillbaka honom till där vi stod?

Och när han buffar på mig och det där, hur ska jag reagera? Strunta i det eller nåt annat?
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Kan det vara så att han har lite bekymmer med balansen just när du kliver upp ?
Om det varit min hade jag ställt honom puttat lite på honom så att benen är lite "breddade" så han har bättre balans, jag hade tagit tag i framvalvet på sadeln och "gungat" honom och stämt av att han står stadigt och inte hamnar i obalans. När han står bra hade jag klivit upp på pallen och sedan upp på hästen. Går han då iväg när jag är i luften hade jag klivit av och börjat om.
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Har han stått still innan vid uppsittning? Hur reagerar hästen om du använder stigbygeln istället för pall?
Gör du på samma sätt når du sätter på benskydden som tidigare och har han då stått still med benen?
 
Sv: 5-åring i trotsålder/hjälp!!!

Har precis börjat rida hästen typ ;)
Och ja, det kan f*n ha med balansen att göra, det har jag inte tänkt på! Är ganska säker på att det är så, eftersom han gungar när jag ska kratsa hovar och så vidare. Så han har nog lite dålig balans :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 963
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp