Vi håller på (man blir väl aldrig riktigt klar)!
Sadelkammaren är min stolthet, platsbesparande detaljer för förvaring av foder och utrustning.
Täckestork / varmtvatten / tvättmaskin (snart) = allt man kan önska sig!
Själva stallet är en ombyggd kostall, 12 x 6 meter i natursten (1700-1800talet).
Vi valde att ta bort skullen och ha det öppet till nock (7m). Vi har byggt två boxar i tegel + sparkskydd i trä och ska bygga den tredje boxen och sko/dusch spilta. Väggen mellan de två boxar kan tas bort (ej tegel) om man skulle vilja ha en fölningsbox (jag har två valacker...)
.
Jag glömde att avsätta en plats till verktygen men eftersom spiltan inte används som dusch under vintern kan jag förvara grejerna där.
Eftersom vi inte kunde göra större fönster har vi en stor lucka i ena gaveln som kan öppnas på sommarn ( tidigare lucka till höskullen). Dörrarna är stora (2x2,2m och 2x1,5) och kan delas på mitten för att få in ljus på sommarhalvåret.
Det var tänkt att alla boxar skulle luta in mot gången och att gången skulle luta utåt för att underlätta spolningen, någonting gick snett när vi monterade dörrarna så nu får man sopa ut vattnet!
Foder och strö hanteras med traktor (storbal) och med hjälp av en telfer (el-vinsch) där man ”hänger” upp höbalarna.
Hälsningar
Armada