4 resp. 8 h utevistelse

Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

*KL*

Det brukar gå att BORRA hål i isen/tjälen och sätta ner vita plaststolp med stålspets. Sen omd u vill göra det för en vecka får du avgöra själv, men kan vara bra att veta om ni får förlängd boxvila.

Och det är en otrolig skillnad för dem att stå i sjukruta och andas frisk luft och se mer än att stå och glo i stallet. Så visst gör det skillnad. Sen om det gör så himla stora skillnad med 4 h mot 8 h beror ju väldigt mkt på individen, så det bedömmer djurägaren bäst själv, som känner hästen.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag säger inte att det är fel att de står ute, och visst, det är hemskt att de måste stå inne i stallet, men vad gör ni när era hästar blir så sjuka att de måste vara inne på ett djursjukhus tex, då står de inne hela dagarna. Om veterinären ordinerar boxvila i stallet, tar ni ut dem ändå? Vad är bäst, pest eller kolera.... Jag tycker bara inte att detta verkar vara något stort problem, hästen får vara ute i 21 timmar mindre under sitt liv, jag tror den överlever.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag säger inte att det är fel att de står ute, och visst, det är hemskt att de måste stå inne i stallet, men vad gör ni när era hästar blir så sjuka att de måste vara inne på ett djursjukhus tex, då står de inne hela dagarna. Om veterinären ordinerar boxvila i stallet, tar ni ut dem ändå? Vad är bäst, pest eller kolera.... Jag tycker bara inte att detta verkar vara något stort problem, hästen får vara ute i 21 timmar mindre under sitt liv, jag tror den överlever.


Jag skiljer på 'fungerar' och 'optimalt' när det går.


Men dina frågeställningar så du blandar äpplen och päron tycker jag. Står hästen på djursjukhus är det ju för att den måste, dvs det finns inga alternativ. Och där måste kvalitativ vård gå före. Dock så t ex min valack har en gång blivit hemskickad i förtid från djursjukhus för han verkligen inte trivdes alls där, och de ansåg att det var bättre han fick vara hemma och må bättre mentalt, även om det innebar lite sämre vård. Dvs det är hela tiden en avvägning.

Min valack fick ju en senskada i oktober. Veterinären ville att han skulle gå i boxhage/sjukhage. Han stod inne på stall, ensam i sin box och 'möglade' i en månad, och sen en månad i boxhage. Att det inte blev som veterinären skulle önskat var för att han helt sonika inte var lugn i stor hage. Och det var viktigare att han INTE fnattade på benet än att han fick mer psykisk stimulans. Han släpptes ut i stor hage med kompisarna i förtid med. Jag släppte ut honom på julafton, men han skulle stått minst en månad till på box egentligen, men han mådde såpass mentalt dåligt att jag ansåg att det var ohållbart.

Sen vet jag INGEN veterinär som INTE tycker att de ska stå i boxhage ute om de är lugna där. PSYKISKT (mentalt) välmående är oerhört viktigt med!

Sen, det är en vecka, och som sagt djurägaren är bäst lämpad att bedömma hur stor roll det spelar. Jag har tre hästar, och för två av dem skulle den där veckan göra EXTREMT stor skillnad, både mentalt och fysiskt (dvs konvalescensen skulle riskeras av att stå inne 4 h till/dygn), för den tredje skulle det kvitta, visst skulle hästen vara gladare ute men den skulle utan större problem klara det. Hästar är individer helt enkelt, och går inte generellt säga att det inte gör någon skillnad/gör sån skillnad. Det beror helt på individen.

Mina stod ute 12 h/dygn när de stod i sjukhage.. Det märktes rejäl skillnad på det jmf med 'bara' 8 h t ex. Medan en annan inte skulle brytt sig alls.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Om du skruvar/spikar isolatorer i träden att dra tråden genom så kan ni ha el:)
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Om du skruvar/spikar isolatorer i träden att dra tråden genom så kan ni ha el:)


Aja baja, inte spika/skruva i träd!

Knyt då hellre fast plaststolpar i träden och trä tråden genom plaststolparna. Eller bind fast plankor eller vanlig trästolp med iskruvade isolatorer. Men INTE spika/skruva i träd!
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag tycker att du har helt rätt i dina argument, alla hästar skall få gå ute så mycket som möjligt. Det jag har svårt att förstå är att man inte kan jämka sig. Om det finns bara en sjukhage och det blir två hästar sjuka varför inte försöka göra det bästa av situationen och samsas (som den andra hästägaren föreslog). Det är ju inte bättre för den andra hästen att stå inne 24-timmar om dygnet för att den inte har någon hage :angel:

Jag har också haft häst i boxvila, den stod inne i sex veckor för den fick absolut inte röra sig, den fick inte ens promeneras - det är inte kul men bara att köpa för hästens bästa, även om det inte kändes så just då. Att bråka om 4 timmars utevistelse för sin häst känns som en mindre grej, det är allt.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag tycker att du har helt rätt i dina argument, alla hästar skall få gå ute så mycket som möjligt. Det jag har svårt att förstå är att man inte kan jämka sig. Om det finns bara en sjukhage och det blir två hästar sjuka varför inte försöka göra det bästa av situationen och samsas (som den andra hästägaren föreslog). Det är ju inte bättre för den andra hästen att stå inne 24-timmar om dygnet för att den inte har någon hage :angel:

Jag har också haft häst i boxvila, den stod inne i sex veckor för den fick absolut inte röra sig, den fick inte ens promeneras - det är inte kul men bara att köpa för hästens bästa, även om det inte kändes så just då. Att bråka om 4 timmars utevistelse för sin häst känns som en mindre grej, det är allt.

Det beror ju på om den hästen är en sådan där de där 4 h gör väldigt stor skillnad (dte låter dock inte så, men jag vet ju inte). Annars är jag helt överens med dig, alltså att det inte är ett bra alt att den andra stackaren ska stå inne 24 h för den andra ska få gå ute sina 8 h, utan rättvisast att dela. Däremot om TS häst nu är en av de där som verkligen inte 'fungerar' om den bara står ute 4 h/dygn så får man ju försöka lösa det, men det har ju TS fått tips om också.

Jag skulle spontant inte 'bråka' om en vecka vad gällde två av mina, den tredje skulle inte fungera med bara 4 h ute, men skulle ändock inte kräva att den andra skulle stå inne 24 h, utan lösa på annat vis alt i 'värsta fall' ställa i konvalescensstall eller annat ställe där det gick få mer utevistelse, den sista veckan.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Nej, det är klart de inte gör;)

Men i mina ögon är det stoor skillnad på 20 timmar i box/dygn och 16 timmar i box/dygn
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

OK, allt är löst!

Till Ciazon: Min häst håller på att krevera i huvudet för tillfället så jo en vecka för honom med mer boxvistelse gör stor skillnad.

Till alla: Jag fick material av stallägaren till sist och band fast vita plaststolpar i träden och drog band igenom det. Så nu får han gå ute hela dagarna och nu har han t.om. lite träd som skydd och att gnaga på så jag är stornöjd.
Självklart skulle jag aldrig kräva att min häst skulle få gå ute och någon annan helt inne, men det var aldrig ett alternativ för mig. Däremot kan man ju lösa det på bästa sätt för båda. Att sätta upp hagen tog ca 20 min så det var verkligen värt det!

Tack alla som svarat:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp