4-gångare eller 5-gångare som förstahäst?

Sv: 4-gångare eller 5-gångare som förstahäst?

...
jag har tränat ovh tävlat iskandshästar i ca 4år.. och den första hästen jag red var 4gångare och det är rätt jobbigt med 5gångare då det har pass anlag och dåå blir dio passtaktikga i tölten.... så en 4gångre!!:)

Du verkar förutsätta att inga 4-gångare blir passaktiga, och alla 5-gångare blir det. Det är en väldigt grov förenkling som inte ens stämmer på merparten. Både 4- och 5-gångare kan bli både pass och travtaktiga, det finns stora individuella skillnader.

Men alla hästar även klockrena 4 gångare kan ju bli passaktiga i tölten! Och alla isisar har ju passanlag mer eller mindra, därav att alla kan bli passaktiga.

Som tidigare sagt, jag tycker TS ska leta efter en lättriden häst med väl separerade gångarter, gärna lite äldre. 4 eller 5 gångare spelar ingen roll och om man inte vill rida pass är ju bara att låta bli, blir ju inte svårare sålänge hästen är lättriden och har separerade gångarter.

Om jag hade varit dej skulle jag valt en 4 gångare. Det är mycket mindre jobb med gångarterna och kan bli jättefel om man inte är van fem gångare, men första gången måste vara det första intesant? Så varför inte prova en som kan gångarterna bra och kan värkligen hålla sär dem så skulle jag nog prova en 5 gångare.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka