Sv: 4-gångare eller 5-gångare som förstahäst?
Eller så är det en "finare" beskrivning av en häst som gärna går i grisepass
Det tycker jag då rakt inte alls det är.....
En som går i grisepass går ju i grisepass, har ju inget att göra med om hästen har ett anlag för pass eller inte.
Faktum är är ju att alla islandshästar, vare sig de är 4 eller 5 gångare, har anlag för pass, annars skulle de inte kunna tölta
Men för att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag inte att en ren 4 gångare är det ideala.....
Jag köpte mig, som 1 gångsköpare som inte haft islandshäst på säkert 10 år och inte ridit eller tränat heller, en 4 gångare.
Men han var så lätt att få tölt på, han hade svårt för traven istället.
Men så var han bara riden i 6 veckor när jag köpte honom så det hade nog mera med balansen att göra än anlagen.
JAg vet att den som äger honom idag, nu är han ca 14 år, tycker tölten är inte själklar om han inte är i form.....
Så det är nog väldigt individuellt.
Tänk , som många andra sagt, inte så mycket på hur många gångarter hästen ha rutan mer vad det är för individ och att takten är ren i gångarterna.
En sk 4½ gångare vore väl det idealiska för de har ofta en bra takt i tölten samtidigt som tölten är väldigt lätt att få till och traven brukar inte vålla några större problem..
eller en naturtöltare som har ren takt.
Jag sålde precis ett sto som är naturtöltare och hon har även mkt nära till traven när tölten blir taktren.
det är svårt att råda men titta mer på individen än antalet gångarter.