4-gångare eller 5-gångare som förstahäst?

Nea86

Trådstartare
Ni kanske tycker att detta låter som en konstig fråga. Men jag har inte ridit islandshäst så länge men "storhäst" i 16 år så jag är en van ryttare, men som sagt inte på islandshäst. Nu undrar jag om det är bättre att köpa en 4-gångare som första islandshäst än en 5-gångare? Eftersom jag inte kan rida islansdhäst så bra än och jag ska bara ha den för att rida fritidsridning med, inte tävla alltså. (Jag ska inte köpa nån än på ca ett år kanske då jag vill lära mig mer först om ridningen.) Jag ville bara höra vad ni tycker, ni som vet lite mer om den här världen? :) För mig låter det ju som att en 4-gångare skulle vara lättast att börja med?

Tack!

Sv: 4-gångare eller 5-gångare som förstahäst?

4 gångare helt klart.. den behöver ju bara ha 4 gångarter att hålla reda på.. med 5 så är det ju lättare att de kan bli fel.

Men det finns ju otroligt välutbildade 5 gångshästar med som har mkt väl separerade gångarter..
Men främsta anledningen till att man ska köpa en 4 gångare är att som nybörjare på islandshästar ligger passen långt bort man ska inte hålla på med pass om man inte vet vad man håller på med.

Jag föredrar 4-gångare. Har dock en 5-gångare själv, men passen är inget jag tränar på, men kanske när han blir äldre, vill att han ska stärka de andra gångarterna först. Visst är det lättare med en 4-gångare än en 5-gångare, helt klart. Men sen kanske du faller för en 5-gånare iaf. fast du var inne på en 4-gångare. Men sånt är livet, man tänker att "det här ska jag ha" och så blir det nåt annat ändå :D.

Det beror ju helt på hästen. Så hur många gångarter hästen har ska du nog inte tänka på allt för mycket utan förök bara hitta en häst du gillar.

Du ska nog inte fundera på den frågan så mycket. Välj en häst som har nära till både trav och tölt helt enkelt, sen om den har passgång också betyder de inte att du måste använda den växlen. Och så ska du såklart välja en häst som faller dig in i smaken.

Grejen med 5-gångare, är att de KAN har väldigt svårt för trav men nära till tölt, och även problem med galoppen. Fast det handlar mest om hur människan innan red hästen. En 4-gångare kan ha väldigt svårt för tölten. Oftast bruka de flesta, även 5gångare vara väldigt lättväxlade om de är korrekt ridna.

Håller inte med Niela utan är hästen som gör om det är en bra läromästare eller inte inte om den har fyra eller fem gångarter.

Men är man ny inom islandshästar (som ts är) så är det oftast mkt. lättare för henne att rida en 4-gångare än en 5-gångare. Och har hon inga planer på att rida sin häst i flygande pass så finns det ingen större anledninga att köpa en 5-gångare som första häst.

Men som som ni säger ska man inte stirra sig blind på hur många gångarter hästen har utan att de är rena. Men generellt sätt är det lättare för en storhästmänniska att rida en 4-gångshäst än en med 5 gångarter.

Det behöver inte alls vara lättare med en fyrgångare mot en femgångare, hemma har vi haft strålande exempel på det. Mitt sto var enklare för den novise att få i tölt, hon är femgångare mot vår ålderman som är fyrgångare. Här blev det endast trav om man inte gjorde alldeles på pricken rätt och red hästen.
Sonen till detta sto är precis likadan, väldigt mycket femgångare men ack så enkelt att få i ren tölt.:love::love::love: Men vill man ha trav så är det bara att be om det, och man får massor med trav.:love:

Nej det är klart att en femgångare kan vara lättare än en fyrgångare, så är det ju med allt. En unghäst kan vara betydligt lättare än en äldre häst, allt beror ju så mkt. på vad det är för individ. Men generellt sätt är 4-gångare lättare att rida om man kommer från storhästvärlden.

Min häst som är femgångare har väldigt lätt för traven och galoppen, så bara för att den ev. har passen i sig betyder det ju inte att alla andra gångarter är blaha-iga. Men man bör ändå ha det i åtanke, så att man inte köper en häst som lätt blir väldigt passtaktig och inte har riktigt rena grundgångarter. Såklart finns det superfina 5-gångare som har sånadär fantastiska gångarter, med då får man oxå betala för att få den hästen.

Håller med Boj i detta!
Tycker inte heller att man ska stirra sig blind på antalet gångarter.

Min femgångare är urlätt att få i tölt.
En kompis fyrgångare blir man gråhårig utav, då tölten sitter så långt inne att det nästan är löjligt! :p

En fyrgångare kan också lätt bli nästan femgångare med åren. Har sett många exempel på hästar sålda som fyrgångare som efter en tid fått sin ägare att klia sig i huvudet då de bytt den rena 4-takten eller travtakten mot passtakt i tölten. Då ägarna inte varit riktigt förberädda på detta har de heller inte "motat Olle i grind" utan taktfelen hinner gå rätt långt innan de upptäcks. Tyvärr.. Då kan det vara bättre att vara förberedd..

Tror att det bästa är att ta hjälp av någon rutinerad islandshästryttare, finns säkert många bara här inne, så man har en kunnig gångartsryttare till att bedömma hästens säkerhet i gångarterna.

Försök hitta en rutinerad häst som kan sina saker. En för ung häst ändras ofta väldigt i gångarterna, ändringar som i vissa fall kan ske väldigt fort. En häst som kan sina gångarter och är i 10 årsåldern upplever jag ofta som mest stabila. Tänk på att, om du väljer en femgångare, ska du kunna jobba hästen i traven.

Så ett sista tips: Leta noga! De perfekta "övergångshästarna" finns, det ända är att dom kan vara svåra att hitta, dessutom kan prislappen vara rätt hög!

Lycka till!

Allt beror på hur mycket du vill "ha att bita i".

Tack för alla tips! Självklart kommer jag att välja först och främst utifrån hur mycket jag tycker om själva hästen så får vi se sen. Men utifrån era åsikter så låter det som om jag borde hålla utkik efter en 4-gångare först och främst :) så får vi se vart det leder.

Kan bara hålla med om din femgångare :love:.

Kan också tillägga att många mest gissar på fem eller fyrgångare, man kan ofta gissa rätt om man är erfaren så även om du köper vad du och säljaren tror är en klockren fyrgångare så kan du komma hem med en potentiell passhäst.

Jag tycker inte du ska hålla utkik efter 4-gångare mer än 5-gångare. Jag har ett exempel jag också på klocksäker 5-gångare med alla 5 gångarter väldigt säkra och på rätt plats. Tvärt om vad många tycker här tycker jag faktist att 5-gångare ofta kan vara lättare att rida än 4-gångare, men det är ju bara min personliga erfarenhet.
Leta istället efter en välriden islandshäst med bra, stadiga gångarter, oavsett om de är 4 eller 5. De kan vara svåra nog att hitta! Ta med dig en kunnig kompis/tränare som kan hjälpa dig att känna efter på gångarterna.
Jag håller helt med det Echa skriver. Och allra mest om att om du letar ordentligt, och allra helst är beredd på att betala lite mer, så kan du hitta den perfekta övergångshästen! De är nog svåra att hitta och kan ofta säljas via kontakter, så hör med tränare etc. i din omgivning och berätta vad du letar efter. Lycka till!

KL

Jag tycker heller inte man ska tänka på om den är 4 eller 5 gångare, det finns så mågan 5gångare som är ridna som 4 gångare och 5gångare som är ridna som 5 gångare som har lika lätt för trav och tölt.

Jag skulle leta efter en häst som har väl separerade gångarter och är lättriden istället, oavsett om den är 4, eller 5 gångare.

'min' är klockren 5 gångare, men väljer trav i hagen och har pass och galopp som 'lättaste' gångarter, och egenligen är är ju alla olika ändå.
Men visst, 4 gångare kan ha en tendens att vara lättare, men jag tycker inte man ska skita i att ringa eller prova en 5 gångare ändå, tänkt på lättriden och lättväxad istället öfr antalet gångarter :)

jag har en stark 5-gångare och en stark 4-gångare. hon med 5 gångarter är betydligt lättare att rida men hon har mkt mer i huvudet än den andra. om jag var du så skulle jag välja en så kallad 4,5-gångare. lättare med tölten har pass men har inte huvudet för den.

... om jag var du så skulle jag välja en så kallad 4,5-gångare. lättare med tölten har pass men har inte huvudet för den.

Eller så är det en "finare" beskrivning av en häst som gärna går i grisepass ;)

Eller så är det en "finare" beskrivning av en häst som gärna går i grisepass ;)

Det tycker jag då rakt inte alls det är.....
En som går i grisepass går ju i grisepass, har ju inget att göra med om hästen har ett anlag för pass eller inte.

Faktum är är ju att alla islandshästar, vare sig de är 4 eller 5 gångare, har anlag för pass, annars skulle de inte kunna tölta ;)

Men för att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag inte att en ren 4 gångare är det ideala.....

Jag köpte mig, som 1 gångsköpare som inte haft islandshäst på säkert 10 år och inte ridit eller tränat heller, en 4 gångare.

Men han var så lätt att få tölt på, han hade svårt för traven istället.
Men så var han bara riden i 6 veckor när jag köpte honom så det hade nog mera med balansen att göra än anlagen.

JAg vet att den som äger honom idag, nu är han ca 14 år, tycker tölten är inte själklar om han inte är i form.....

Så det är nog väldigt individuellt.
Tänk , som många andra sagt, inte så mycket på hur många gångarter hästen ha rutan mer vad det är för individ och att takten är ren i gångarterna.

En sk 4½ gångare vore väl det idealiska för de har ofta en bra takt i tölten samtidigt som tölten är väldigt lätt att få till och traven brukar inte vålla några större problem..
eller en naturtöltare som har ren takt.
Jag sålde precis ett sto som är naturtöltare och hon har även mkt nära till traven när tölten blir taktren.

det är svårt att råda men titta mer på individen än antalet gångarter.

Tack för alla råd och tips!
Sammanfattningsvis tycker ni att jag inte ska rikta in mig så mycket på valet av 4-gånagre eller 5-gångare, utan leta efter en välriden häst med väl separerade och rena gångarter. Låter som en väldigt klok idé och jag hoppas att jag hittar en kanonhäst som passar mig så småningom. Självklart är jag också villig att betala mer för att få en häst som passar mig. Just nu ska jag koncentrera mig på att få till min "islandshästridning" så jag sen kan börja leta :)

hej
jag tycker att du ska ha en 4gångare med lätt för alla gångarter

jag har tränat ovh tävlat iskandshästar i ca 4år.. och den första hästen jag red var 4gångare och det är rätt jobbigt med 5gångare då det har pass anlag och dåå blir dio passtaktikga i tölten.... så en 4gångre!!:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka