4 åring som äter dåligt...

lillamy73

Trådstartare
Sedan tre dagar tillbaka har mitt fyra åriga sto ätit dåligt.
Hon stoppar in maten i munnen och spottar ut den igen.
Tar lite till som hon tuggar med huvudet framåt.

Hade ute veterinären igår och han raspade tänderna på henne då hon hade vassa kanter och var på väg att tappa tänder.
Han pratade ev om att sätta in smärtlindring på henne så i morse ringde jag veterinären och kollade igen. Han skulle ev sätta in smärtlindring på henne. Ville prata med den veterinären som var ute igår.

Ska snart ut och longera henne ifall om att det är kolik på gång.

Någon som har varit med om att era hästar slutat äta velat pilla i maten?
Är det vanligt att det händer när unghästar tappar tänder?

Sv: 4 åring som äter dåligt...

Jag skulle nog tagit ut en riktig hästtandläkare och kollat igenom alla tänderna.
Sen kan det ju vara så att håller hon på att tappa tänder så gör det ju ont när hon ska äta. Det hade det ju gjort på en annan!

Jag skulle säga att det här beteendet är ganska vanligt bland unghästar som fäller tänder. Ge lättäten uppblött mat som betfor och lucernpellets till det ger sig. Givetvis får det inte gå för lång tid eller bli så att hästen slutar äta helt.

Tack det var det jag funderade på.

Hon åt lucern och betfor för en stund sedan. Mums tyckte hon. Och jag blev jätte glad för att hon åt.
Efter det hittade jag en tand i hinken. :)
Hon äter inte höet än men jag fortsätter med lucern tills jag ser att hon tar sitt hö igen.

Hur många tandkappor fäller de vid fyra?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 734
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 191
Senast: Voeux
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 957
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka