4-åring! HJÄLP Med ett svårt problem!

E

emmie_f

Hej!
Min häst har alltid varit snäll att rida på tills för ca 1,5 månads sen. Han kastade av mig så jag åkte av väldigt illa. Har inte ridit honom sen dess (mer än att jag hoppade upp då samma dag). Jag begärde bara att han skulle gå framåt och just när jag gjorde det slängde han av mig och bockade runt på hela gärdet. Sen red min kompis honom och han kastades sig upp i luften så fort hon hade hoppat upp. Sen red ännu en "modig" kompis honom och då hände precis samma sak. Hon åkte av men hoppade upp igen och då gick han jättebra. SADELTVÅNG? Har ridit in många hästar och har aldrig varit med om att någon av dom har fått det så jag har ingen erfarenhet av det Veterinären var ute idag och gjorde en grundig besiktning av honom men hittade inget mer än tandlåsning+ tandsprickning. Rider honom på bettlöst men kan det vara en orsak till hans beteende? Har även köpt en bomlös sadel till honom som kommer på fredag. Jag själv har hållt på med hästar i hela mitt liv och har alltid ridit dom svårridna hästarna men efter jag fick barn har jag blivit en riktig "fegis" blir så jäkla arg på mig själv för det. Ska jag behöva skicka iväg honom på inridning eller har ni några tips på vad det kan vara och lösning? Tack på förhand!

Sv: 4-åring! HJÄLP Med ett svårt problem!

tyvärr måste jag ge det vanliga standardsvaret;

kolla upp han hos veterinär!

det låter son din häst har kraftigt obehag av att ha ryttare (sadel?) på ryggen och det brukar oftast grunda sig i att den har ONT.

har hästen sadeltvång brukar det visa sig redan när den sadlas eller när gjorden dras åt. har du longerat honom med sadel? hur reagerar han då?

börja inte experimentera med utrustningen förrän du vet att du har en frisk smärtfri häst att använda den på...

lycka till iallafall!

jag tror inte det är några problem med hästen.. det kan bero på det med tänderna. vissa kan få såna saker för sig bara.. men det är bara att ge sig fan på att han ska sluta.. när du känner astt han börjar så försök avleda honom.. det är nytt för honom och man får lov att lura en häst ;) hehe precis som med barn.. * åååh titta där en katt, oj nu galopperar vi * :P hehe.. det brukar funka

Senast ändrad av en moderator:

Hon skriver ju att hon gjort det?!?!

oj då, det missade jag, men det framgår att hon haft veterinär ute hos sig, vilket formodligen innebär att ryggen inte blivit röntgad.
distrikts-/hemmaveterinär brukar inte kunna göra en lika grundlig undersökning öht som på klinik.

att röntga ryggen är lite som att leka med elden, då det finns förändringar hos en mkt stor del av alla hästar, men det är inte heller helt uteslutet att hästen har ont av den även fast de flesta inte har problem.

Jag tror inte att han har ryggproblem för att när jag har sele eller bara hänger på honom så visade han inga tecken på det. Veterinären visste om ridproblemet och gjorde allt han kunde för att se vad som skulle vara problemet. Visst han kan ha missat men det är inget jag tror. Har även haft ute kiropraktor på honom som kände igenom hästen men han var en fullt frisk i benstommen och väldigt fin i muskelaturen. Men tack för svaret :)

jag tror inte det är några problem med hästen.. det kan bero på det med tänderna. vissa kan få såna saker för sig bara.. men det är bara att ge sig fan på att han ska sluta.. när du känner astt han börjar så försök avleda honom.. det är nytt för honom och man får lov att lura en häst ;) hehe precis som med barn.. * åååh titta där en katt, oj nu galopperar vi * :P hehe.. det brukar funka

Tack för tipset det ska jag prova. Var ute o tömkörde honom i en timme idag och han var hur go och trevlig som helst. Väntar med att sadla honom tills han har den andra sadeln.

tyvärr måste jag ge det vanliga standardsvaret;

kolla upp han hos veterinär!

det låter son din häst har kraftigt obehag av att ha ryttare (sadel?) på ryggen och det brukar oftast grunda sig i att den har ONT.

har hästen sadeltvång brukar det visa sig redan när den sadlas eller när gjorden dras åt. har du longerat honom med sadel? hur reagerar han då?

börja inte experimentera med utrustningen förrän du vet att du har en frisk smärtfri häst att använda den på...

lycka till iallafall!

Exprimentera med utrustning? då jag har bettlöst träns som han är van vid och ska byta till bomlös sadel (som är skonsam för hästens rygg) tycker inte jag är att experimentera! men tack för visat intresse

Sadeltvång borde visat sig vid sadling el när du spännt gjorden.
Du skriver att vet/ kiropraktor har varit ute,
samt att han är välmusklad och fin.
Din häst är bara 4 år så detta var nog bara en unghästfason.
Stora öppna fält brukar kunna egga upp de flesta hästar,
unga som äldre:)
När man ramlar av och slår sig så kan det sätta sig i psyket,
underlättar ju inte precis när man ska upp i sadeln igen.
Enda boten är att rida och rida och rida och rida;).
Rid ut med sällskap eller om du har någon kompis som kan promenera med dig.
Känns skönt att ha ngn med sig om man blir pirrig.

Som sagt, din häst är bara en unghäst, och detta är inget stort problem.
Det är något som alla råkar ut för någon gång/ flera ggr.
Det är bara att ta sig i genom det!

Lycka till!

/J.

Exprimentera med utrustning? då jag har bettlöst träns som han är van vid och ska byta till bomlös sadel (som är skonsam för hästens rygg) tycker inte jag är att experimentera! men tack för visat intresse

i det svaret hade jag som sagt missat att hästen var kollad av vet.

med experimentera menade jag byta sadel som en lösning på ett problem som kanske sitter djupare.
och vet inte jag om en bomlös sadel är speciellt mycket skonsammare mot hästens rygg än en väl tillpassad bomsadel (snarare tvärtom, men det var inte det jag ville lägga fokus på).

som andra skrivit, när man väl första gången råkat trilla av en unghäst kommer det oftast ganska fort igen.
jag red en treåring som kom på att om man sprang jättefort och tvärnitade med huvudet mellan frambenen trillar ryttaren av-helkul! det var totalt omöjlig att sitta kvar, och vi var många som provade. hon gjorde inte så direkt man kom upp, men iallafall en 3-4 ggr/ridpass så man lärde sig till sist parera och så satt jag kvar ett par gånger i rad. och hon slutade med det direkt! det var helt enkelt inte kul längre.
sätt upp någon med "klister i rumpan" så löser det sig nog snart. och longera innan varje pass så eventuellt bus får utlopp då. rid inte på stoora öppna fält, håll dig till mindre ridbanor eller väl "inramade" ridstigar så är det inte lika kul att leva rövare.
när hon väl börjar bocka, dra upp huvudet, driv på och försök avleda uppmärksamheten.

och ursäkta att jag läste ditt ursprungliga inlägg så dåligt, men det är så otroligt många som faktiskt bara behöver svaret "kolla upp hästen, den har förmodligen ont"

lycka till!

och det är alltid bra aoo låta dom springa av sig buset innan ridningen =) jag har alltid longgerat mina unghästar innan jag rider även om det inte behövs så gör jag det för att slippa bus när man sitter på.. det kommer nästan alltid nån liten bockning eller spark när man gör det :P hehe

KL

Kanske är det inte svårare än så att han har kommit på ett sätt att komma undan. Om sjukdom är utesluten så skulle jag, om jag vore i din sits, be nån helt orädd (ridläraren kanske ?) sitta upp o rida. En gammal hästkarl sa till mig en gång att ryttarens känslor går rakt ner i sadeln o vidare upp i hästens huvud varvid hästen beter sig som förväntat.:angel: Det har alltid stämt både för mig o min dotter såväl när ridit gamla trygga hästar som unghästar. Lycka till:banana:

Tror på idén att försöka avleda honom! Det är säkert någon trots, om det nu inte ärnågot fel på honom vill säga men så verkar det ju inte.

Ja, tänk om man kunde titta in i deras huvud och se vad som rör sig där! Jag tänkte på om du ändrat något annat, en bagatell som du inte direkt sätter i samband med ridning. Vår häst fick också fnatt ett tag och vi kunde inte fatta vad det var med henne förrän vi fick analysen på det nya höet - hög energihalt! Jesses, hon var full av överskottsenergi.
Eller är det så att han gjort samma sak så många gånger nu och börjar bli självsäker? Ibland har jag fått för mig att de testar när de känner sig säkra, särskilt unghästar eller när man fått hem någon ny. Jag såg med vår unghäst. I början av inridningen red vi på en grusväg ca 100 m till en äng där vi brukade rida. Det gick jättebra och hon sa inte ett knyst om att gå förbi grannens hus. Men plötsligt efter en månad skulle hon INTE gå där. Hon hoppade och for runt, stegrade sig och om man pressade på vände hon på klacken och bockade i full galopp hela vägen hem. Vi fick gå några ordentliga ronder med henne och ta i rejält också och en dag slutade hon lika plötsligt som hon började.
Har du låtit en vet titta på honom och dessutom en kiropraktor och de inte kan hitta något fel, så hade jag nog satt lite hårt mot hårt. Om detta inte heller har någon effekt kanske man kan fundera på en mer noggrann genomgång.

De flesta unghästar har ju en testperiod, ofta i just den åldern.. Vissa mer andra mindre.
Backa utbildningen lite (även för din skull) och börja hänga på ryggen och sedan sitta med medhjälpare och sen bli ledd i paddocken/ridhuset.

Har liknande problem. Men jag har en 8- åring :devil:.Jag tror i mitt fall har det med höets innehåll av energi. Började fodra med årets hö för 2 v sedan. Min snälla häst blev helt plötsligt till ett monster att rida:eek:. Även tuffare mot sina hagkamrater. Han har hur mycket energi som helst. Får försöka byta mitt fina hö med någon annan som har sämre värde på energin.

och det är alltid bra aoo låta dom springa av sig buset innan ridningen =) jag har alltid longgerat mina unghästar innan jag rider även om det inte behövs så gör jag det för att slippa bus när man sitter på.. det kommer nästan alltid nån liten bockning eller spark när man gör det :P hehe

Jag tänkte precis säga samma sak. Jag longerar också mina unghästar när jag ridit in dem och kommitigång. Risken är att man tränar fram energin hos dem, de blir starkare och piggare och därmed också busigare. Om du tömkörde i en timme och han inte blir trött av det, så har du nog en häst med rätt bra kondis och styrka.
Longera honom i 10 minuter innan du hoppar upp nästa gång. Framförallt i galopp, så slipper du ta hand om energin som är över :)

Jag säger som de andra longera..

det är allra bäst att göra det en vecka i sträck så all överskottsenergi rinner av innan du börjar rida igen, och ge honom inte alltför mycket foder hellre mer hö om som sagt energi värdet inte är för högt.

men det är mycket svårt när en unghäst fått dåliga erfarenheter så det är viktigt att ändra beteendet omgående.

sätt upp en orädd ryttare som är stark nog att hindra hästen att dra ner huvudet då kan han inte bocka.

detta fungerade utmärkt för mig när jag hjälpte en kompis som råkat ut för samma problem.

och var noga med att om han sköter sig sluta innan han hinner missköta sig,,
ge honom goda erfarenheter.

många unghästar gillar inte känslan av skänkeln i början och kan reagera starkt på den ta på sadel och tryck med bygeln från marken och se vilken reaktion du får gör det ett tag tills hästen inte verkar störd eller orolig endast reagerar lugnt framåt.

lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 799
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka