3års tester 2013

Sv: 3års tester 2013

Det blir ju tyvärr alltid så när det är bedömningssporter, det är ju tycke och smak hos den enskilda domaren som avgör marginalerna i det som ett reglemente i största möjliga mån försöker reglera, men visst att två domare kan sätta olika betyg, givetvis. Det är ju inte ens säkert att samma domare hade satt samma betyg på en annan plats. Samtidigt tror jag att om den ena domaren sätter det högre betyget så kanske exteriördomaren eller viceversa sätter en poäng lägre någonstans. I slutändan tror jag faktiskt att det i stora drag speglar hästarna ganska väl.

Fast det är en dyr avelsvärdering som ASVH vill att alla treåringar ska genomföra och då duger det inte med "tycke och smak".
Bedömningen ska vara likvärdig och korrekt, punkt.

Det nya hoppsystemet - en variant mellan det "svenska" när hästarna skulle springa runt hela banan och sköta taxeringen nästan helt själva, och det "utländska" med fler hjälphinder (utomlands släpps hästarna precis före hindrena och stannas direkt efter) fungerade inte första dagen i Flyinge i alla fall. Det var inte till hjälp för hästarna, vilket var syftet med att byta system.

Ja tycker det nya systemet är mycket bättre än det förra. Hästarna hoppar mycket bättre, samt att det är bra att de inte galopperar för mycket innan då de oftast kommer i för hög fart och sprången blir dåliga/flacka. Gå in på schockemöhles hemsida där ser ni hur de löshoppar sina hingstar, de släpper innan och hästarna är så pigga på uppgiften;)

De kommentarerna du fick, var det nere i fritextrutan? För där (är det iaf meningen) skrivs bara sådant in som inte kommer med i den linjära beskrivningen. Så även om du tycker att fritexten inte speglar poängen, finns kanske en förklaring om du tittar i kryssrutorna.

Okej! Det visste inte jag heller. Jag ska kolla mer i beskrivningen då. När det gäller exteriör så är mer eller mindre allt ikryssat E. Det är bara D som är ikryssat när det gäller bogens position.
Det är också något jag funderar på, specilisthovslagare (3 st) säger att vi ska ha koll på hennes långa kotor (och lite veka) men de bedömde henne med korta kotor.

Gångarter är E ifyllt, utom trav där de kryssat för D (lite mot långa hållet) men de sa kort? O där fick hon en 6a.
Galoppen är ikryssat C på alla.

Hoppning är ikryssat C och D på allt utom bakben som är E. Inget kryss på kommentarer.

Det låter ju faktiskt lite konstigt om de kommenterade traven som kort men har kryssat att den är något längre än hos "normalhästen"...

Jag har inte haft tid att studera några treårsprotokoll mer ingående och alltså jämföra "kryssen" med poängsättningen, men det verkar ju som att hon har mest kryss åt det "positiva" hållet. Det som kanske skulle kunna tippa över till det negativa när man kommer ut på C skulle väl i så fall vara "Avsprångets riktning: uppåt" och "överförsiktig".

Överlag så funkar ju kryssrutorna så att E motsvarar "genomsnittshästen" i populationen, D och F på var sida är något "avvikande" men fortfarande vanligt förekommande. Man räknar med att nästan 70% av alla hästar hamnar i de tre mittersta rutorna, D E eller F.

Kommer man ut på C och G är egenskapen klart avvikande, ca 1 häst på 10 hamnar på vardera. Det ska vara väldigt ovanligt att hamna utanför C och G.

400px-Standard_deviation_diagram.svg.png

Ja, de sa överförsiktig men inte tittig... Så då fattar jag inte vad överförsiktig är heller? Man borde nog gått en utbildning i det här innan man ens anmälde känns det som. Iaf när man inte har erfarenhet sen innan. Jag hade ju en proffsvisare och han blev också förvånad.

Överförsiktig och tittig är inte riktigt samma sak som jag tolkar det, en tittig häst kan mer bli "rädd" om något ser konstigt ut, medans en överförsiktig häst mer inte vill slå sig och därför kan stanna när det blir stort.

Vår ena tycker jag är lite så, inte tittig men väldigt försiktig. Han fick 7-7 för samma domare för 2 år sedan, men då hade han inget stopp.

(Här är film på hans hoppning, från ca 1:10 + även domarens kommenterer i slutet, vid 6 min om du vill jämföra: http://www.youtube.com/watch?v=4HVBq90QMf8&list=PL0941A9C9A664BFD1 )

Om man fått kommentarer som inte stämmer med siffrorna eller inte är begripliga tycker jag man ska kontakta domaren, per tel el skriftligen, och be om en förklaring. Snarast möjligt efter bedömningen. Det ska domaren kunna lämna. Kopia till ASVH. Om ingen hör av sig kan ju inte domarnas insats/utbildning utvärderas.
Att få domare, antingen det är dressyr eller unghästtester, att döma lika är naturligtvis väldigt svårt. Men i dressyrtävling har man fler/oändligt många chanser. I unghästtester är enda sättet att utbilda, ställa höga krav och utvärdera. Minst 2 domare och samma team på fler platser kunde också hjälpa.
Sen begriper jag inte att överdomare och bedömningsledare inte styr upp både tidsplan och antal språng i hoppningen när det som i Flyinge uppenbart avviker från reglementet. Det är deras uppgift.

Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Avelsföreningen Dalahästen (Svärdsjö)

e. Baltimore 7-7,5-6-7-6,5-7 7-7
e. Zuidenwind 8-8-7-7-8-7 7-7
e. Zuidenwind 7-8-8-7-6,5-6,5 7-7,5

e. Click and Cash 8-8-7-7-6-7 7,5-6
e. Ziezo 8-8-8-7-6-7 9-9 Dipl H

ASVH Väst dag 1 (Trollhättan)

e. Baltimore 8-8-7,5-7-7-7,5 7,5-7
e. Baltimore 7,5-7,5-7,5-8-7-7,5 7-7
e. Baltimore 7,5-7-7-7-7-7,5 7,5-7
e. Lingh 8-8-7,5-8,5-8-8 4-3 Dipl G
e. Nintender 8-8,5-8-7-7-9 8,5-9 Dipl H
e. Nintender 7-7-7-6-6-8,5 8-8,5
e. Zuidenwind 8-8-7,5-7,5-8-7 7-7

e. Cosmeo 8,5-8-7,5-7,5-7-8,5 7,5-8
e. Herzensdieb 8,5-8,5-7-7-8,5-7,5 6,5-6,5
e. Mr Carrera xx 7,5-7-6-7,5-6,5-7 7-6
e. Quintender 7-7,5-7-7-6,5-8 9-8,5 Dipl H

Jag var också i Åstorp igår och tyckte att bedömningen var helt galen i flera fall. Att skimmeln eLondontime inte fick diplom är obegripligt. Den fick 6:a på benen och jag kunde inte se vad i benställningen som skulle indikera det betyget.:banghead:

Om nån har koll på Ädla hästens test idag skulle jag gärna vilja veta hur det gått för Baloue C e. Balougraph. :D

Hej du har inte poäng på stoet Romantica Boon (36) (SWB)

Don Romantic - Dammen, som gick på Avelsföreningen Dalahästen (Svärdsjö)

Hörde du vad de sa på kritiken ?

Har du sett den rakt framifrån och rakt bakifrån ?

Har du sett exakt hur den sätter ner fötterna (framifrån/bakifrån)

Håller med ponnymamma, Londontimen var super, det är den typ av sporthäst alla vill se i sporten. Om en häst lyckas ha åttor o nior på gångarterna är det konstigt med sexor på benen, borde inte gå hand i hand. Undrar hur många av hästarna med sexor på benen som lyckas framkalla gångarter utöver det vanliga. Synd att svenskarna inte vill ha hästar av den kvalitéen i championatet... Loosers. Förstår att det saknas kvalité i svenska aveln.

Du har så fel man bara kan ha.

Svenskarna vill ha kvalité och HÅLLBARHET !

Tyvärr så finns det hästar som kan röra sig kanonbra men de har redigt illa benställning. MEN hållbarheten är kass.

Så vi ska få kvalité genom att avla på undermålig benställning?

Jag är väl inte ASVHs största fan, men jag gillar när dom verkligen håller på skna hårda regler på tex benställnkng och OCDstatus för att vi ska ha hållbara hästar.

6 på benen hindrar inte deltagande i championat men ej utfört ridprov gör det. Att avstå ridprovet är ägarnas val och inte nåt "loosers"-svenskarna eller svensk avel bestämmer.

Håller med ponnymamma, Londontimen var super, det är den typ av sporthäst alla vill se i sporten. Om en häst lyckas ha åttor o nior på gångarterna är det konstigt med sexor på benen, borde inte gå hand i hand. Undrar hur många av hästarna med sexor på benen som lyckas framkalla gångarter utöver det vanliga. Synd att svenskarna inte vill ha hästar av den kvalitéen i championatet... Loosers. Förstår att det saknas kvalité i svenska aveln.

Hur en häst rör sig hänger inte ihop med hur dess ben ser ut. Benställning har med hållbarhet att göra. Det spelar ju ingen roll om en häst rör sig fantastiskt om den har en exteriör som gör att den inte håller för ridning.

ASVH Väst dag 2 (Troya)

e. Ampere 8,5 8 7,5 7 8,5 8,5 5 6,5 Dipl G
e. Baltimore 8 7,5 8 8 7,5 8 8,5 9 Dipl G+H
e. Baltimore 8 8 7 7 6 8 8,5 9 Dipl H
e. Colmar 7 7 7 7 6 7 7 6,5
e. Colmar 8 8 7 6 6 5,5 5 4
e. JJ RayBan 7 7,5 7 7 7 7,5 6 7
e. Lingh 8 8 7 7,5 7,5 8,5 6 6,5
e. Monte Bellini 7,5 7 7 5,5 7 7,5 7,5 7
e. Zuidenwind 7 7,5 7,5 7 7 7 6 7

e. Floriscount 8 8 7 7 9 9 5,5 6 Dipl G
e. Larino 7,5 7 8 7 6 6,5 6,5 7
e. Rolex TP 7,5 7 7 8 7 7,5 8 8
e. Royal Doruto 7,5 7 7,5 9 8 8 6 6 Dipl G
e. Skovens Rafael 7 7 7 7,5 7 6 6 6

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 885
Senast: athena
·
Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 178
Senast: cirkus
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 295
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar