3års tester 2013

Sv: 3års tester 2013

Jag har aldrig riktigt funderat på det där med domare och bedömningar men nu inser man hur fel det slår ut. Jag påstår inte att min häst skulle vara nummer 1 i Sverige, antagligen inte nummer 100 heller, men rättvist och gärna då lite kritik på vad som var så himla dåligt. Jag hörde när visaren sprang med henne att hoppdomaren sa att hon hoppade vissa språng genom kroppen på bättre sätt än några andra språng men "vi säger överförsiktig istället". Jaha, och när han sen sa det så sa han att det var en dålig egenskap, att vara överförsiktig.
Dock inte tittig.

Ja, domaren i Flyinge var ju inte riktigt klok, där hade min säkert legat på minst 8 om man såg till hans bedömning. Jag ville ha en rättvis bedömning för den häst jag har, är den inte bättre än detta så är den inte, men det är den. Å andra sidan skiter jag i det nu, hästen ska aldrig säljas och jag ska rida fälttävlan på den och det kommer gå super :D

Felet man gärna gör är att tänka lite fel på vad de olika poängen egentligen står för. Det har blivit lite så i mentaliteten att man gärna sätter 7 som godkänt och sen utgår från där men det är ju faktiskt egentligen inte så utan 5 är godkänt och sen är det en positivstegring allt ovanför (vilket man ju sällan ser det som utan man tycker 6 är underkänt typ). De flesta domare har backat sina skalor du ser det bla på dressyrbanorna också förr i tiden så var det lite samma där 7 när man inte riktigt lyckades och 8 o 9 när något blev bra. Idag har det på samma vis backat sämre utförande som förr gav 7 ger nu 5 el 6 och bra saker ger 7 el 8.
Om man tex bryter efter att ha hoppat för godkänt (110) ja då får de max 6 i poäng om de gjort det bra upp till den höjden.
HJ har jag förstått vill se hästar med väldigt mkt gå i har man en försiktigare häst är han inte rätt domare att få höga poäng av, medans andra domare premierar försiktigheten helt annorlunda.
För en "normal" ryttare är det iofs enklare med oförsiktiga hästar men de är så förbaskat tradiga i längden för alla hästar blir mer oförsiktiga med rutinen och då blir gärna de som är oförsiktiga från början trista 4 fels hästar. Proffsen föredrar helt klart hästar som är försiktiga som unghästar vist de kräver mer av ryttaren som unghästar och man får räkna med ett och annat stopp innan de blivit lite varma i kläderna, men de behåller ofta respekten för bommarna även som äldre och ger det där lilla extra för att slippa röra bommarna även när de är äldre.

Jag har sett hästar riva som fått diplom sen. Om en häst är loj och lite småslarvig på lågt och sen börjar hoppa när det blir maxat, hur bedömmer de då?

Ja det har vi väl alla sett de sista dagarna på webbtvn från flyinge ;) Det har ju blivit uppenbart efter att ha sett helgens sändningar därifrån hur extremt det skiljer sig mellan olika domare. Är ju oftast så att det är lite samma domare i samma landsända så man blir ju inkörd på hur deras poängsättning brukar ligga så det är ju inte utan att man blir paff när det är sån markant skillnad.
Nu vet jag ju vilken domare Hippocampus har visat sin för och man har ju lärt sig lite hur de dömmer med åren (visade förövrigt för samma ifjor).
Ytterst sällan man ser någon vara loj eller småslarvig i början tvärtom brukar tom den sämsta hopphästen få riktigt lovande språng i början när de är väldigt vakna och uppmärksamma för det nya, agnarna skiljs sedan från vetet när de gått några rundor och börjar komma till mer avslappnat arbete och de sämre tappar då oftast tekniken.

Så kan det vara, att poängen är så "hypad" att snart allt under 8 känns värdelöst. Vilket så inte är fallet.
Jag trodde min skulle få komma en gång till på höjden hon stoppade på (hon stoppar inte normalt) men nej, absolut inte. I temperament fick hon energisk, samarbetsvillig ,6 poäng.

Aha, vår börjar hoppa när höjden kommer. Ibörjan "galopperar" hon bara över. Men har hon rivit så rättar hon sig. Nu är hon ingen hopphäst och spänner hon till så kanske det blir hel pannkaka.

Det jag tycker är svettigt är att de går upp tom 11 rundor och jag är faktiskt rädd att mjölksyran ska sätta in och det blir fullständig soppatorsk med risk för skador istället.

Kan man be dem höja fortare eller måste de harva alla rundor på småhöjder?

Kl
De hästar jag såg i flyinge som fick sjuor hoppade upp till 1,20 utan att riva eller vägra men utan den där känslan att man vill höja. Hände något på vägen och de hade sämre teknik blev det 6. Var lite förvånad på de första 7 orka men sen tyckte jag jag förstod tanken lite.
Men det är ju synd om de dömer så olika- särskilt om man ligger på gränsen. Hur tycker ni halvpoängen funkade?

Så kan det vara, att poängen är så "hypad" att snart allt under 8 känns värdelöst. Vilket så inte är fallet.
Jag trodde min skulle få komma en gång till på höjden hon stoppade på (hon stoppar inte normalt) men nej, absolut inte. I temperament fick hon energisk, samarbetsvillig ,6 poäng.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=940505

Där är en beskrivning av vad poängen "betyder".

Och visst, tyvärr är det ju alltid så att domaren har viss betydelse för betygen. Är det inte hoppdomaren så är det exteriördomaren det är fel på. Likaså har platsen betydelse, hästar som stör olika, dörrar som smäller, publiken som stör mm, mm. Flyinge brukar ju vara känt för att vara "svårt" för unga hästar i den maffiga hallen.
Bollerup har haft rykte om sig att vara mörkt och dåligt och Åstorp från ifjol att det var kass logistik och kass underlag.
Osby är det enda stället i Skåne jag inte hört något jättenegativt om.

Bedömningar blir tyvärr aldrig helt 100% rättvisa.
Och så är det, det finns de som tycker att vissa domare är för generösa precis som de finns de som tycker att de dömer rätt eller för lågt.

Där var ju en Niveau avkomma i Flyinge som hoppade 1-1. Jag hade gärna velat se den filmen. Tog den sig inte över ett enda hinder eller vad hände?
Även 5:or och 6:or var väldigt flitigt använda på hoppningen där. Jag vet inte om det är det linjära protokollet som ger detta utslaget eller vad det är.
Likadant, kolla betygen på extremiteterna från Flyinge, Det finns inte en enda på 72 visade som har bättre än 8 där. Någon borde ju rimligen vara korrekt i benen kan man tycka. Eller i alla fall "Mycket Bra" om betydelserna stämmer.

Men angående att din var samarbetsvillig och ändå fick 6 på temperament, allmänt intryck. Hoppar den banan helt utan hjälp eller "jagar " ni på den?

Jag såg Duschesse SD i Flyinge och där förklarade domaren att den fick 9,5 i Temperament, allmänt intryck för att den hade stort förtroende för sina visare, gjorde det helt av egen vilja och hade öronen framåt hela tiden och tyckte det var kul. När den fick ett nerslag skärpte den sig till rundan efter.

Det är ju väldigt tråkigt att du känner att din häst fått fel betyg men som tröst kan man väl säga att Mynta hoppade 5-4 på sin kvalitetsbedömning och det gick hur bra som helst ändå. :)

Aha, vår börjar hoppa när höjden kommer. Ibörjan "galopperar" hon bara över. Men har hon rivit så rättar hon sig. Nu är hon ingen hopphäst och spänner hon till så kanske det blir hel pannkaka.

Det jag tycker är svettigt är att de går upp tom 11 rundor och jag är faktiskt rädd att mjölksyran ska sätta in och det blir fullständig soppatorsk med risk för skador istället.

Kan man be dem höja fortare eller måste de harva alla rundor på småhöjder?

Flyinge var extremt första dagen framförallt. De bättrade sig till dag två och höjde fortare.
Domarna ska ju kunna läsa av hästen och höja i ett så lämpligt tempo som möjligt

Jag tyckte kanske att halvpoängen många gånger användes för att "safe:a".
Om de låg exempelvis på gränsen till en 8 så satte de 7,5 istället, framförallt i början, både i Bollerup och Flyinge.
Men det är min högst personliga uppfattning :)

I Flyinge hoppade de riktigt dåligt. Jag tycker att flera fick överbetyg.
Många var vinklade i sina hasar (+ för sluttande korta kors = schäfer) och fick nedslag för det (några slogs det inte ner på dock trots samma fel).

Det intressantaste egentligen är att det är ett gäng personer här inne med en viss person i spetsen som vartenda år det skrivs om treårstesterna klagar och gnäller på att det är för högt bedömt. Senast ifjol var det rätt hätsk stämning i tråden om treårstesterna om just detta.

Det känns som att det går på ett ut i slutändan. Det är kompetenta domare som dömer.
Var glada för att det går bra för andras hästar och i många fall egna uppfödningar istället, att vara så bittra och bara leta fel på bedömningen gör absolut ingen gladare. Har folk här ingen förmåga att glädjas med andra eller är ni bara avundsjuka för att ni "valt" fel domare att visa för?

förlåt för en OT fråga men jag måste fråga. Om man har ett sto med sluttande kors, bör man då undvika att betäcka med en hingst med vinklade haser?

Min går av sig själv, alltid gjort.

O det är klart att bra hästar ska ha bra poäng och sämre hästar sämre poäng. Inget konstigt! Jättekul att fina hästar får höga poäng. Men jag som är nybörjare på sånt här hade förväntat mig mer av 1000 kr. Jag förväntade mig en bedömning med positiv och negativ kritik så man förstod poängen. Jag förväntade mig att, även om det är en bedömning, att domarna bedömer likartat på olika platser. Jag förväntade mig inte att hästar på andra ställen får hoppa 5 rundor mer än vissa andra hästar, att om hästen vägrar förväntade jag mig att den fick chans igen om ägaren/visaren så vill eftersom de känner hästen, inte att de snabbt sänker igen och avslutar.

Så bara för jag att jag är besviken på min hästs poäng betyder ju inte att jag inte gläds med andra?

Min går av sig själv, alltid gjort.

O det är klart att bra hästar ska ha bra poäng och sämre hästar sämre poäng. Inget konstigt! Jättekul att fina hästar får höga poäng. Men jag som är nybörjare på sånt här hade förväntat mig mer av 1000 kr. Jag förväntade mig en bedömning med positiv och negativ kritik så man förstod poängen. Jag förväntade mig att, även om det är en bedömning, att domarna bedömer likartat på olika platser. Jag förväntade mig inte att hästar på andra ställen får hoppa 5 rundor mer än vissa andra hästar, att om hästen vägrar förväntade jag mig att den fick chans igen om ägaren/visaren så vill eftersom de känner hästen, inte att de snabbt sänker igen och avslutar.

Så bara för jag att jag är besviken på min hästs poäng betyder ju inte att jag inte gläds med andra?

Jag syftade inte i första hand på dig :)
Men förra året var det ett nästintill regelrätt bråk om det här med bedömningarna i den tråden. Och det är samma personer som håller på nu i år.

Jag förstår om du är besviken och tycker du har fått en för intetsägande kritik, jag tycker oxå att du självklart ska kunna kräva kritik så att du åtminstone förstår varför de satt en viss poäng.
Sen det där med att hoppa många rundor, frågan är ju om det är en fördel eller nackdel. De blir ju trötta oxå. Gylle var ju inne på att 11 rundor var alldeles för mycket som de hade i Flyinge.

Såhär står det i ASVH:s bedömningsreglemente:

" Framhoppning
Hästen börjar med att visas i lösgalopp på spåret runt banan, i båda varven. Därefter läggs alla bommar in på marken och hästen leds över bommarna och travar fram till av domaren anvisad startplats.
Alla tre hindrena läggs därefter upp på ovan nämnda höjder och hoppar fram ett varv.
Därefter läggs ytterligare en bom på 80 cm upp på hjälphinder två och bakbommen på huvudhindret läggs upp på 90 cm höjd och 90 cm långt. Markbommarna ska vara oförändrade.

Nu börjar bedömningen!

Hoppning
Efter ca tre varv ska huvudhindret ha höjden 100 cm och längden 100cm.
Om denna storlek på hindret övervinns på ett, enligt domaren godkänt sätt, erhålls godkänt betyg 5. En häst är dock inte garanterad betyg 5 bara för att hindret övervinns.
Ägare/visare kan innan bedömningen börjar, be om att endast hoppa för godkänt betyg.
Höjning till max 1,30 m kan göras för hästar som visar sig kapabla för detta, men hindrets längd skall då vara max 1,20 m samt vara av normal oxertyp med främre bommen 5 cm lägre än den bakre. Full bedömning ska vara uppnådd efter ungefär 6 språng på huvudhindret."

Texten finns i sin helhet på asvh:s sida för treårstest under Bedömningsreglemente.

Det handlar inte om bitterhet eller avundsjuka utan att det verkar vara svårt att få domarna att döma likvärdigt.
Men det visar ju sig även vid nästan varje dressyrtävling, med fler än en domare, också.

Det handlar inte om bitterhet eller avundsjuka utan att det verkar vara svårt att få domarna att döma likvärdigt.
Men det visar ju sig även vid nästan varje dressyrtävling, med fler än en domare, också.

Det blir ju tyvärr alltid så när det är bedömningssporter, det är ju tycke och smak hos den enskilda domaren som avgör marginalerna i det som ett reglemente i största möjliga mån försöker reglera, men visst att två domare kan sätta olika betyg, givetvis. Det är ju inte ens säkert att samma domare hade satt samma betyg på en annan plats. Samtidigt tror jag att om den ena domaren sätter det högre betyget så kanske exteriördomaren eller viceversa sätter en poäng lägre någonstans. I slutändan tror jag faktiskt att det i stora drag speglar hästarna ganska väl. Men självklart är det surt om man missar ett diplom eller kval till breeders med en halv poäng.

Dock om jag förstår det rätt på Hippocampus, så är besvikelsen störst över att de inte gett riktigt ordentliga förklaringar till betygen och inte över betygen i sig. Och det tycker jag man kan kräva som hästägare, att de har en bra motivation till sina betyg

Typ kl

Jag som var med och hjälpte hippocampus förstår inte poängen på hoppningen. Jag förväntade mig bättre poäng på temperament än på teknik, och hon gjorde inga direkta missar förutom stoppet. Hon går av sig själv in, och är bra i sin taxering. Tycker dessutom att hon är jämn i sina språng, ingen 10-10 poängare men jag trodde iaf 7-8 om jag var lite snål..

Mitt eget sto fick riktigt dåliga poäng, 6 på teknik och 4 på temperament men det var helt förtjänt, hon hade väldigt svårt att koncentrera sig i hoppningen och hoppade riktigt urdåligt. Och hon är väl förberedd men blev tyvärr stressad för dagen, vilket verkligen förvånade mig hon är ju inte ovan vid att vara på nya platser... Men så är hon ju rent fullblod och visade för första gången i min ägo att hon hade nerver. Tråkigt för mig som inte fick visa hästen som den brukar vara, men domarna gjorde helt rätt, hon var inte värd mer.

Men dom är 3 år gamla och detta är bara en dag i deras liv. Hästarna är ju inte sämre bara för att man trodde på lite bättre poäng. Det känns bara tråkigt att veta att det kunde varit skillnad om man visade på en annan plats, för kompisens häst dvs min hade fått samma poäng ändå pga att hon blev så ofokuserad.. Jag hoppas iaf att ingen hade gett henne högre poäng ;)

De kommentarerna du fick, var det nere i fritextrutan? För där (är det iaf meningen) skrivs bara sådant in som inte kommer med i den linjära beskrivningen. Så även om du tycker att fritexten inte speglar poängen, finns kanske en förklaring om du tittar i kryssrutorna.

kl

För övrigt så är väl förhoppningen med det linjära protokollet att bedömningen ska bli lite mer objektiv. Så även om just den domaren premierar ex.vis framåtbjudning och ger ett högt betyg för detta, så har du ändå dokumenterat på det linjära att jo, men frambenen är faktiskt ihopvikta, hästen är försiktig, och ryggverksamheten är bra. Vilket kanske för en annan domre hade gett högre poäng.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 885
Senast: athena
·
Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 178
Senast: cirkus
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 295
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar