3-årstest

beauspirit

Trådstartare
för sv. ridponny samt registrering. har en massa frågor då jag inte är så haj på det där.

jag har en ungponny f 05 som har delvis känd stam.
det som fattas är stammen på fmf och fmm, samt mf och mm stam.
pappan är ee honeychief eee blue chief, men e: ej godkänd hingst.

vad jag har förstått så ska han ju registreras som svenskfödd ponny efter ej godkänd hingst,
men sen själva registreringen verkar så krånglig, det ska tas DNA prov på både mamman,pappan och min ponny?
vad får han för raskod då?
för jag antar att han inte får starta 3-årstesten?

Sv: 3-årstest

Jag vet en ponny som gick treårstest trots ofullständig stam (på moderns sida). Jag är inte säker men det kan ha varit utom tävlan.

Först så skall du kontrollera om det finns en språngsedel utfärdad på denna betäckning.

Är svaret ja så kan du registrera ponnyn med härstamning på vanligt vis i ASRP.

Finns ingen språngsedel som jag förmodar, brukar vara så när de flesta icke godkända hingstar betäckte 2004 så gäller andra regler.

1. Du kan registrera din ponny som okänd och då skall du titta på ASRP´s hemsida vad som gäller vid registrering.
eller.
2. Du kan registrera din ponny med den härstamning han har (även om den är kort) då krävs DNA för FAR--MOR--BARN även i detta fall så skall du läsa hur du gör på ASRP´s hemsdida.

Vanligtvis är att man väljer att registrera som okänd då det blir kossammt att registrera papperslösa hästar med härstamning.

Vad du än väljer av de två alternativen så blir raskoden 99.

Din ponny kan starta treårstest och bli bedömnd, men kan inte gå riksfinal. Eventuellt kan det gälla i mån av plats vet inte du får kolla på SPAF´s hemsida.

hälsningar Peråke

tack så mycket för hjälpen!
jag skulle helst av allt vilja regga han med den stam han har då pga pappans stam osv än att ha han reggad som helt okänd.
men ska ringa och höra lite med förförra ägarna, där han är född.

jättekul att höra att han kan få gå 3årstest, även om ingen final. vill just mest kunna komma iväg med honom. :)

Liknande trådar

Avel Är det någon annan som planerar att visa sin ponny på någon av dessa tillställningar i år? :) Presentera gärna er ponny här, så kan vi...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
28 508
Senast: cirkus
·
Avel http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/05/11/more-controversial-dna-results-denmark-believe-me-not-belissimo-m Är detta...
Svar
9
· Visningar
1 932
Avel Har kollat på en ungponny, som ägaren menar är registrerad som welsh partbred. Hon nämnde också att passet är blått, då hon inte riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Görel
·
Avel Ska nu registrera min åring i ASRP (svensk ridponny) Och funderar över de olika alternativen.Hon blev till genom tjuvbetäckning och...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden