Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013
Det gick verkligen inget bra alls. Jag blev så besviken på poängen som min ponny fick och ännu mer besviken är jag på att hon verkligen inte var sig själv. Om hon bara hade haft en helt vanlig dag så hade hon fått mycket bättre poäng. Hon fick 8-7-7 och de var rättvisa med avseende på hennes insats. Hon hade handbroms i och bjöd inte alls som vanligt. Det gjorde att sprången inte blev bra, språngkurvan hamnade efter hindret. Ändå så känns det så jäkla tråkigt när jag VET att hon kan så mycket bättre. Hon var inte den enda som fick dåliga poäng, alla C-ponnyerna hade genomgående låga poäng.
Ett stort misstag från arrangörens sida var att de treåriga ponnyerna inte fick visa lösgalopp. Alltså de kom in och fick börja hoppa direkt. Lika för alla men helt fel enligt hur reglementet på hur det ska vara. Så de visade bara galopp i vänster varv i samband med hoppning. Det tycker jag var riktigt, riktigt dåligt. En treåring kan behöva galoppera runt utan hinder och dessutom om galoppen ska bedömas så måste det ju ske i bägge varv.
Annars så är jag glad för att ponnyn fungerar bra på tävlingsplats, hon har ett suveränt fint temperament.