3 års test!

T

TeamWahlund

Jag är precis i början av inridningen på min 3 åriga hingst, jag vill om allt går enligt planen att han ska visas den 15 el 16 maj på 3 års bedömningen.
Jag undrar om ni har några bra tips på hur jag bäst förbereder honom?
Jag har har haft hästar på 3 års test innan men alltid bra med lite nya ideer.
Hur lägger ni upp det när ni förbereder era 3 åringar eller hur skulle ni gjort om ni haft en 3 åring?

Sv: 3 års test!

Ser till att den är löshoppad.
Ridbar i alla gångarter.
Att den går att visa för hand.

Jag tycker att det är viktigt att hästen är i bra kondition, är den inte det anser jag inte att det är rättvist för hästen och då kan man lika gärna skippa att visa den.

Mer avancerat än så är det inte :)

Lycka till!

Han är redan i rätt bra kondition så den biten blir nog inga problem inte löshoppningen heller men ridningen vet jag inte om han hinner bli redo i, han är superlätt lärd o så men han e bara skrittad nu ska börja trava nästa gång. Men får man ställa upp om man inte rider? Jag har fått för mig att man får men att de inte kan typ gå vidare eller nått sånt?

Du får lov att ställa upp utan att göra ridprovet, men kan då inte få diplom eller om det är sto så får du inte tillgång till stimulanspaketet.
Men det borde inte vara några problem att få den tillräckligt ridbar tills testet. När vi har visat 3-åringarna ridna så brukar vi ha suttit på dom mellan 10-15 gånger, och det brukar fungera bra ändå. Vi har hittills alltid fått bra kritik på ridmomentet ändå. Det är verkligen inga höga krav som ställs du ska kunna styra runt ridhuset/ridbanan i båda varv och i alla gångarterna, men behöver ju varken gå i form eller gör galoppfattningar, utan bara den kommer i galopp så räcker det.

/Camilla

Okej, tack så jättemkt för svaret nu känner jag mig lugnare:)
Jag har bara varit med ponnisar på 3 års test innan å de rids ju inte så jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig!
Så tack:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 939
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar