3 års test

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 541
T

todde

Fick höra av min dressyrtränare att 3 åringarnar får dålig poäng om de upplevs omusklad på 3 årstesten. Har själv en 3 åring som jag skulle visa men fick inte till det med löshoppningen, men när jag fick veta detta att de skulle vara musklad då tappade jag allt för detta med tre års testet. Jag vill ha en häst länge inte ha en häst som är sönder vid typ 6 års ålder. Hur resonerar ni andrar är jag helt fel ute ????

Sv: 3 års test

Oftast handlar det om att dom skall vara väl fodrade, då ser dom välutvecklade och välmusklade ut på köpet.

Min musklade sig jättemycket efter att hon blivit löshoppad bara några gånger så så mycket träning behövs inte för det.

En treåring bedöms på treårstesten naturligtvis utifrån hur en treåring bör se ut både vad gäller utveckling och muskulatur.

En treåring som är i gott skick, lagom hull och rört sig så pass mycket som en treåring skall ha gjort under sin uppväxt är RELATIVT välmusklad, blank och fin.
Självklart ser den inte ut som en tävlingshäst i högre klasser men det skall den heller inte göra.

Mina ettåringar är också fina, blanka och välmusklade....utifrån hur ettåringar ser ut.

Precis, så var min häst med. Jag visade inte henne p.g.a. andra orsaker, men nog hade hon säkert sett välmusklad ut redan som 3-åring. Foder är A och O när man gör en bra häst. Många 3-åringar är på tok för tunna, då menar jag inte att de ska vara tjocka utan bara lagom fodrade hela tiden så de inte får såna där älg-växt perioder och är smala och rangliga.

min häst som 2 år
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00650000-00659999/640x480/659474.jpg?0
Min häst som 3 år
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/03580000-03589999/640x480/3582192.jpg?0

jag hörde av en kompis som varit på ett treårstest o tittat att där fanns en som domaren rakt ut sa att den fått för lite mat.
Den var både mager o omusklad.
Överlag hade kvalitén varit dålig där och endast 2 hoppdiplom o ett dressyr på rätt många startande.

Tror faktiskt inte att domarna tycker att du ska "träna" upp muskler på en 3-åring. Musklerna bygger de väl upp av mycket utvistelse och bus med jämnåriga i hagen under hela uppväxten. Ibland tycker jag att min 2-åring ser lite ut som en Belgian blue eftersom han leker hela dagarna i en stor kuperad hage. Han ser atletisk och vältränad ut.

När jag nyligen var och tittade på treårstestet så var det några som såg väldigt omusklade ut och man kan ju undra hur de är uppfödda. (I och försig kanske de är svårfödda och sena, vad vet jag.)

När jag nyligen var och tittade på treårstestet så var det några som såg väldigt omusklade ut och man kan ju undra hur de är uppfödda. (I och försig kanske de är svårfödda och sena, vad vet jag.)

De hästarna ska man inte visa tycker jag! Det är orättvist mot dem, när de inte är färdiga för det. Då kan man ta dem på kvalitén istället som 4-åringar.

Det är nog olika domare i såfall, jag visade en av mina för ett par år sedan, han var då ganska omukslad och väldigt tunn (föll ur ganska mycket någon månad innan testet, vilket han gjort alla år utom iår sedan dess), men han vann sitt reginonala test i hoppning och dessutom klass I som gångartshäst, så så dåliga poäng var det inte trots avsaknad av "massa", liten och lurvig var han också, så det var ingen vacker syn för ögat :crazy: :angel: .

Jag har en annan undran efter ha bevittnat ett treårstest i år, jag såg många fina hästar, inga som jag iofs tyckte hoppde fantastiskt men flera som rörde sig riktigt bra, men denne domaren måste ansett att det var den sämsta samling hästar på ett och samma ställe när man såg poängen, 23 startande, EN klass I i gångarter och EN med diplom, den med diplom ägdes dessutom av den domare som bedömde ridprovet men denn* domaren var inne större delen av tiden och lade sig i exteriörbedömningen med den domare som var ansvarig för det.

Är det verkligen OK att en domare har med en egen häst när den agerar domare på samma bedömingsplats? Domarens häst var dessutom efteranmäld och stod sådels inte med i programmet så det var inte efter ha sett resultatlistan vi insåg att h*n haft med en egen häst (dock visad av domarens beridare), är det också OK att alla andra måste visa ridningen i en liten paddock med hästar och folk överallt runtomkring, medans domarens häst som startade sist fick göra sitt ridprov inne i ridhuset utan störande objekt runt sig?

Det är nog olika domare i såfall, jag visade en av mina för ett par år sedan, han var då ganska omukslad och väldigt tunn (föll ur ganska mycket någon månad innan testet, vilket han gjort alla år utom iår sedan dess), men han vann sitt reginonala test i hoppning och dessutom klass I som gångartshäst, så så dåliga poäng var det inte trots avsaknad av "massa", liten och lurvig var han också, så det var ingen vacker syn för ögat :crazy: :angel: .

Jag har en annan undran efter ha bevittnat ett treårstest i år, jag såg många fina hästar, inga som jag iofs tyckte hoppde fantastiskt men flera som rörde sig riktigt bra, men denne domaren måste ansett att det var den sämsta samling hästar på ett och samma ställe när man såg poängen, 23 startande, EN klass I i gångarter och EN med diplom, den med diplom ägdes dessutom av den domare som bedömde ridprovet men denn* domaren var inne större delen av tiden och lade sig i exteriörbedömningen med den domare som var ansvarig för det.

Är det verkligen OK att en domare har med en egen häst när den agerar domare på samma bedömingsplats? Domarens häst var dessutom efteranmäld och stod sådels inte med i programmet så det var inte efter ha sett resultatlistan vi insåg att h*n haft med en egen häst (dock visad av domarens beridare), är det också OK att alla andra måste visa ridningen i en liten paddock med hästar och folk överallt runtomkring, medans domarens häst som startade sist fick göra sitt ridprov inne i ridhuset utan störande objekt runt sig?

Nej det är nog inte helt rätt.... var där ingen som lämnade in en protest ???????

Fick höra av min dressyrtränare att 3 åringarnar får dålig poäng om de upplevs omusklad på 3 årstesten. Har själv en 3 åring som jag skulle visa men fick inte till det med löshoppningen, men när jag fick veta detta att de skulle vara musklad då tappade jag allt för detta med tre års testet. Jag vill ha en häst länge inte ha en häst som är sönder vid typ 6 års ålder. Hur resonerar ni andrar är jag helt fel ute ????

En treåring bör vara såpass musklad att den iaf inte är tunn, och det anser jag att den blir när den går ute i kuperade stora hagar och arbetar "lagom" mkt.
Alltså, man ska kunna se hästen i ögonen med gott samvete dagen efter jobb.
Har man inte kuperade hagar får man träna te x promenader i skogen, över stock och sten och klättring för hand när hästen är mogen för det.
Så man behöver inte tokträna för att få den musklad, blank och fin.
Bra hagar/promenader, klättring osv, lagom träning Bra foder och God omvårdnad = En lagom musklad välutvecklad, välskött individ.

Jag vill med ha en häst som håller. Jag har arbetat mitt sto max 2 gånger i veckan, varav en gång ridning. De andra: Tömkörning/longering ect. Varannan vecka löshoppning.
Klättrat har jag inte gjort för hand då hon har så bra hagar så hon fixar det själv. :) Hoppas på en mer hållbar häst genom denna träning, en någon som rider tre fyra dagar i veckan på sin treåring för att få den klar så tidigt som möjligt. De är ren idioti!!

Nej det är nog inte helt rätt.... var där ingen som lämnade in en protest ???????

Jag hade åkt när denne häst visades, de flesta hade gjort det så långsamma som de var (trots att det bara visades 23 hästar så var de över 3½ timme försenade för dem som startade i slutet), eftersom domarens häst inte stod med i programmet så var nog de flesta helt ovetande om att den skulle vara med utan fick läsa det i lokaltidningen någon dag senare bland resultaten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 251
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Jag skriver under anonymt inlogg. Veterinären vill fortsätta men jag börjar ge upp, vad är rätt? Bakgrund: Liten hund som nu är 3 år...
Svar
15
· Visningar
3 244
Senast: Nahar
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 609
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka