3-års test

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 323
Z

Ziemona

Jag har en 2,5 åring, som tyvärr inte blivit så stor som det var tänkt. I dagsläget ligger hon på ca 154 cm. Har aldrig visat på 3-års, och tänkte höra om man direkt får sopiga siffror pga storleken, eller finns det hopp trots den negativa punkten? Hon är fin annars, och jag hoppas ju att hon ska växa lite till....
Tacksam för svar!:)

Sv: 3-års test

Jag har en 2,5 åring, som tyvärr inte blivit så stor som det var tänkt. I dagsläget ligger hon på ca 154 cm. Har aldrig visat på 3-års, och tänkte höra om man direkt får sopiga siffror pga storleken, eller finns det hopp trots den negativa punkten? Hon är fin annars, och jag hoppas ju att hon ska växa lite till....

Ja, du får säkert kännbart avdrag, eftersom hon ligger ganska långt under rasstandarden. Vi hoppas att hon skjuter i höjden lagom till testet! ;)

hmm.. då kanske man ska fundera på om det är värt det, siffrorna hänger ju ändå med hela livet... När brukar man anmäla? Förberedas ska hon ju i vilket fall, oavsett om hon ska visas eller ej, det är ju ändå dags för arbete snart:)

Man brukar få sänkt en poäng på typen om hästen är väldigt liten eller väldigt stor.

De lär ju kommentera det och du får väl en del avdrag på typpoängen.
Men annars borde det inte bli sämre poäng, har den tex. bra trav så har den oavsett om den är 155 eller 175 ;)

Så om det är en bra häst annars och den är klar för det så hade jag nog visat ändå :laugh:

Tänkte också bara fråga hur stor din var som 1,5 åring? Jag har också en unghäst som jag hoppas ska växa en del till...
Mamman är ca 160 och blir hon lika stor är det helt ok, men jag är så nervös att hon ska bli mindre än så :crazy:

Fast så illa är det ju inte. Om hästen får dåliga poäng då och sedan går bra efter så spelar ju inte 3-års testet någon roll. Enbart om du tänker sälja hästen när den är ung så kommer folk att bry sig om hur vida den skötte sig den dagen eller inte. Och sedan är ju dagsformen så viktig på en sån ung häst. Jag har sett superbra förberedda hästar som råkat haft en dålig dag och fått sämre än de i helhet förtjänade.

Så nej, jag tycker inte att storleken spalr någon roll. Så länge den fö är färdigväxt och mogen för uppgiften så ska du visa :)

/ _underbarn_ som har en 2½ som närmar sig 170 med stormsteg hemma i stallet :crazy:

Jag vet inte var rasstandarden ligger för halvblodsston och det kan ju tänkas att det blir något poängavdrag på typ. Men det är bara en bedömning av flera, hon kan ju ha bra gång eller hoppning för det. Det beror ju också på varför ni visar henne. Är det för ert eget nöjes skull eller ligger det försäljning eller avelsvärdering för hennes mamma/pappa i bakgrunden? Är det bara för storleken hade jag inte tvekat. Om hon däremot i övrigt också är sen i utvecklingen eller inne i en kraftig tillväxtperiod hade jag väntat.
Att siffrorna hänger med hela livet är en sanning med modifikation. Alla som är något så när insatt i hästar vet att det är dels en bedömning gjord av människor, dels hur hästen var just den dagen.
Vår uppfödning hade 9:a på skritten på fölvisning och en 6:a på 3-årstestet. Idag när vi börjat rida henne mot 4-årschmpionatet berömmer tränaren hennes skritt!
3-årstestet tycker jag f f a är ett temperamentstest och ett delmål i hästens utbildning att jobba mot. En hälta, förkylning eller växperiod kan spoliera hela planeringen. Vi fick lägga ridprovet på hyllan eftersom hon kom in i en växperiod så vi hann inte få henne ridklar till testet. Men löshoppning och visning för hand gick väldigt bra. Det roligaste var att se att träningen gett resultat i att hon var lugn, trygg och hade självförtroende att på ett helt nytt ställe göra vad vi bad henne om. Hon gjorde sitt absolut bästa och det sa mycket mer om hästen än några siffror på ett papper.

Jag vet faktiskt inte exakt hur stor hon var, hon bodde inte hemma då nämligen, och det blev aldrig av att vi mätte. Men jag tycker mest hon vuxit på bredden och i muskler, än på höjden sedan dess. I nuläget är hon ca 155 fram och 158 bak (mätte idag), så hon är lite ojämn.. Får väl se om det rättar till sig i tid.
Hennes syster är idag som 4 åring 160 cm, båda har pappor på 175 cm, men mamman är även hon liten, så det var en chansning. Men vi tog dem eftersom mamman enbart har stort bakom sig, men hon bär uppenbarligen på en dvärg-gen som är mycket dominant;)
Jag kör på som om jag skulle visa henne, så får vi se! Det viktigaste verkar vara att man är förberedd, och är vi det så testar jag. Vill bara inte "skämma ut" mig om det är helt lönlöst att ens åka dit.
Visst kanske hon säljs i framtiden, men det är inget som är aktuellt i nuläget. Nu hade det mest varit kul att få en bedömning.

Du kommer att få avdrag, för typen. Sedan vill det till att hon visas ifrån sin bästa sida, men prestationen bedöms inte lägre för att hennes storlek inte håller måttet. Utan visa du henne, och lycka till.

Jag har visat en som bara var 155cm på treårstestet, hon blev klass 1.

För mig är en häst runt 155 cm helt perfekt för jag är inte så lång! Ska vi byta häst? Jag har en 2 åring som lär bli runt 175 cm hög! :rofl: På tok för stor för lilla mig som bara är 165 cm lång och 50 kilo tung.

*KL*
Som det sagt tidigare, du kommer få avdrag på typen men retrerande bedömningspunkter påverkas inte. Mitt sto var 158 som fyraåring när jag premierade henne, fick ett avdrag på typen men det påverkade inte något annat, hon fick 41p 88799 och domarna var mkt förtjusta i henne. Så visst ska du visa henne om du tycker att hon i övrigt är bra!

Ok! men det var det jag undrade, om det bara är typen man får avdrag på. Det är ju det mest rimliga iofs. Hon fick 9 på typ på fölvisningen, så jag hoppas att hon inte hamnar på 2 eller nåt åt det hållet, men om det bara är den punkten som påverkas, så är ju resten av bedömningen värd att få!

Jag visade mitt sto på fyraårskvaliten och hon var då bara 159 cm men fick en 8-a på typen iallafall.

Dessutom så tror jag att din kommer att växa i bakdelen, de blir i regel ungefär lika stora bak och fram.

*kl*
De brukar dra en poäng på typen, var med och visade ett sto som var 155 där dom uttryckligen sa att hade hon varit 5 cm till hade det blivit en 9a, nu fick hon en 8a. Publiken buade.... (till saken hör att hon hade charmat alla genom att hoppa kalas och se ut som den gladaste busponny hela testet...:))

Däremot fick ett sto på 178cm en 9a på typen samma dag, det kan man ju undra över. En treåring på 178 kan man ju misstänka att den inte kommer att hålla...

min 2,5 åring är oxå liten, men jag ska via hene i vilket fall som. Bra i utbildningssyfte o om jag minns rätt var där 2 små stakkatohästar som fick goda betyg i våras ;)

Ja, skulle hon få en 2:a på typ måste du sätta in bild för i så fall måste hon vara unik i sitt slag. ;)

Ok! men det var det jag undrade, om det bara är typen man får avdrag på. Det är ju det mest rimliga iofs. Hon fick 9 på typ på fölvisningen, så jag hoppas att hon inte hamnar på 2 eller nåt åt det hållet, men om det bara är den punkten som påverkas, så är ju resten av bedömningen värd att få!

Ja, rimligen. Men min erfarenhet är att du aldrig hittar så små hästar i övre delen av fältet. Domarna är ju trots allt subjektiva i sin bedömning och gillar de en häst är de mer generösa, gillar de den inte snålare. Det riskerar att slå igenom i fler betyg - upplever jag i alla fall. Du bör visa om du vill och tycker om hästen och vill ge den en bra grundutbildning, men räkna inte med diplom. Hästar som ligger under, men nära rasstandarden - 158/159 - brukar dömas hyfsat snällt, men får generellt ett typavdrag.

*kl*
De brukar dra en poäng på typen, var med och visade ett sto som var 155 där dom uttryckligen sa att hade hon varit 5 cm till hade det blivit en 9a, nu fick hon en 8a. Publiken buade.... (till saken hör att hon hade charmat alla genom att hoppa kalas och se ut som den gladaste busponny hela testet...:))

Däremot fick ett sto på 178cm en 9a på typen samma dag, det kan man ju undra över. En treåring på 178 kan man ju misstänka att den inte kommer att hålla...

Det finns, känns det som, en inofficiell hållning bland exteriördömare att svenska hästar är för små generellt. I alla fall jämfört med holländska/danska och många dressyrryttare vill helst ha hästar på minst 170 cm. Nästan ingen vill ha små, därav är det en skillnad i betygsättning. Det verkar finnas ett glapp mellan vanliga ryttares önskemål om mankhöjd, elitryttares önskemål och rasstandarden.

Jag som varit domarsekreterare både på treårstester och kvalitet har varit med om att hästar fått lägre poäng på typ för att de varit för stora.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 580
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 240
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka