3 åringar hur fort borde dom gå?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tizzla
  • Startdatum Startdatum
T

tizzla

Ja , Hur fort borde 3 åringarna gå nu?

Hur fort går era 3åringar ? Har dom startat?

Jag har en 3 årig märr som haft allt i mot sej , hon har nu gått 4 "snabbjobb" på banan och går endast 1.54 full väg :crazy:
Jag köpte henne i mitten av december men vet inte alls vad jag ska göra med henne :confused:
Kanske är det änndå rätt stora framsteg? Hon gick inte under 2 minuter när hon kom och är in körd som 2 åring. När hon kom till tränaren där hon stog när jag köpte henne hade hon KRAFTIG luginflammation och massa (!) Löss! :eek:
Men jag vet inte . . Det kanske inte är ngn ursäkt? :crazy: Börjar bli orolig för henne.

Sv: 3 åringar hur fort borde dom gå?

Det beror väl på vad du har för ambitioner? Siktar du på start till sommaren, eller kriteriekval?
Eller så låter du helt enkelt hästen få den tid som krävs för att bli redo.

Vi hade ju tänkt starta henne till sommaren , visst hon är mkt piggare och gladare nu . . men ja vet inte :crazy:

Hur har du tänkt hon ska kunna sänka 25 sekunder på ett par tre månader?:confused:
Du ska nog mera vara glad om hon öht. kommer till start i år .

Jag Är inte ensam om hästen och det är inte mina planer . . Jag har inte specielt mkt att säga till om , bara träna och hålla med . .

Min gick sitt första banjobb efter vinterträningen förra veckan och gick 1.38 1600 meter ensam i långvagn. Jag siktar på start i höst när det inte går så fort som på sommaren. Hon klarade premiet i oktober.

Hur är det tänkt att gå till då?
Sänker ni hästen 25 sekunder på 2 månader är det årets tränarprestation.
Men jag gissar att hästen är knäckt inom en månad.

Det låter ju inte så lovande, men om du låter henne få den tid hon behöver kanske det kommer?

Men jag skulle inte sikta på treårsstart om jag vore du.

Jag har inte haft treåring på många år men tiderna låter inte så omponerande, men så beror det ju på HUR hon gör dem? Ensam och i bra balans utan att ta i alls eller med sparring och "toppad"?

Nu är det ju omöjligt att säga för en del utvecklas ju hur mycket som helst på bara några månader medan andra behöver längre tid på sig.

kl

Ja det beror ju på individen, jag hade en 3.5 åring som knappt gått några jobb alls, lämnade in i träning och han kvalade på 3 månader...startade en månad efter kvalet...är dom mycket o ordentligt grundtränade så KAN det ju går bra...

Att tro eller ens hoppas på att hon kan starta till sommaren är nog tyvärr bara en utopi. Det bör du nog även klargöra för ägarna.
Även om det snabbt skulle släppa för hästen så har hon ju ändå inte hunnit "mogna" med farterna så risken skulle vara stor för bakslag.

Sedan ska ingen döma ut din häst för att hon inte går snabbare än 1.54 i dag. Den dagen hon tar tag i bettet och själv strävar framåt så kommer det att gå snabbare, jag lovar. Sedan är inte alla hästar talangfulla från början utan en del får man nöta betydligt mer.
Dessutom, om hon var i så dåligt skick när ni köpte henne, vad är det då som säger att hon överhuvudtaget var tränad mer än bara inkörd? Ta det lugnt med hästen och låt hon finna sin takt så kanske du har en fin 4 eller 5-åring senare.

Jag har två 3-åringar. Den ena som varit väldigt besvärlig är mycket tränad men går idag inte snabbare än 1.30 då jag inte velat pressa henne alls. Den andra som varit fin att köra hela tiden har fått vila stor del av vintern pga tidsskäl men hon har mer lätt för sig och skulle säkert gå ner mot starttider idag om jag ville.
En bekant till mig har en 3-åring som också kommit lite efter med träningen (sent inkörd och lite tränad) går nog inte snabbare än 2.00-tempo idag. När han blir starkare i kroppen och börjar förstå vad han ska göra så kommer även han att trava snabbare.

Hon ligger ju långt efter redan från början om hon är inkörd som 2-åring... Du får nästan jämföra henne med tvååringarna istället och då ligger hon ju inte så tokigt på... men det är ju många som går premie undersommaren och springer 1.30 tider och som lines sa ska det rätt mycket till att sänka 25 sek till sommaren. Det räcker ju dessutom inte för start. Personligen tycker jag att de ska gå 1.18 innan man tänker på start och jag tror inte att du kommer så långt i år... Inte om du ska ha en hel häst i vart fall, men det beror ju på hur hon är grundtränad också!

Tack för alla svar :bow:

Ja , förra ägarna ville ha henne gå premie men de hade ju värkligen aldrig gått ! Och där hon var förut tränades hon inte mkt utan gick 2 rakbane jobb i veckan Men inget mer :crazy:
Nu går hon nästan varge dag och hon tycker det är skit kul .

Hon har inte varit trött när vi kört 54 och hon har gått själv .

Men jag får väl hoppas på det bästa :)

Har du tränat i stort sett varenda dag så sänker hon nog ganska ordentligt när hon "fattar", sen beror det ju på psyke o talang, medfödd kapacitet mm hur det fortsätter under 30...till 30 kan du nog komma rätt fort ( unghästar går ju runt 30 "första banjobbet" )

Min egen gick 17,4 full väg i sin 4:e start och tävlade tills han var 10 år med 13,2 som personbästa

Låt som sagt henne få den tid hon behöver. När hon väl kommer på vad det är hon ska göra så kommer farten. Annars blir hon bara stressad och som ett brev på posten kommer galopperna. Men jag förstår dig, det är inte roligt med hästägare som "kan och vet och tycker". Många hästägare borde lära sig att man måste se från individ till individ! :)

Jag hade en 3 års hingst förut. Han blev inkörd som sen 2 åring. Honom nötte jag med dag ut och in... han gick inte under 2 min! :(

Han fyllde 4. Gick inte att köra fortare än 1.50. Så fort jag begärde att han skulle gå lite fortare släppte han grejerna och galopperade. Annars tyckte han det var skit kul att träna och springa. Men sen en dag så var det som att poletten ramlade ner :idea: . Han tog tag i grejerna och flöt på i 1.30 fart! Gissa om jag var överlycklig! Sen gick det fort, han sänkte ner till 1.20 i jobb på banan på 2 månader.

Tyvärr tillstötte andra saker så han kom aldrig till start. Men han hade gott kunnat tjänat lite pengar som 4 och 5 åring.

Lycka till! :banana:

Hej på dig! Jag tycker att det e bra att du är bekymrad över hästen, den verkar ju inte fått sån bra start!! Sen är det väl typiskt folk - dom köper en travare o ska ut med den direkt i lopp oavsett om den är mogen för det eller inte! Jag tror nog att du får ge dig till tåls o ge hästen tid!! Man ska akta sig för o sitta o köra tider o tider hela tiden. Det kan knäcka totalt! Kör i skogen, klättra o se till att få hästen stark. Jag har en tvååring som jag kört så med hela vintern + att jag o min kompis kört 2-min tempo 400 m x 4 en gång i veckan. Det har gjort dom jättestarka o nu går dom .50 tempo o vi får sitta o hålla dom!! Om man låter hästen komma lite själv så rätt var det är kan man helt plötsligt köra en repa i .40 fast man envist kört 2 min i flera månader. Jag tror att du måste räkna henne som en tvååring med tanke på hennes situation...! Jämför inte med andra 3-åringar o begär inte mer av henne än hon klarar för tillfället. Rätt som det är kanske det lossnar o hon går t ex .40 utan vidare! Sen är ju inte alla travhästar travare heller... hon kanske har talang för nåt helt annat.. eller monté?! Lycka till nu!! Å stå på dig mot de andra!!! Vill dom ha en häst måste dom oxå lyssna på den vad den vill! I detta läget spelar det ingen roll vad dom tycker! Kram

Senast ändrad av en moderator:

Jag åker in till banan nästan 1 gång i veckan och annars kör jag hemma i skogen! :)
Tränar ganska mycket i backar med henne , och lite "fartlekar" i skogen .:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?