3-åring som gnisslar tänder - vad kan man göra?

Sv: 3-åring som gnisslar tänder - vad kan man göra?

Jag tänkte mer en lugnare typ av sysselsättning, något hon inte förknippar med "arbete-arbete-arbete" sas :) När börjar hon gnissla? Hon kanske kopplar av om hon får skritta på långa tyglar en halvtimme även om hon är på banan, eller så kanske hon behöver ridas ut under väldigt lugna former en längre tid innan hon kan slappna av där - alltså avbryta mönstret hon nu förknippar med ridning och som gör att hon börjar gnissla. Men du känner nog bäst vad som passar :)

Jag har inte sagt att det är rätt eller bra. Utan hur det numer bedöms på dressyrtävling.

Min gnisslar oftast när han är på hugget, efter snabba galopper o han bara vill mer. Samma när han vet att han ska hoppa, galopperar på stället o gnisslar tänder när han inte får.

Jag tänkte mer en lugnare typ av sysselsättning, något hon inte förknippar med "arbete-arbete-arbete" sas :) När börjar hon gnissla? Hon kanske kopplar av om hon får skritta på långa tyglar en halvtimme även om hon är på banan, eller så kanske hon behöver ridas ut under väldigt lugna former en längre tid innan hon kan slappna av där - alltså avbryta mönstret hon nu förknippar med ridning och som gör att hon börjar gnissla. Men du känner nog bäst vad som passar :)

Jo, det har du ju helt rätt i! Det ställs ju just nu alltid vissa krav på henne vid ridning, att rida ut bara i skritt på långa tyglar har jag aldrig gjort på henne. Ibland tänker man visst inte hela vägen. Tack för tipset :P

Nja, de säger kanske att det ska bedömmas så. Men jag tror inte riktigt det är så enkelt. Det döms nog, med all rätt, ned även idag av en hel del. Om inte annat så på allmänt intryck. Många av de gamla dommarna har nog omedvetet med det i sin bedömning oavsett och lösgjordheten bedöms ju. Jag tycker att en häst inte är lösgjord om den inte också är det i käken. Och det är den omöjligt om den gnisslar. Hakan ska ju släppa nedåt då den är lösgjord. Då gnisslar man inte tänder. Det måste man spänna käken för. Och spänner man käken så fotplantas spänningar genom nacken. Men jag vet att jag har en mer extrem syn på lösgjordhet än många andra. För mig är hästen lösgjord om den är det i hela kroppen och den inte någonstans går spänd/mot hjälperna. Och för mig är det ett måste för att man ska få full kvalitet i rörelserna.
Nu är jag ju dressyrryttare och en total katastrof på allt vad hoppning heter. Men jag kan förstå att det där kanske är mer skitsamma om hästen gnisslar så länge som den svarar på gas, broms, svänga och hoppar korrekt liksom.

Hoppas du inte känner att jag flyger på dig eller så. Det är inte min mening. Jag är bara rätt intresserad av ämnet lösgjordhet. ;)

Men att de gnisslar gör de ju för att de är spända. Mentalt eller/och fysiskt.. Det kan bero på att de taggat upp för mycket(kul saker de jort eller att de är frustrerade), att de inte är lösgjorda eller annat. Men enbart att de koncentrerar sig är det inte. Då är det isf för att de koncentrerar sig och stressar upp sig, inte en normal och sund fokusering. Alla hästar kan konentrera sig utan att börja gnissla. Det är ett stressbeteende. Det kan också ha varit ett stressbeteende en gång i tiden och sedan blivit en invand grej då de är äldre.

Oftast går det att få dem att sluta gnissla genom att lossa dem i halsmuskulaturen/nackmuskulaturen. Men det är en speciell ridteknik. Och den ska man inte ge sig på utan tränare utbildat i detta. Och bara om man kan rida resten av hästens kropp samtidigt. Jag vet bara två tränare som lär ut den här tekniken. Men av de av deras elever som haft gnisselhästar som alla menat på "bara är så" och inte går att ordna så har samtliga av de jag följt slutat då de blivit helt lösgjorda i hals/nacke(samt att man lär/ger hästen inre lugn).
Det är för mig med whiplash och tendens att själv gnissla tänder till följd av det mkt logiskt att muskulaturen hänger ihop. Jag gnisslar aldrig tänder om jag är helt mentalt och fysiskt avspänd. Är jag stressad eller har stelheter i nacken så gnisslar jag dock en del under natten.

Jag har själv ridit lite hästar vid sidan av min egna på hobbynivå och vet att det då lätt bli väldigt inriktat på "arbete" de gånger man rider. Med sin egna häst har man kanske (eller tar sig i större utsträckning) mer tid att plocka med lite mer kravlösa bitar som kan vara ack så viktiga på en del individer :)

jag är helt inne på din linje. Jag tycker inte att det är bra på ngt sätt.
När jag provred min häst som nyinriden fyraåring gnisslade han konstant, även med hon som visade honom. Sen har det avtagit med tiden o nu händer det bara vid de tillfällen jag redan beskrivit. Min uppfattning är att det är ganska vanligt bland känslifa unghäst o att det med tiden (rätt ridning, utrustning o skötsel) så försvinner det, därför bryr jag mig inte om det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: -Catherine-
·
Dressyr När jag var ute och tävlade igår så blev jag kraftigt nerdömd då min häst gnisslade tänder när han tuggade på bettet under programmet...
2
Svar
30
· Visningar
3 483
Senast: Immer
·
Träning Kele är född april 03, riden kanske 6 - 7 ggr. Två gånger då hon var två år ganska precis, då jag en gång skrittade över stallplan (15...
Svar
19
· Visningar
1 525
Senast: Alexandra_W
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 069
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar