ForeverYoung
Trådstartare
En av treåringarna (fyller fyra i år) som jag nu har i träning gnisslar ibland tänder vid ridning. Hon är en känslig och försiktig individ, men jag skulle inte kalla henne spänd. I samband med att hon gnisslar kan hon plötsligt frusta och gå fram till bettet på ett mycket bra sätt. Med andra ord är det inte som om hon gnisslar för att hon upplever situationen som obehaglig, men det kan väl ändå inte vara bra? Hon tuggar inte heller på bettet alls på samma sätt som andra hästar i hennes ålder ofta gör. Därför provade jag ett ledat Apple Mouth-bett på henne (tänkte att hon kanske ville tugga på det), men det blev ingen större skillnad.
Hennes två år äldre bror gnisslade vansinnigt mycket när jag började rida honom, men det har jag i stort sett fått bukt på genom att ta bort nosgrimman och byta till ett tjockt gummibett. På treåringen känns det dock inte som någon bra lösning...
Någon som har några erfarenheter eller tips emot detta? Förslag på orsaker till gnisslandet?
Eftersom hennes bror också gnisslar finns det säkert en ärftlig benägenhet, och jag kan även tänka mig att foderstaterna (= magproblem) har varit en bidragande orsak, men sedan en tid tillbaka går de på uträknade grovfoderbaserade foderstater som inte borde ställa till med några magproblem.
Tacksam för svar! =)
Hennes två år äldre bror gnisslade vansinnigt mycket när jag började rida honom, men det har jag i stort sett fått bukt på genom att ta bort nosgrimman och byta till ett tjockt gummibett. På treåringen känns det dock inte som någon bra lösning...
Någon som har några erfarenheter eller tips emot detta? Förslag på orsaker till gnisslandet?
Eftersom hennes bror också gnisslar finns det säkert en ärftlig benägenhet, och jag kan även tänka mig att foderstaterna (= magproblem) har varit en bidragande orsak, men sedan en tid tillbaka går de på uträknade grovfoderbaserade foderstater som inte borde ställa till med några magproblem.
Tacksam för svar! =)