3-åring som gnisslar tänder - vad kan man göra?

ForeverYoung

Trådstartare
En av treåringarna (fyller fyra i år) som jag nu har i träning gnisslar ibland tänder vid ridning. Hon är en känslig och försiktig individ, men jag skulle inte kalla henne spänd. I samband med att hon gnisslar kan hon plötsligt frusta och gå fram till bettet på ett mycket bra sätt. Med andra ord är det inte som om hon gnisslar för att hon upplever situationen som obehaglig, men det kan väl ändå inte vara bra? Hon tuggar inte heller på bettet alls på samma sätt som andra hästar i hennes ålder ofta gör. Därför provade jag ett ledat Apple Mouth-bett på henne (tänkte att hon kanske ville tugga på det), men det blev ingen större skillnad.

Hennes två år äldre bror gnisslade vansinnigt mycket när jag började rida honom, men det har jag i stort sett fått bukt på genom att ta bort nosgrimman och byta till ett tjockt gummibett. På treåringen känns det dock inte som någon bra lösning...

Någon som har några erfarenheter eller tips emot detta? Förslag på orsaker till gnisslandet?

Eftersom hennes bror också gnisslar finns det säkert en ärftlig benägenhet, och jag kan även tänka mig att foderstaterna (= magproblem) har varit en bidragande orsak, men sedan en tid tillbaka går de på uträknade grovfoderbaserade foderstater som inte borde ställa till med några magproblem.

Tacksam för svar! =)

Sv: 3-åring som gnisslar tänder - vad kan man göra?

min blivande sexåring gnisslar tänder o har alltid gjort. Det är inget jag bryr mig om. Han gör det även om han rids på hack. Är kollad överallt o inga fel.
Tugga på bettet ska de inte göra enligt mig.

Jag har också en häst i samma ålder som jag har ute på foder, med samma problem. När jag red in honom hemmavid i skogen rakt fram mest, så gjorde han inte så. När jag sedan hälsade på honom ett halvår senare och han ridits till så lät han så mest hela tiden. Han reds då på ridbana av både mig och fodervärden och fick arbeta. Det lät som om man gned gummi mot gummi. Fodervärden var inte alls bekymrad, men det är jag. Så jag vill också gärna höra erfarenheter om detta.

Fodervärden lovade att låta tandläkaren titta på hans tänder, men ännu har jag inget hört. Har du hört något från vet/tandläkare på den andra häst som gnisslar?

Hälsning Maja

Varför tycker du inte att de ska tugga på bettet? När min häst går i form och enbart när hon går i rätt form tuggar hon, även på bettlöst.

Jag såg till att en veterinär tittade på tänderna på henne när hon började gnissla, men hon hade bara ett par vassa kanter som raspades bort. Hon tog tygeltagen bättre efter det, men fortsatte gnissla. Nu är det 1,5 månad sen tänderna blev vidgjorda och det har inte blivit bättre. Hade det varit min egen häst hade jag visserligen kontrollerat tänderna innan inridningen påbörjades, men man kan tyvärr inte bestämma allt här i världen... Kanske hade det hjälpt, kanske inte.

Jag skulle också vilja höra Bisons förklaring till varför hästar inte bör tugga när man rider? Tugga PÅ bettet var kanske fel uttryckt, men annars brukar ju tuggningen var ett tecken på att de är avslappnade och med på noterna.

Min förra häst gnisslade oxå tänderna. Fick då rådet att prova att sänka bettet ett hack. Efter det slutade hon gnissla. Kanske värt att prova och se vad som händer?

Min förra häst gnisslade oxå tänderna. Fick då rådet att prova att sänka bettet ett hack. Efter det slutade hon gnissla. Kanske värt att prova och se vad som händer?

Oj, det var ju ett enkelt tips! Jag ska absolut testa :)

Det där med att tugga på bettet....

Hästen ska suga på bettet, inte tugga på det. Fast många säger tugga när de egentligen menar suga.

Min 3-åring gnisslar tänder när hon blir upprörd av ngn anledning. Hon har gjort detta sedan hon var föl. Vet har kollat munnen men hon ser fin och normal ut. Jag är inte bekymrad och tror att detta är en (o)vana som en del hästar har och som man får leva med. Jag kan inte i min vildaste fantasi se hur jag skulle kunna lära henne av med det. Tror inte heller att det kommer ställa till problem vid ridning. Jag har haft bett i munnen på henne och det går fint. Så förvissa dig om att bettet och tränset inte är obehagligt eller fel och att munnen är ok. Om det inte verkar finnas ngn yttre anledning så acceptera din hästs lilla egenhet som en grej som gör den lite speciell!

Det där med att tugga på bettet....

Hästen ska suga på bettet, inte tugga på det. Fast många säger tugga när de egentligen menar suga.

precis :) det var det jag menade.

Förr vet jag att det ansågs som negativt att de gnisslade tänder o man stpppade grus i munnen för att få dem att slura. Nu är det inget som döms ner på dressyrtävlingar eftersom det kan betyda att hästen koncentrerar sig.

En av treåringarna (fyller fyra i år) som jag nu har i träning gnisslar ibland tänder vid ridning. Hon är en känslig och försiktig individ, men jag skulle inte kalla henne spänd. I samband med att hon gnisslar kan hon plötsligt frusta och gå fram till bettet på ett mycket bra sätt. Med andra ord är det inte som om hon gnisslar för att hon upplever situationen som obehaglig, men det kan väl ändå inte vara bra? Hon tuggar inte heller på bettet alls på samma sätt som andra hästar i hennes ålder ofta gör. Därför provade jag ett ledat Apple Mouth-bett på henne (tänkte att hon kanske ville tugga på det), men det blev ingen större skillnad.

Någon som har några erfarenheter eller tips emot detta? Förslag på orsaker till gnisslandet?

Så här har jag lärt mig...

Hästar som gnisslar tänder visar att den är under för hög press, eller att ryttaren begär för mycket av den. Det är en typ av protest, men som ändå inte är så högljud (som att gå emot bettet, eller sparka, bocka etc) och ryttaren kan fortfarande få hästen att arbeta så som den önskar, även om hästen gnisslar.

Du säger att hästen frustar och sen går fram bra emot bettet, men fortsätter att gnissla? Blir det bättre efter att den frustat ut? Eller gnisslar den då med? Kan det vara så att hästen tycker det är lite för jobbigt för kroppen att gå i den form du önskar? Har den tillräckligt med muskler? Nu vet ju inte jag alls någon bakgrund, men den är ju inte så gammal och du säger att den är en känslig individ.

Jag tycker det låter som att du har en bra inställning som ifrågasätter det du upplever och du reflekterar över träningen på ett bra sätt. Gnisslande tänder kan bli en beteendestörning om det får fortgå, och det är väl då upp till ryttaren att sätta de krav som går att sätta. Om tänderna gnisslar, så är gränsen passerad, då har ryttaren begärt för mycket.

Det kan ju även vara så att hästar som inte är aktiva i munnen, inte fått möjlighet att vara det, eller inte lärt sig att ryttaren önskar det. Detta går ju att lära hästar, men det kan ta tid och mycket tålamod, men är på sikt värt det. Om hästen inte "tuggar på" bettet eller arbetar med tungan mot bettet, skulle jag ta det som en indikation om att det är där vi ska börja.

Det är bra med hästar som berättar för oss, det gäller bara att förstå på det sätt som hästen önskar. Det är ju det som är det svåra :)

Lycka till!

Fast en häst som gnisslar är ju i negativ spänning. Det är inte ett avspänt beteende. Koncentrerar sig gör de ju med hjärnan. Att de gnisslar är symptom på spänning.
Håller med om att de inte ska tugga annat än om de tuggar till lite löst någon gång för att svälja eller lösa käken bara. Ett tuggande är också en stressreaktion om det är överdrivet. De ska mjukt suga på det bara.

TS

Alla hästar jag stött på som gnisslar eller tuggar överdrivet har gått att få och sluta med det när de är helt loss genom resten av kroppen och i mental avspänning.
Det kan dock vara svårt på en del och vara spänningar de flesta missar. Men likväl finns de där och går att få bort. Då slutar de gnissla med.

Grus, nosgrimmor hårt spända och liknande maskerar bara. Men tar inte bort roten till problemet, som är en spänning någonstans.

Så här har jag lärt mig...

Hästar som gnisslar tänder visar att den är under för hög press, eller att ryttaren begär för mycket av den. Det är en typ av protest, men som ändå inte är så högljud (som att gå emot bettet, eller sparka, bocka etc) och ryttaren kan fortfarande få hästen att arbeta så som den önskar, även om hästen gnisslar.

Du säger att hästen frustar och sen går fram bra emot bettet, men fortsätter att gnissla? Blir det bättre efter att den frustat ut? Eller gnisslar den då med? Kan det vara så att hästen tycker det är lite för jobbigt för kroppen att gå i den form du önskar? Har den tillräckligt med muskler? Nu vet ju inte jag alls någon bakgrund, men den är ju inte så gammal och du säger att den är en känslig individ.

Jag tycker det låter som att du har en bra inställning som ifrågasätter det du upplever och du reflekterar över träningen på ett bra sätt. Gnisslande tänder kan bli en beteendestörning om det får fortgå, och det är väl då upp till ryttaren att sätta de krav som går att sätta. Om tänderna gnisslar, så är gränsen passerad, då har ryttaren begärt för mycket.

Det kan ju även vara så att hästar som inte är aktiva i munnen, inte fått möjlighet att vara det, eller inte lärt sig att ryttaren önskar det. Detta går ju att lära hästar, men det kan ta tid och mycket tålamod, men är på sikt värt det. Om hästen inte "tuggar på" bettet eller arbetar med tungan mot bettet, skulle jag ta det som en indikation om att det är där vi ska börja.

Det är bra med hästar som berättar för oss, det gäller bara att förstå på det sätt som hästen önskar. Det är ju det som är det svåra :)

Lycka till!

Hej!

Tack för ditt svar, jag håller med dig i det du skriver!

Som du skriver så vet du ju inte hur duktig jag är och hur jag rider hästen, men det vet ju jag ;) Jag är väl medveten om att jag inte är någon superstjärna, men jag jobbar som ryttare i Tyskland och att rida 3 och 4-åringar är min starkaste sida. Jag anser att jag vet hur mycket jag kan kräva av en treåring, och på denna hästen just nu är det inte särskilt mycket. Jag rider henne framåt för skänkeln och fångar upp henne med en mjuk hand, utan att på något sätt tvinga henne att böja på nacken, som många andra kanske skulle göra. Jag har låtit henne ta tid på sig att hitta sin balans för att hon skulle kunna gå fram till handen och börja runda sig över ryggen. Jag gör inga svårare övningar än övergångar mellan skritt-trav-skritt och trav-galopp-trav och större volter eller bågar, just eftersom jag inte vill stressa henne.

Det svåra är att hon egentligen inte känns stressad när man rider. Däremot är hon mycket uppmärksam och lyhörd för hjälperna, så kanske är det hennes vilja att göra rätt som gör henne lite stressad.

Gnisslandet och frustandet kan komma omvartannat. Hon kan gnissla tre travsteg för att vara tyst två och sedan frusta. Utan att jag ändrat något kan hon plötsligt gnissla igen två steg senare. Det är inte så att hon gnisslar högt och samtidigt biter tag i bettet som hennes storebror gör, men jag vill ju inte att det ska utvecklas på det hållet...

Har du några fler tips nu när du vet lite mer?! :)

Alla hästar jag stött på som gnisslar eller tuggar överdrivet har gått att få och sluta med det när de är helt loss genom resten av kroppen och i mental avspänning.
Det kan dock vara svårt på en del och vara spänningar de flesta missar. Men likväl finns de där och går att få bort. Då slutar de gnissla med.

Grus, nosgrimmor hårt spända och liknande maskerar bara. Men tar inte bort roten till problemet, som är en spänning någonstans.

På den äldre broren märker man att han slutar gnissla när han kommer igenom helt, men om man ska få honom dit gnisslar han oftast ännu värre på vägen. För hans del tror jag att det beror på att han redan har blivit riden av ett antal olika ryttare trots att han bara är 6 år gammal, som inte haft samma system i sin ridning. För en känslig häst borde det kunna vara tillräckligt för att börja gnissla. På honom hjälpte det som sagt att bara jag red honom under en längre period, samtidigt som jag tog bort nosgrimman och satte ett mjukare bett i munnen på honom. Att spänna nosgrimman hårdare skulle jag aldrig få för mig!! :crazy:

Åter till frågan... hur kommer man då till den avspänningen med en treåring?!

Kan den behöva mer varierat arbete under lugnare former? Jag menar om den är väldigt ambitös under ridning så kanske lugnare skogsturer/skritturer/tömkörning i skogen etc får den att sluta koppla ridning till "arbete" och får en mer avslappnad inställning till att arbeta längre fram och inte stressar upp sig i den bemärkelsen att den är överambitiös?

Nu har jag dock ingen aning om hur ni rider dem, men det var en tanke som slog mig :)

Tycker det låter som hon verkligen vill vara tillags och konsenterar sig så mycket att hon biter ihop och lyssnar på vad du vill och däregenom får en spänning och däremmelan sen slappnar av innan hon tar nya tag ;)

Jag skulle inte oroa mig ge henne lite tid , bara rent spontan vad man känner när man hör din beskrivining så verkar hon vara väll till mods ? Mia

Tycker det låter som hon verkligen vill vara tillags och konsenterar sig så mycket att hon biter ihop och lyssnar på vad du vill och däregenom får en spänning och däremmelan sen slappnar av innan hon tar nya tag ;)

Jag skulle inte oroa mig ge henne lite tid , bara rent spontan vad man känner när man hör din beskrivining så verkar hon vara väll till mods ? Mia

Det var förövrigt sådan stress/spänning jag preade om i mitt inlägg oxå, dvs positivt sådan i grunden. Vet inte om det framgick så bra och du uttryckte dig så bra Miaa så jag lånar ditt uttryck lite bara :D

Antingen så lossnar det med tiden eller så försöker man bli av med det direkt (om man är rädd att det ska fastna som en dålig ovana trots "goda grunder" sas) och det är nog bara du TS som kan bedöma vilken väg som är mest rätt för din häst :)

Jo, det ni säger kan nog stämma, att hon blir stressad över att försöka vara till lags. Och jag vill jättegärna kunna rida ut igen, men den här förbaskade snön/isen ställer till det. Hon har inga snösulor så det går bara att rida i snön om det är pudersnö, och det har det inte varit på länge :( Men, nu när jag tänker efter så gnisslade hon faktiskt inte den senaste gången jag red henne ute i snön! Att rida ut annars vet jag inte om det hjälper, det var faktiskt på en uteritt som hon gnisslade för allra första gången.

Tack för alla tips i alla fall, jag ska försöka att tänka på dem framöver! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: -Catherine-
·
Dressyr När jag var ute och tävlade igår så blev jag kraftigt nerdömd då min häst gnisslade tänder när han tuggade på bettet under programmet...
2
Svar
30
· Visningar
3 483
Senast: Immer
·
Träning Kele är född april 03, riden kanske 6 - 7 ggr. Två gånger då hon var två år ganska precis, då jag en gång skrittade över stallplan (15...
Svar
19
· Visningar
1 525
Senast: Alexandra_W
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 069
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar