3 åring med brutet ben.

Charlotte1975

Trådstartare
Min 3 åring bröt benet för 2 veckor sen. Gipsad från knät och hela vägen till tårna. I början hade hon väldigt ont, och fick nästan panik och skrek när man skulle bära/flytta henne. Nu har hon inte alls så ont längre, men hon vägrar att gå.:meh: Hon tror väl att de ska göra ont, och har liksom bestämt sig att inte gå så länge hon har gips. Pga detta har hon varit hemma från dagis hela tiden. Att aktivera en 3 åring som inte vill gå är inte helt lätt, och jag håller på att bli tokig av att vara hemma. Någon med erfarenhet/tips?

Sv: 3 åring med brutet ben.

iPad, rita, spela, tv:n, gå på promenad i vagn, utflykt i vagn på tex universeumliknande ställen, byggklossar, valuim (till dig :D)

Min 3 åring bröt benet för 2 veckor sen. Gipsad från knät och hela vägen till tårna. I början hade hon väldigt ont, och fick nästan panik och skrek när man skulle bära/flytta henne. Nu har hon inte alls så ont längre, men hon vägrar att gå.:meh: Hon tror väl att de ska göra ont, och har liksom bestämt sig att inte gå så länge hon har gips. Pga detta har hon varit hemma från dagis hela tiden. Att aktivera en 3 åring som inte vill gå är inte helt lätt, och jag håller på att bli tokig av att vara hemma. Någon med erfarenhet/tips?

Har ingen direkt erfarenhet, men blev bara nyfiken på hur hon bröt sig?

iPad, rita, spela, tv:n, gå på promenad i vagn, utflykt i vagn på tex universeumliknande ställen, byggklossar, valuim (till dig :D)

De är precis det vi gjort. :p Utom valium då. Denna vecka när det dessutom varit sportlov har det varit supermkt folk överallt, och jag känt mig i vägen när jag kommer med en 3 åring i vagn.

Ja men verkligen. Ett ben också! En arm är ju "lättare" att bryta.
Om man inte först landar på benen såklart:p

Kan hon inte få låna en rullstol på sjukhuset som hon kan ha på dagis?

Oj. Det måste ha varit höjden av otur.

Som jag förstår de så är det ett vanligt brott hos barn. Det är sköra och det kan räcka med att det hoppar ner och vrider foten samtidigt så kan smalbenet gå av. Men det läker också snabbt.

Kanske ska ringa och fråga. Men det kommer inte vara lätt för henne att köra en rullstol inomhus på dagis.

Jag har inom jobbet träffat barn i den åldern som konsekvent vägrar att gå även efter avgipsning. (precis som en del barn med armfrakturer vägrar använda armen). När de är sådär små så kommer de alltid igång igen.
Det enda man kan göra som förälder är att inte förstärka problemet (typ bära, bekräfta i överkant etc).

Jag har en kollega vars dotter började krypa igen (4 år) med benet efter sig och höll på så 2-3 veckor efter avgipsning..

vad händer om du släpper iväg henne till förskolan ändå (optimalt är väl korta stunder så hon aldrig hinner få ont)? Hon kanske glömmer av sig eller kommer på hur praktiskt det är att gå?

Hon kanske glömmer av sig eller kommer på hur praktiskt det är att gå?

Jag tycker också att motivation brukar vara bästa medicinen. Tex vår 6-åring brukar ha superont i benet de morgnar han vill vara hemma, han kan inte gå och det är katastrof.

Sen säger man "Kolla vad de står i tidningen idag" eller "Kolla grannens katt därute" eller "Men vems gosedjur ligger och gråter i hallen" eller likn och då glöms det onda bort, han kan gå och det blir inget mer tjafs.

Som jag förstår de så är det ett vanligt brott hos barn. Det är sköra och det kan räcka med att det hoppar ner och vrider foten samtidigt så kan smalbenet gå av. Men det läker också snabbt.

Jag har tre mycket livliga klätterapor som klättrar överallt och gärna högt upp. Självklart ramlar de ju ner då och då. Speciellt när de "råkar" putta varandra. Blåmärken och sår överallt. Tack och lov är de precis likadana på förskolan (så att dom inte misstänker misshandel).

Trots allt detta så har de aldrig råkat ut för något allvarligare än en utslagen tand. Så min tanke är att om din dotter råkade bryta benet inomhus så måste det verkligen ha varit maximal otur. (Mina har ju bl.a. ramlat ner från en klätterställning som är högre än mig, och jag är 174 cm, utan att skada sig :p)

Vi har varit och hälsat på 2 gånger, ca 3 timmar per gång. Men då har det varit sångstund, lunch, saga och sen pyssel vid bord. Dvs lugna aktiviteter.De har fungerat bra, men jag har då burit henne mellan rummen. När det blev lek på riktigt, typ kurragömma, så fungerade de inte. Men kanske kan jag försöka ha henne på dagis ett par timmar per dag när det är lugna aktiviteter inne. Men jag tycker inte att förskolan erbjudit mig någon hjälp. Förstår mkt väl att hon inte kan få en egen resurs, men lite extra koll och hjälp vid behov.

Hon är en vilde och har trillat ner för trappen hemma ett antal gånger, och jag har trott att hon slagit ihjäl sig. Då har hon grinat en minut och sen har det varit bra. När detta hände skrek/grinade hon i 2 timmar konstant, och även fast hon somnade i bilen på väg till akuten så grät hon samtidigt.

Ja, hon har gipset kvar. Förstår att de känns klumpigt med den stora foten. Vi ska på besök till läkaren om 10 dagar, hoppas de åker av då.

Som sagt, de kommer till 99% igång igen när de lärt sig att det inte gör ont.
Håller tummarna!

Trots allt detta så har de aldrig råkat ut för något allvarligare än en utslagen tand. Så min tanke är att om din dotter råkade bryta benet inomhus så måste det verkligen ha varit maximal otur. (Mina har ju bl.a. ramlat ner från en klätterställning som är högre än mig, och jag är 174 cm, utan att skada sig :p)

Jo jag antar att det är så det händer. Själv bröt jag benet när jag lämnat en häst i en hage. Jag har också fallit från betydligt högre höjder utan skada.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 145
Senast: Red_Chili
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 307
Senast: Soapbubble
·
Övr. Katt Hej! Någon som haft en katt med brutet ben och vill dela med sig av sina erfarenheter kring detta? Min lilla kise bröt bakbenet förra...
Svar
17
· Visningar
3 154
Senast: Goodwords
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023