24-åringa kvinnan som styckmördade....

Jag tror, att den allmänna synen på "ryttarinnor" är att det är ju tjejigt och lite hööks-gulligulligt i lägre åldrar och när det gäller ponnys och rosa grimmor och hästflätor och fnitter sommarlov och ridläger, men när vi börjar snacka vuxna ryttarinnor så är det en annan division av intresse. Då är det kvinnor med stora djur, starka nypor, brinnande passion och lite introvert intresse som utövas i ganska så isolerad miljö och sällskap. En ryttarinna ÄR i den vinkeln udda.
Jag tror inte det handlar om att smutskasta sporten, det är ingen genusfråga, det handlar inte om att sätta etikett - det är fördom det handlar om helt enkelt.
Ja, diskussionen är faktiskt intressant och relevant. Vad väljer man att lyfta fram och hur framställer man det? Vad får det för effekt?

Mitt inlägg drunknade i "tramsdelen" Så tar den igen, sorry för dubbelpost:

Jag undrar varför det heter "styckmord". Styckandet av kroppen kommer ju efter mordet. Att det heter "giftmord" när man förgiftar någon förstår jag, men styckmord? Varför heter det då inte "gräva ner mord" tex. Så länge personen inte lever vid styckandet har det väl egentligen inte med mordet att göra, det är en del i att göra sig av med liket.
Som jag läst mig till hade de två kvinnorna varit i bråk tidigare. Då hade den mördade slagit mördaren. Så hammaren KAN ju ha varit för att mördaren förväntade sig våld redan när hon åkte dit, kanske inte att hon åkte dit för att mörda.
Sen åkte hon hem och hämtade sågen efter mordet, åkte tillbaka och styckade kroppen, åkte till jobbet och sen dumpade kroppen.
Varför hon injicerade alkohol i en död kropp fattar jag inte heller. Om offret var död kommer ju inte alkoholen sprida sig i kroppen. Så var offret verkligen död när mördaren åkte för att hämta såg och alkohol?

Att hon var hästmänniska är väl för att beskriva hur normal hon var. Ungefär som att man skriver om att någon är universitetslärare, farmor eller vad som helst. Man beskriver helt enkelt att det är en helt vanlig Svensson.

Så hammaren KAN ju ha varit för att mördaren förväntade sig våld redan när hon åkte dit, kanske inte att hon åkte dit för att mörda.

Fanns ingen anledning för henne att objuden åka dit eller för den delen att sitta och spionera på huset flera dagar före mordet. Tyder på planering för att se vilken tid han åker till jobbet och tjejen som hon vill ha bort därmed är dels där och dels är ensam och att ta med en hammare tyder också på planering.

Vem hämnas en örfil eller två med att slå in skallen medelst medhavd hammare på antagonisten efter (vad jag antar) ganska lång tid mellan örfilande och mord?

Ja, diskussionen är faktiskt intressant och relevant. Vad väljer man att lyfta fram och hur framställer man det? Vad får det för effekt?
Det är inte så länge sen moralpaniken svartmålade rollspel som farliga, vid skolskjutningar fokuserar man på förövarens musiksmak och klädsel. Nu när hårdrockare börjar bli medelålders så framstår debatten om musik och videovåld som lätt löjlig (Siverts angrepp på Wasp är skrattretande och jag har lyssnat på "better by you better than me" baklänges jag med) men det finns faktiskt en allvarlig sida av saken.

Fanns ingen anledning för henne att objuden åka dit eller för den delen att sitta och spionera på huset flera dagar före mordet. Tyder på planering för att se vilken tid han åker till jobbet och tjejen som hon vill ha bort därmed är dels där och dels är ensam och att ta med en hammare tyder också på planering.

Vem hämnas en örfil eller två med att slå in skallen medelst medhavd hammare på antagonisten efter (vad jag antar) ganska lång tid mellan örfilande och mord?

Förlåt, men jag kan inte tycka att det är så mycket mer smakfullt att hålla på och spekulera i saken? Jag förstår att det intresserar människor när något sånt här händer och att man kan känna ett behov av att prata om det och oooha och aaha sig över det, men att tycka att det är illa att skämta i en tråd som utgår från kvällstidningsrubriker? Nä, det kan jag inte tycka.

Det är inte så länge sen moralpaniken svartmålade rollspel som farliga, vid skolskjutningar fokuserar man på förövarens musiksmak och klädsel. Nu när hårdrockare börjar bli medelålders så framstår debatten om musik och videovåld som lätt löjlig (Siverts angrepp på Wasp är skrattretande och jag har lyssnat på "better by you better than me" baklänges jag med) men det finns faktiskt en allvarlig sida av saken.
Siewert "man-blir-nazist-om-man-är-homosexuell" Öholm?
Jojo, han hade skitit i brallan om han hade stått med mig i scendiket när band som antrax, of mice & men Graveyard spelade i helgen och var omgiven av vilt hoppande gubbar i moshpits.. :) Han hade fått alla sina fördomar på skam.

Jag undrar mest varför det är relevant huruvida människan är "ryttarinna".
Det gör det lättare för media att kanalisera avsky och därigenom sälja löpnummer.

Hade det varit en bonde som utfört mordet hade man beskrivit hur "bonden" gjort.

Jämför gärna med morden i frikyrkoförsamlingen där "pastorn" hade en ledande roll i händelserna.

Det gör det lättare för media att kanalisera avsky och därigenom sälja löpnummer.

Hade det varit en bonde som utfört mordet hade man beskrivit hur "bonden" gjort.

Jämför gärna med morden i frikyrkoförsamlingen där "pastorn" hade en ledande roll i händelserna.
Fast det är inte riktigt samma sak att göra likhetstecken med knutbymorden om du tänker på det. Där var det relevant att det var en pastor, och medlemmar ur en kontroversiell församling.

Ryttarinnan i det här sammanhanget har ingen som helst relevans annat än skribentens schablonbild/fördom mot vuxna kvinnor som har hästar som intresse.

Spekulera och spekulera.. Det står att läsa i tidningarna tämligen ingående om vad som hänt och om tråden inte är till för att skriva i angående det så varför finns den?

Nej det skulle vara mer logiskt med mord. Hur man gör sig av med kroppen anses inte vara viktigt annars. Visst blir det mer groteskt i folks ögon, men det finns väl många sätt att göra sig av med en kropp som är groteskt men inte har ett eget namn. Det har ju fortfarande inte med mordet att göra. Ibland är det ju inte ens samma person som utför steg ett och steg två.

Nej det skulle vara mer logiskt med mord. Hur man gör sig av med kroppen anses inte vara viktigt annars. Visst blir det mer groteskt i folks ögon, men det finns väl många sätt att göra sig av med en kropp som är groteskt men inte har ett eget namn. Det har ju fortfarande inte med mordet att göra. Ibland är det ju inte ens samma person som utför steg ett och steg två.
Ja jag vet inte hur du tänker men i de fall där förövaren är densamma som mördat och sedan styckat och sen som tredje steg gjort sig av med kroppen anser jag nog vara bra mycket mer kallsinniga än de som slagit ihjäl någon och sen dragit därifrån fort av bara hevitta för att komma ifrån brottsplatsen. Jag ser, och jag tror nog att rättsväsendet ser en betydlig skillnad där.

@honung Ja alltså jag förringar inte det hela och jag håller med dig. Jag bara funderar på varför det är extra viktigt vid just styckmord. Jag tycker det är ganska kallsinnigt att använda sig av andra mer speciella metoder också, som inte har ett namn. Det har ju inte med mordet att göra. Jag funderar helt enkelt bara på uttrycket. Det finns ju inte "lösa upp i syra"mord eller "mata sina hundar"mord, vilket väl är lika kallsinnigt.
Som sagt, fundersam över ordvalet helt enkelt för att det inte speglar hur mordet gick till, bara det som hände efter.

Skillnaden är jättestor mellan en tråd om ett mord som det beskrivs i kvällstidningarna och en tråd där en bukefalist berättar om en anhörigs bortgång.

Jag tycker att det är väldigt smaklöst att dra in Texaz tråd som ett slagträ i den här debatten.

Så du ser, man kan tycka olika.

Du tror inte de inblandade i detta fall kan ha anhöriga som läser? Har för mig att den misstänkta kvinnan iaf har buke.

Identitet på både offer och förövare är framme på Flashback, ngn som vet om det handlar om en Bukefalist?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka