R
Raderad medlem 6459
Jo, som du sa, det var inte anhöriga i första hand jag tänkte på.En annan sak som jag kommer på i sammanhanget (även att jag vet att det inte främst de anhöriga just du tänker på): när jag skulle börja jobba nära alla de där föräldrarna var jag nervös. Så jag frågade en person jag kände, vars tonårsson blivit mördad, hur jag skulle bete mig, om det var något särskilt jag behövde tänka på.
Hon svarade: "Du behöver inte tänka på något alls, det spelar ingen roll vad du säger eller gör - för det värsta har redan hänt. Du kan inte säga något som förvärrar det."
Det skulle visa sig vara ett genialiskt råd. Det fick mig att slappna av, jag kunde möta dem på ett så naturligt sätt som situationen medgav. Det är ju ofta när man spänner sig som man trampar fel.
Och jag vet inte vad exakt alla kände men det var i alla fall ingen av dem som sa till mig att jag varit klumpig. De reaktioner jag fick var tvärtom bekräftelse.
Kvinnan du talade med hade med all säkerhet rätt, jag har ju turen att inte behöva veta något om det. Jag tänker dock att "det värsta har redan hänt"-argumentet kan användas till att försvara en massa dynga. Visst måste det finnas gränser för vad man säger eller inte säger, även om någon varit med om det värsta tänkbara?