24-åringa kvinnan som styckmördade....

Humor är ett sätt att hantera kriser. Att skämta om saker är att ett sätt att avdramatisera dem. Sen kan man ju vara mer eller mindre smakfull i sitt skämtande och man skämtar givetvis inte med dem som har sorg.

Jag tycker att det är betydligt värre att börja spekulera i mordet, grotta sig i detaljer och leta fram identiteten på både mördare och offer. Det är ju mer integritetskränkande än ett skämt om att man skulle behöva vara en bläckfisk för att genomföra det för det är så abstrakt.

Att få denna händelse att framstå som någon slags kris, som var och en måste bearbeta genom t.ex. humor, tycker jag bara är en taskig ursäkt för ett osympatiskt beteende. Du skriver att man inte skämtar med de som har sorg. Detta är ett öppet internetforum där vem som helst kan läsa, det kanske är på sin plats att bete sig därefter? Osmakliga skämt kan väl åtminstone sparas till slutna sällskap.

Ja, minns ni inte debatten om rollspel efter ett mord i slutet på 90-talet? Hur tidningarna efter skolskjutningar lyfts fram att förövarna lyssnat på Alice Cooper och Marilyn Manson osv.
Jag tror som sagt inte att det är en slump att man benämber förövaren efter hobbyn och att man precis som andra har skrivit, valt att använda ryttarinnan istället för hästtjej..

Inte otrevligt, inte nedlåtande, bara less.
Jo, jag tycker att det var otrevligt faktiskt. Är du så less så kanske det är du som inte ska läsa trådarna?

ISom sagt, folk behöver ventilera och gör det på olika sätt. Och tycker man att det är för hemskt så är det bara att avstå från att läsa.
+ @monster1

Först och främst: att folk skulle skämta i tråden för att de är så förbenat traumatiserade - please. Det köper jag inte någonstans alls, känns mer som en riktigt dålig ursäkt.

För det andra: Motargumentet "läs inte då" är sämst i världen när någon sagt något annat än "gud vad tråkig den här tråden är". Att jag inte läser tråden gör den inte trevligare eller skämten mer passande. Uppenbart ville jag framföra min åsikt och att då säga att jag inte ska läsa känns fett goddag yxskaft.

Jo, jag tycker att det var otrevligt faktiskt. Är du så less så kanske det är du som inte ska läsa trådarna?

+ @monster1

Först och främst: att folk skulle skämta i tråden för att de är så förbenat traumatiserade - please. Det köper jag inte någonstans alls, känns mer som en riktigt dålig ursäkt.

För det andra: Motargumentet "läs inte då" är sämst i världen när någon sagt något annat än "gud vad tråkig den här tråden är". Att jag inte läser tråden gör den inte trevligare eller skämten mer passande. Uppenbart ville jag framföra min åsikt och att då säga att jag inte ska läsa känns fett goddag yxskaft.
Nejdå, känn dig lugn, SÅ less är jag inte. Bara nog för att påpeka att det inte är värsta dramat med en forumtråd om ett specifikt mord.

Och jo, vissa kanske visst behöver ventilera på det viset - även om du inte behöver det eller förstår det.

Nejdå, känn dig lugn, SÅ less är jag inte. Bara nog för att påpeka att det inte är värsta dramat med en forumtråd om ett specifikt mord.

Och jo, vissa kanske visst behöver ventilera på det viset - även om du inte behöver det eller förstår det.
Jag är less på att det så ofta nuförtiden handlar om JAG, JAG och JAG istället för att faktiskt visa andra människor hänsyn. "Eftersom JAG har rätt att tramsa i en tråd så tänker jag göra det. Läs inte om det stör dig." Sånt där gör mig less, att faktiskt inte vakna från sin egna egoistiska sida och tänka längre än näsan räcker. HUR skulle det vara att faktiskt visa anhöriga och vänner till båda kvinnorna lite hänsyn och respekt? Gör det så jävla ont att själv stiga åt sidan nån jävla gång och se andra människor?

Det har blivit så typiskt på buke, det här. Att inte vara den som tar ansvar för hur det man säger och gör påverkar mottagaren. Jo, men nu är det så att jag mycket väl kan tänka mig att båda kvinnorna har familj och vänner. De kanske är medlemmar här på buke. De kanske har vänner här på buke. De vännerna mår nog inte så värsta bra, och att sitta här och se en tråd tramsas bort med osmakliga skämt är nog inte det finaste man kan tänka sig att en anhörig, vän eller familj kan uppleva just nu. Visst har man sin lagliga rätt att osmakligt skämta i en tråd på buke, men måste man verkligen göra så, utan att tänka på att någon annan kan ta illa upp? Det är ju inget vanligt mord precis, hon blev styckad, som om hon vore en gris. Vilka bilder kan anhöriga tänkas ha på näthinnan innan de somnar på kvällen?

Jag skulle bli mycket förtvivlad om någon skämtade i min tråd om min man som dog för 9 år sedan. När man är i en sorg är det inte alltid man hunnit lära sig sålla bland alla intrycken man får runt en, man kanske tar åt sig mer än vad man hade gjort när sorgen lagt sig mer, man kanske har det jobbigt i sig själv och inte kan tänka sig att det finns skämtare i en sådan här tråd. Man har kanske inte hunnit samla ihop alla sorgdelarna ännu.

De båda har högst troligt någon vän, familj, anhörig som gråtigt många tårar efter detta, som sörjer och saknar, kanske en mamma och en pappa som förlorat sin dotter, och för deras skull kanske man kan tänka en extra gång innan man hävdar sin rätt att tramsa i denna tråden och innan man hävdar att det kan vara ett sätt för bukefalisterna att hantera tragedin. Jag vet inte, jag, men jag har svårt att tänka mig att bukefalister som endast läst om fallet i tidningen är så traumatiserade att de måste skämta i tråden för att hantera det här.

Inte traumatiserade, men människor kan behöva ventilera ändå. Det är mänskligt. Faktiskt.

Fast det är väl lika JAG JAG JAG att tycka det är hemskt med en tråd om mordet, att JAG JAG JAG tycker INTE att det passar sig? Men det kanske är på ett annat sätt, eftersom det inte är DIN åsikt?

Inte traumatiserade, men människor kan behöva ventilera ändå. Det är mänskligt. Faktiskt.

Fast det är väl lika JAG JAG JAG att tycka det är hemskt med en tråd om mordet, att JAG JAG JAG tycker INTE att det passar sig? Men det kanske är på ett annat sätt, eftersom det inte är DIN åsikt?
Det är inte JAG, JAG , JAG att tycka att trams i en sådan här tråd inte är ok. Faktum är att det definitivt inte är det eftersom jag faktiskt tänker på andra människor och inte mig själv. Hade jag tänkt på mig själv hade jag inte reagerat eftersom jag inte har någon närhet till de båda kvinnorna och det som hänt, jag påverkas inte av era skämt och flams. Men jag har förmågan att tänka på de som kan påverkas, har du verkligen inte det?

Det är inte JAG, JAG , JAG att tycka att trams i en sådan här tråd inte är ok. Faktum är att det definitivt inte är det eftersom jag faktiskt tänker på andra människor och inte mig själv. Hade jag tänkt på mig själv hade jag inte reagerat eftersom jag inte har någon närhet till de båda kvinnorna och det som hänt, jag påverkas inte av era skämt och flams. Men jag har förmågan att tänka på de som kan påverkas, har du verkligen inte det?
Tror du seriöst att de dammsuger internet efter info? Förmodligen inte. Och som sagt, man måste inte läsa, varken här eller någon annanstans.

Jag kan inte se att tråden går över gränsen. Det är välkända uppgifter som florerar överallt + några funderingar på om kvinnan är Bukefalist.

Sure spekulationer om hur hon tänkte och varför är väl lite att ta i, men inte värre än mycket annat hör i världen.

Med den erfarenhet jag har efter att ha jobbat nära många föräldrar som förlorat sina barn på ytterst traumatiskt sätt: de anhöriga till de här båda kvinnorna har just nu fullt upp med att överleva dagen. Varje dag. Det handlar om ren och skär överlevnad.

Det är mindre sannolikt att de sitter och läser på Buke. Och OM de skulle göra det så tror jag att skämten i tråden berör dem betydligt mindre än spekulationerna om psykos, psykopati, detaljerade beskrivningar om vem som hämtade vilka verktyg och vart, när och hur de åkte med dem osv. För att inte tala om att det inte vore så allvarligt om nicken avslöjades här.

Självklart kan man ha åsikter om ifall det är okej att skämta i en tråd om ett mycket allvarligt ämne. Olika människor drar gränsen på olika ställen - den här gången hamnade jag och t ex du på varsin sida om den gränsen. Att man tycker det är fel kan jag alltså förstå. Men du går loss väldigt hårt på att du är den enda som tänker på andra människor, medan jag och några till inte gör det.

Om du känner att du behöver det så kan du ju testa.
Skrev ett svar men orkar inte posta det, pallar inte diskutera med nån som är så spydig faktiskt.

Med den erfarenhet jag har efter att ha jobbat nära många föräldrar som förlorat sina barn på ytterst traumatiskt sätt: de anhöriga till de här båda kvinnorna har just nu fullt upp med att överleva dagen. Varje dag. Det handlar om ren och skär överlevnad.

Det är mindre sannolikt att de sitter och läser på Buke. Och OM de skulle göra det så tror jag att skämten i tråden berör dem betydligt mindre än spekulationerna om psykos, psykopati, detaljerade beskrivningar om vem som hämtade vilka verktyg och vart, när och hur de åkte med dem osv. För att inte tala om att det inte vore så allvarligt om nicken avslöjades här.

Självklart kan man ha åsikter om ifall det är okej att skämta i en tråd om ett mycket allvarligt ämne. Olika människor drar gränsen på olika ställen - den här gången hamnade jag och t ex du på varsin sida om den gränsen. Att man tycker det är fel kan jag alltså förstå. Men du går loss väldigt hårt på att du är den enda som tänker på andra människor, medan jag och några till inte gör det.
Jag tror sannolikheten för att anhöriga sitter och läser här är rätt liten så för min del är det inte därför jag reagerar. Jag reagerar mest bara för att jag tycker att det är så gräsligt smaklöst att skämta så, känns lite som att jag är tillbaka i högstadiet igen där killarna skämtade respektlöst om allt utan att ta någon hänsyn. Vad som är så roligt med att den här unga tjejen dött förstår jag bara inte.

Vad som är värst av nick-outning/spekulationer angående brottet och skämt känns lite onödigt kan jag tycka. Lite som att peka på andra och säga "men duuuuråå". Skulle någon anhörig läsa tråden skulle de nog bli otroligt ledsna (såklart) och knappast sitta och rangordna vad som känns värst. Kort sagt skulle nog allt bara kännas förtvivlat hemskt, att det som har hänt har hänt, att folk gottar sig i detaljer på nätet, att folk skämtar helt bekymmerslöst om något som är deras personliga tragedi.

Jag tror sannolikheten för att anhöriga sitter och läser här är rätt liten så för min del är det inte därför jag reagerar. Jag reagerar mest bara för att jag tycker att det är så gräsligt smaklöst att skämta så, känns lite som att jag är tillbaka i högstadiet igen där killarna skämtade respektlöst om allt utan att ta någon hänsyn. Vad som är så roligt med att den här unga tjejen dött förstår jag bara inte.

Vad som är värst av nick-outning/spekulationer angående brottet och skämt känns lite onödigt kan jag tycka. Lite som att peka på andra och säga "men duuuuråå". Skulle någon anhörig läsa tråden skulle de nog bli otroligt ledsna (såklart) och knappast sitta och rangordna vad som känns värst. Kort sagt skulle nog allt bara kännas förtvivlat hemskt, att det som har hänt har hänt, att folk gottar sig i detaljer på nätet, att folk skämtar helt bekymmerslöst om något som är deras personliga tragedi.
Så som skämten skrevs tycker jag inte att de var smaklösa. Hade jag tyckt det, hade jag naturligtvis inte deltagit. Men det är just det som jag menar med olika personer drar gränsen på olika ställen. Vi tycker olika där.

Så som skämten skrevs tycker jag inte att de var smaklösa. Hade jag tyckt det, hade jag naturligtvis inte deltagit. Men det är just det som jag menar med olika personer drar gränsen på olika ställen. Vi tycker olika där.
Jag tänker mer själva tanken att, när man talar om något som bara är så jävla genomsorgligt, så är det smaklöst i sig att skämta. Jag skulle aldrig komma på tanken att skämta så där i en våldtäktstråd (höhö @mandalaki , är det du som varit i farten ;) ;)) och sedan hänvisa till nåt form av trauma (!) för att ursäkta det.

Jag tänker mer själva tanken att, när man talar om något som bara är så jävla genomsorgligt, så är det smaklöst i sig att skämta. Jag skulle aldrig komma på tanken att skämta så där i en våldtäktstråd (höhö @mandalaki , är det du som varit i farten ;) ;)) och sedan hänvisa till nåt form av trauma (!) för att ursäkta det.

Trauman var det inte jag som hänvisade till, vill jag påpeka.

En annan sak som jag kommer på i sammanhanget (även att jag vet att det inte främst de anhöriga just du tänker på): när jag skulle börja jobba nära alla de där föräldrarna var jag nervös. Så jag frågade en person jag kände, vars tonårsson blivit mördad, hur jag skulle bete mig, om det var något särskilt jag behövde tänka på.

Hon svarade: "Du behöver inte tänka på något alls, det spelar ingen roll vad du säger eller gör - för det värsta har redan hänt. Du kan inte säga något som förvärrar det."

Det skulle visa sig vara ett genialiskt råd. Det fick mig att slappna av, jag kunde möta dem på ett så naturligt sätt som situationen medgav. Det är ju ofta när man spänner sig som man trampar fel.

Och jag vet inte vad exakt alla kände men det var i alla fall ingen av dem som sa till mig att jag varit klumpig. De reaktioner jag fick var tvärtom bekräftelse.

Vad som är så roligt med att den här unga tjejen dött förstår jag bara inte.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men det var ju inte om det som det skämtades om, utan skämtet var relaterat till mandalakis klockrena utpekande av elefanten i rummet: Är förövaren bukefalist?

För det var väl det "alla" ville veta? Finns personen på Buke och vem är det i så fall? För egen del var det så jag uppfattade trådens syfte från början. Och jag uppfattar skämten om att pricka av Bukefalister som en ironisk motreaktion på det.

För det var väl det "alla" ville veta? Finns personen på Buke och vem är det i så fall? För egen del var det så jag uppfattade trådens syfte från början. Och jag uppfattar skämten om att pricka av Bukefalister som en ironisk motreaktion på det.
Jaha, det missade jag. Ingen har ju förklarat heller (vad jag har sett), förutom Världens Sämsta Ursäkt: Traumat och Chocken.

Jag har uppfattat trådens syfte som att det skulle diskuteras hur någon kan få för sig att göra något liknande. Vilken bukefalist det är fattade jag som att det dök upp senare, men det kan jag ha missförstått.

Men då förstår jag era skämt bättre! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka