24-åringa kvinnan som styckmördade....

Fast det är inte riktigt samma sak att göra likhetstecken med knutbymorden om du tänker på det. Där var det relevant att det var en pastor, och medlemmar ur en kontroversiell församling.

Ryttarinnan i det här sammanhanget har ingen som helst relevans annat än skribentens schablonbild/fördom mot vuxna kvinnor som har hästar som intresse.
men syftet är det samma, då vi vanligen inte visar namn och bild så blir det, trettioåringen, ryttarinnan eller bagaren när löpen ska skrivas.

men syftet är det samma, då vi vanligen inte visar namn och bild så blir det, trettioåringen, ryttarinnan eller bagaren när löpen ska skrivas.
Exemplet du gav med pastorn var illa valt då det faktiskt var relevant då hans roll i det hela var just att han var pastor.
Jag tror därför att du inte riktigt förstår. Vad du nu vill ha fram handlar det om att upprätta en identifierbar relation med läsaren, en unik etikett MEN den bör då vara relaterad till dådet. Exemplet med "trettioåringen" är väl egentligen det som är mest sjysst mot inblandade, och läsare och mest rätt beskrivande i objektiv fas. Om inte bagaren kvävde sitt offer med mjölet eller om inte ryttarinnan red ihjäl sitt offer med hästen så är det inte relevant att de var bagare eller ryttarinna.

Ryttarinnan tog inte livet av sitt offer med sin födelseattest heller, men "den trettiofemåriga kvinnan" hade varit en mer objektiv beskrivning. (och jag har ingen aning om just den här kvinnans ålder nurå, jag bara gjorde ett exempel)

Jag har inte kunnat släppa den här tråden. Ju mer jag tänkt på det, desto värre känns det. Om jag är galet ute eller ej är jag inte säker på, men - jag rapporterade den till moderatorerna och hoppas, hoppas att den inte får vara kvar. Det känns så väldigt olustigt när det börjar spekuleras i att inblandade personer kan finnas här på Buke. Jag ångrar att jag alls skrev nåt här från början, även om jag fortfarande tycker att våra(förvisso osmakliga) skämt inte är det värsta som förekommit här.

Jag har inte kunnat släppa den här tråden. Ju mer jag tänkt på det, desto värre känns det. Om jag är galet ute eller ej är jag inte säker på, men - jag rapporterade den till moderatorerna och hoppas, hoppas att den inte får vara kvar. Det känns så väldigt olustigt när det börjar spekuleras i att inblandade personer kan finnas här på Buke. Jag ångrar att jag alls skrev nåt här från början, även om jag fortfarande tycker att våra(förvisso osmakliga) skämt inte är det värsta som förekommit här.
Jag fattar faktiskt inte vad som är problemet? Den här tråden är ju inte extrem på nått vis.

Det är ett hemskt brott och folk ventilerar på olika vis.

Ett tips: strunta i att läsa om det känns jobbigt. Så gör jag... ;)

Jag fattar faktiskt inte vad som är problemet? Den här tråden är ju inte extrem på nått vis.

Det är ett hemskt brott och folk ventilerar på olika vis.

Ett tips: strunta i att läsa om det känns jobbigt. Så gör jag... ;)

Nej, visst, extrem har du rätt i att den inte är och jag har full förståelse för att en vill diskutera mekanismerna kring hemska brott. Det jag tycker känns fel är när det börjar handla om vem gärningsmannen är och det talas om hennes medlemskap här på Buke.

Kanske är jag galet ute som rapporterar, men det får ju moderatorerna ta ställning till.

De flesta vet nog redan hennes namn, men för den skull innebär inte det att hon har blivit outad och de som har en känsla av att hon faktiskt finns/har funnits här verkar inte speciellt ampna på att outa nicket så jag förstå inte varför det är olustigt och egentligen.. Om nicket kommer fram, vad är det obehagliga i det?

Fast det är inte riktigt samma sak att göra likhetstecken med knutbymorden om du tänker på det. Där var det relevant att det var en pastor, och medlemmar ur en kontroversiell församling.

Ryttarinnan i det här sammanhanget har ingen som helst relevans annat än skribentens schablonbild/fördom mot vuxna kvinnor som har hästar som intresse.
Exemplet du gav med pastorn var illa valt då det faktiskt var relevant då hans roll i det hela var just att han var pastor.
Jag tror därför att du inte riktigt förstår. Vad du nu vill ha fram handlar det om att upprätta en identifierbar relation med läsaren, en unik etikett MEN den bör då vara relaterad till dådet. Exemplet med "trettioåringen" är väl egentligen det som är mest sjysst mot inblandade, och läsare och mest rätt beskrivande i objektiv fas. Om inte bagaren kvävde sitt offer med mjölet eller om inte ryttarinnan red ihjäl sitt offer med hästen så är det inte relevant att de var bagare eller ryttarinna.

Ryttarinnan tog inte livet av sitt offer med sin födelseattest heller, men "den trettiofemåriga kvinnan" hade varit en mer objektiv beskrivning. (och jag har ingen aning om just den här kvinnans ålder nurå, jag bara gjorde ett exempel)
Egentligen småsaker... Men om hon var känd som ryttarinna/hästhållare så varför inte. Jag för min del kommer inte att betrakta hästburna med större misstänksamhet i fortsättningen heller.

De flesta vet nog redan hennes namn, men för den skull innebär inte det att hon har blivit outad och de som har en känsla av att hon faktiskt finns/har funnits här verkar inte speciellt ampna på att outa nicket så jag förstå inte varför det är olustigt och egentligen.. Om nicket kommer fram, vad är det obehagliga i det?
Att outa nick i det här sammanhanget vore sensationslystet bortom all gräns. Vill gärna påpeka att det jag skrivit tidigare absolut inte innebär att jag tycker att några nick borde avslöjas. Jag funderade över om det var en bukefalist. Inte mer än så.

Jag tror att de påpekar att hon är hästtjej bara för att det är så extremt ovanligt att "vi" är inblandade i hemskheter att det verkligen sticker ut ;)

Och att oftast sammanknippas ett djurintresse och omsorg om djur med en personlighet som är raka motsatsen för den sorts personlighet som sammanknippas med kallblodigt styckmord. Båda är slentrianfördomar, men det säljer säkert lösnummer.

Jag tror att de påpekar att hon är hästtjej bara för att det är så extremt ovanligt att "vi" är inblandade i hemskheter att det verkligen sticker ut ;)

Hela situationen är ju ovanlig.
1. Att en så ung kvinna tar till grovt våld
2 Att hon sedan styckar upp offret, vilket gör att händelsen är extremt ovanlig

Att hon sedan beskrivs som "ryttarinna" har knappast något med företeelsen hästsport att göra, bara det faktum att hon själv utövade sporten privat.

Och att oftast sammanknippas ett djurintresse och omsorg om djur med en personlighet som är raka motsatsen för den sorts personlighet som sammanknippas med kallblodigt styckmord. Båda är slentrianfördomar, men det säljer säkert lösnummer.

Nja, det är väl ett faktum att många uppvisar stor empati och rättspatos när det gäller djur men samtidigt visar sig fullständigt okänsliga när det gäller mänskligt lidande.

Det var väl bara att titta utanför närmaste köpcentrum i vintras, där folk bar hem fågelmat för tusentals kronor och samtidigt passerade frusna tiggare utan att blinka..

Nja, det är väl ett faktum att många uppvisar stor empati och rättspatos när det gäller djur men samtidigt visar sig fullständigt okänsliga när det gäller mänskligt lidande.

Det var väl bara att titta utanför närmaste köpcentrum i vintras, där folk bar hem fågelmat för tusentals kronor och samtidigt passerade frusna tiggare utan att blinka..

Du missade det jag skrev om att det är slentrianfördomar va?

Sen så innebär inte att inte ge till tiggare att man är fullständigt okänslig när det gäller mänskligt lidande, men det är off topic i den här tråden. Lika off topic, men att döma folks inställning till mänskligt lidande på om de går förbi en tiggare eller ej är fruktansvärt fördomsfullt det med. Kanske skiter dessa personer helt i mänskligt lidande ja - eller så är de enormt engagerade och lägger både pengar och tid på att minska mänskligt lidande, inklusive att förbättra för tiggarna. (Det är ju inte alltid ge en slant när man går förbi är det bästa, även om det för all del är det enklaste för stunden)

Jag menade så klart flashback och inte Facebook. Ber om ursäkt. Hon jobbade i Kumla som personlig assistent. En jättesöt omtyckt tjej. Jag tycker återigen folket på flash är konstiga. Många anser att förklaringen är att hon förlorat allt. Då kan man tydligen göra vad som helst. I min värld så visst killen valde den andra tjejen men hur många har inte haft ett brustet hjärta. Hon hade fina betyg från natur och jobb och extrajobb. Hon kunde väl hyrt in hästarna i Kumla och skaffat lägenhet. Jag hade Ebba just i Kumla bredvid klubben med två ridhus etc för 600 i kallhyra. Tycker så jävla synd om henne faktiskt. Även om offrets familj såklart.

Hon är från Småland, familjen bor kvar där pontiacfarmer. Har hon mördat nån förut eller hur menar du?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka