Jag blev rätt förvånad att se den här tråden här. På flashback - ja. Men Buke - förvånande, med tanke på stora delar av innehållet.
Jag reagerade inledningsvis på "ryttarinnan" med, men sen insåg jag att det är mediernas sätt att personalisera mer än XX-åringen. Vi har ju haft docenten, barnflickan, tvåbarnspappan och en lång rad liknande. Så inte så konstigt med ryttarinnan anser jag. Även om det säkert fanns viss sensationslystnad i valet att välja ryttarinnan och inte yrkestiteln ( t ex undersköterskan eller vad hon nu kan ha haft för yrke).
Ang hur man resonerar när, så efter att ha arbetat med personer med neuropsykiatriska diagnoser i många år har jag slutat att förvånas. En empatistörning t ex kan passera relativt obemärkt tills den dag men verkligen inser att "vad fan, människan är ju helt oberörd?". Men fram till dess kan de framstå som väldigt känslomässiga, kärleksfulla och tillgivna människor.
Så det kan ju finnas så många anledningar varför hon reagerat som hon gjort, och jag tvivlar starkt på att hon allmänt kan ha anses varit i psykisk balans och psykiskt fungerande som "vi andra är i vardagen". Svartsjuka och passion kan ju för övrigt få även en frisk, balanserad människa att reagera off chart. Och OM man slagit ihjäl någon sådär på impuls - ja då misstänker jag att man hamnar i någon slags chocktillstånd. Är man då en relativt praktiskt lagd person så löser man problemet först och flippar ur sen. I sig är det inte konstigare än att vissa gråter i tre dagar efter att ha tagit bort ett djur. Andra går direkt till jobbet och uppträder normalt och väntar tre dagar innan de bryter ihop. Säger inget om att den ena är mer normal än den andra eller att den ena sörjer sitt djur mer.
Så, en problemlösningsorienterad person med svartsjukeanlag och ev någon form av ytterligare problematik ovanpå det och scenariot som beskrivits känns inte varken omöjligt eller otroligt. Det är dock en lika stor tragedi för alla inblandade oavsett. Och rent personligen känns det som det kvittar ganska mycket exakt hur det var i detta fall. Mekanismerna i stort är intressanta, men enskilda fall är bara tragedier =/