24-åringa kvinnan som styckmördade....

Jag läser inte ens kvällstidningarna längre, var skeptisk innan men efter att ha följt medias rapportering om ett visst fakk och sedan läst domen eller rent av besökt huvudförhandlingen så är det bara att konstatera att de sällan har en stavelse rätt.

Vidare, även OM det finns en källa med insikt i förundersökningen så innebär det inte att det som står i FUP "stämmer". Att förundersökningen pekar på ett visst händelseförlopp, tillvägagångssätt, motiv etc. innebär inte per automatik att det faktiskt var så det gick till eller att det går att styrka till den grad som rätten sedan kräver.
Nja, jag håller inte med om att de sällan har en stavelse rätt. Men i övrigt är jag helt med dig.

Bedrövligt att man kan sitta här o tramsa om detta när det kanske finns nån/några här som kände de inblandade o även kanske deras föräldrar o allt runt omkring. Men det är ju så att om tillräckligt många i drevet tycker det är ok att tramsa om sånt här ja då följer även svansen med. Å är det nån här som har förlorat nån anhörig ja då säger drevet att det inte är ok att tramsa o göra nån rolig grej av det hela.

Jag begriper mig inte på varför vissa ska "leda" bukefalisterna och varför man ska se upp till vissa

Är det något nytt? Det borde väl du veta som är 93.
I detta fallet tycker jag iofs att det inte har gått överstyr än.

Jag tror, att den allmänna synen på "ryttarinnor" är att det är ju tjejigt och lite hööks-gulligulligt i lägre åldrar och när det gäller ponnys och rosa grimmor och hästflätor och fnitter sommarlov och ridläger, men när vi börjar snacka vuxna ryttarinnor så är det en annan division av intresse. Då är det kvinnor med stora djur, starka nypor, brinnande passion och lite introvert intresse som utövas i

Så stora djur och starka nypor är per se något den manliga läsekretsen inte kan förlika sig med?
Intressant vinkling, någon utredning som styrker det?

Jag blev rätt förvånad att se den här tråden här. På flashback - ja. Men Buke - förvånande, med tanke på stora delar av innehållet.

Jag reagerade inledningsvis på "ryttarinnan" med, men sen insåg jag att det är mediernas sätt att personalisera mer än XX-åringen. Vi har ju haft docenten, barnflickan, tvåbarnspappan och en lång rad liknande. Så inte så konstigt med ryttarinnan anser jag. Även om det säkert fanns viss sensationslystnad i valet att välja ryttarinnan och inte yrkestiteln ( t ex undersköterskan eller vad hon nu kan ha haft för yrke).

Ang hur man resonerar när, så efter att ha arbetat med personer med neuropsykiatriska diagnoser i många år har jag slutat att förvånas. En empatistörning t ex kan passera relativt obemärkt tills den dag men verkligen inser att "vad fan, människan är ju helt oberörd?". Men fram till dess kan de framstå som väldigt känslomässiga, kärleksfulla och tillgivna människor.

Så det kan ju finnas så många anledningar varför hon reagerat som hon gjort, och jag tvivlar starkt på att hon allmänt kan ha anses varit i psykisk balans och psykiskt fungerande som "vi andra är i vardagen". Svartsjuka och passion kan ju för övrigt få även en frisk, balanserad människa att reagera off chart. Och OM man slagit ihjäl någon sådär på impuls - ja då misstänker jag att man hamnar i någon slags chocktillstånd. Är man då en relativt praktiskt lagd person så löser man problemet först och flippar ur sen. I sig är det inte konstigare än att vissa gråter i tre dagar efter att ha tagit bort ett djur. Andra går direkt till jobbet och uppträder normalt och väntar tre dagar innan de bryter ihop. Säger inget om att den ena är mer normal än den andra eller att den ena sörjer sitt djur mer.

Så, en problemlösningsorienterad person med svartsjukeanlag och ev någon form av ytterligare problematik ovanpå det och scenariot som beskrivits känns inte varken omöjligt eller otroligt. Det är dock en lika stor tragedi för alla inblandade oavsett. Och rent personligen känns det som det kvittar ganska mycket exakt hur det var i detta fall. Mekanismerna i stort är intressanta, men enskilda fall är bara tragedier =/

Jag tror att de har valt "ryttarinnan" bl a för att det är ett sätt att könsbestämma henne. Hade de skrivit "24-åringen" så hade det kunnat vara en man. Att det är en kvinna är ovanligt och därför viktigt att poängtera. Och hon har väl inga barn så de kan inte skriva "småbarnsmamman" eller "tvåbarnsmamman" osv. Det hade möjligtvis annars varit ett snäpp värre än "ryttarinnan".

kvinnan? Kanske hon studerade till något? Jobbade som något?
Självklart. Men det kanske inte blev lika snärtigt?
Och i de flesta yrkestitlar framgår inte kön.
Sjuksköterska t ex kan vara en man.

Jag tycker att det är lite intressant att de inte har använt uttrycket "hästtjej". Gissar att tjej låter alldeles för talspråkligt och att de föredrar något som mer påminner om kvinna. Så att de i alla fall verkar seriösa.

Jag tycker att det är lite intressant att de inte har använt uttrycket "hästtjej". Gissar att tjej låter alldeles för talspråkligt och att de föredrar något som mer påminner om kvinna. Så att de i alla fall verkar seriösa.

Det där med hästtjej slog faktiskt mig också. Men jag tror det stupar på att en misstänkt mördare aldrig någonsin kallas tjej, det är för gulligt liksom.

Hästtjej brukar annars vara förbehållet elitidrottare som Malin Baryard ;)

Inget bra rubrikord vill jag påstå, skulle också kunna antyda att hon var mindrerårig och "tjej" är lite flr glättigt i sammanhanget. Gissar att det är i ungefär de banorna man resonerat.

Hmmm..... det konstiga är att hon har samma förnamn som "piiip" som låg bakom mordet av den lilla flickan i hånger för några år sen....och hon hade liksom inte heller alla hästar hemma... trots man trodde det... hon har tom åkt med mig nångång...i sin ungdom ska kanske tilläggas .... känner en del med hennes efternamn i vetlanda tyvärr.. kan dock inte minnas att nån av dom haft nån dotter i den åldern ...... men synd att behöva förlora livet i så unga år.... men som sagt..kärlek och svartsjuka kan gör en blind... Vila i frid <3

Förlåt, men jag kan inte tycka att det är så mycket mer smakfullt att hålla på och spekulera i saken? Jag förstår att det intresserar människor när något sånt här händer och att man kan känna ett behov av att prata om det och oooha och aaha sig över det, men att tycka att det är illa att skämta i en tråd som utgår från kvällstidningsrubriker? Nä, det kan jag inte tycka.

Jag kan instämma i att hela disskussionen känns lite osmaklig.

Det jag inte förstår är varför det skulle vara relevant att det finns kvällstidningsrubriker?

Att tramsa kring en människas död känns inte okej för mig. Sedan kan andra människor vara av en annan åsikt men jag förstår inte varför existensen av kvällstidningsrubriker skulle ha någon betydelse? Varför skulle det vara okej att skämta om att någon dött på grund av dem?

Identitet på både offer och förövare är framme på Flashback, ngn som vet om det handlar om en Bukefalist?
Japp det är en bukefalist, eller har i alla fall varit en bukefalist, när namnet dök upp på fb så googlade jag bilder och jag har väldigt bra minne för bilder och känner helt klart igen både häst och ryttare från buke, dock inte så mkt att jag kan säga vem det är har lite aningar men har inte orkat kolla upp det mer. Men kör en bildgoogling skimmeln har helt klart förekommit här dock tror jag det är några år sedan.

Samidigt som man inte förvånas så blir man ändå så..chockad. Mållös. Ingen frisk människa mördar lättvindigt och sedan håller sig "iskall" som artikeln uttryckte det. Man börjar ju undra över personlighet? Om någon märkt konstiga drag från hennes sida? Även om det såklart är så i diverse fall att någon man minst anar kan vara helt tokig så måste det väl ändå finnas tecken? Eller besitter alla något psykopatisk?

Eller besitter alla något psykopatisk?
Ett enkelt svar, ja det gör vi alla. Det är liksom inprogrammerat i reptilhjärnan men vi "normala" har ju spärrar mot sådana handlingar som riskerar att skada andra levande varelser. När spärrarna släpper-släpps så kan precis vad som helst hända.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka