24-åringa kvinnan som styckmördade....

Jag tycker det är intressant hur tidningarna ofta kallar den misstänkta eller offret etc för något.. I detta fall har det i många fall stått "den 24-åriga hästtjejen" som att ordet hästtjej var intressant information.
Jag har tidigare tänkt på att tidningarna ofta skriver tex att offret är en 25-årig småbarnspappa, en 60-årig mormor etc. då har funderat kring om meningen är att man ska tycka det är värre om man vet att personen är småbarnspappa?
Men vad hästtjej har med saken att göra i detta fall, det begriper jag inte.

Nog för att man kan tramsa om det mesta, men i en tråd som handlar om en ung tjej som förstört sitt och andras liv iom att hon mördade en annan ung tjej?

Nja.. Det finns nog lämpligare ställen att tramsa kan jag tycka.

Precis samma sak som om det står "läkaren", "jägaren", "barnskötaren" osv. En etikett och inget annat. Nån relevans för brottet har såna etiketter sällan.

Ja.. men det är interssant varför de gör en etikett. Är det för att läsaren ska komma ihåg mordet bättre? göra det mer personligt?

Jag tycker det är intressant hur tidningarna ofta kallar den misstänkta eller offret etc för något.. I detta fall har det i många fall stått "den 24-åriga hästtjejen" som att ordet hästtjej var intressant information.
Jag har tidigare tänkt på att tidningarna ofta skriver tex att offret är en 25-årig småbarnspappa, en 60-årig mormor etc. då har funderat kring om meningen är att man ska tycka det är värre om man vet att personen är småbarnspappa?
Läser du Gimlans och mina inlägg om just det så har du förklaringen. :)

Ja.. men det är interssant varför de gör en etikett. Är det för att läsaren ska komma ihåg mordet bättre? göra det mer personligt?
Exakt så. + att det underlättar rubriksättningen.

Bara som att mordet kommer upp här nu. Visst hade det kunnat hända ändå, men chansen är ju större när mördaren får en etikett - och chansen är stor att fler klickar in sig/köper en tidning.

Japp, det låter värre/engagerar mer med en sån etikett. Oftast är det också uttänkt om någon kallas "tonårsflicka" istället för "ung kvinna" om personen är 18 eller 19 år.

Jag följer tråden om fallet på fb och det jag tycker är helmärkligt i den är att många användare reagerar på att det är en hästtjej. De skriver att deras egna erfarenheter är att hästtjejer är märkliga och konstiga och att de är inte ett dugg förvånade att just en hästtjej gör detta. När många förfasat sig över just delen att åka och hämta sågen och sedan stycka så har de fått till svar av mer än en person att för de flesta är det äckligt och otänkbart men håller man på med hästar blir det på ett annat vis. När någon frågade hur så blev svaret att då är man vid skitgöra och kroppar. Likaså kan inte J ha tagit det bra att att ha blivit brädad för är man van att hantera stora djur så blir man sådan som person att man vill ha makt och dominera och det slår helt naturligt slint när man inte har makten.

Jag följer tråden om fallet på fb och det jag tycker är helmärkligt i den är att många användare reagerar på att det är en hästtjej. De skriver att deras egna erfarenheter är att hästtjejer är märkliga och konstiga och att de är inte ett dugg förvånade att just en hästtjej gör detta. När många förfasat sig över just delen att åka och hämta sågen och sedan stycka så har de fått till svar av mer än en person att för de flesta är det äckligt och otänkbart men håller man på med hästar blir det på ett annat vis. När någon frågade hur så blev svaret att då är man vid skitgöra och kroppar. Likaså kan inte J ha tagit det bra att att ha blivit brädad för är man van att hantera stora djur så blir man sådan som person att man vill ha makt och dominera och det slår helt naturligt slint när man inte har makten.
Jo, det är alltid intressant att se hur folk menar att det "alltid var något underligt" med en person som begått ett sådant brott. Det var alltid "något som inte riktigt stämde" osv. Efterkonstruktioner av en uppfattning om en person/grupp är märkligt, men jag väljer att se det som att de gör det just för att på ett sätt avskärma sig. En "normal" person (alltså någon som dem själva) skulle ju aldrig ha kunnat göra så...

@Gnist
Visst är det en fruktansvärd händelse men ibland kanske det behövs lite humor (*trams*) just för att kunna hantera det sant hemska.

Med den logiken så borde det ha tramsats massor i Texaz tråd? Eller nån annan tråd där en närstående till en bukefalist har dött. Mer "close to home" på buke och borde kännas hemskare för de flesta än det här fallet.

För mig känns det helfel med tramsande i en tråd som handlar om ett mord, eller för den delen när någon dött oavsett hur.

Vad är det för tråd på facebook? Lät intressant att läsa..

Idag kan man läsa på aftonbladet hur det hela "gått till",och jag blir mörkrädd över hur man kan vara så kallblodig som människa!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19140620.ab

Hon verkar dessutom ha varit hästmänniska,men hade väll sålt alla hästar sen en tid tillbaka om jag fattade det rätt,men endå så berättade ju deras hyresvärd nått om att hon hade sina hästar där,så frågan är ju om hon har kvar dom eller inte?

Jag blir väldigt fundersam över hur en sån här människa funkar, hur kan man klara av att göra något sånt här? Har hon visat tecken tidigare,eller hände det något nu så det slog runt pang bom? Massa små saker som tillslut eskalerat? För inte kan man väll födas till en mördare?
När det blir sambo som så kan vissa göra vad som helst :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka