R

russan 14

då går hästarna in till lunch,en del till eftermiddag,trots alla dyra täcken som håller för minst grönlands klimat enligt ägarna.
men ,varför ska dom in då??? stå i amoniak lukten,mindre bra,
är jag helt bakom flötet,eller överreagerar jag?

har min ute så mycket som möjligt,den står alltid ute till 19,00 lite extra hö och pållen mår bra. mindre bra när den kommer in och slås av all amoniak lukt :-(

dom med sämre ben må ju inte må bra heller av o stå inne,gå runt i boxen ger ju inte bättre ben.
dra tänderna efter boxgallret är ju inte heller så hälsosamt,trisses,,,

Sv: -22

Kylan är inte boven, hästar klarar generellt kylan bättre än vad vi människor vill tro. Människor fryser fortare än hästar, och då vill man gärna tro att hästen också fryser lika snabbt.
Nederbörd i samband med kyla kan vara förödande, enbart kyla nej.

En häst om den har möjlighet att få vara ute, ska naturligtvis få vara det också. Om man nu tar in hästen väldigt tidigt, så får man hoppas att de bli motionerade istället för att få vara ute.
Att ta in den pga att det är för kallt, det är i de flesta fall en för mänskligande handling.

Inget illa ment och mina hästar tas inte in tidigare men vi har ingen ammoniaklukt som slår emot oss i stallet. Det borde ni kanske göra något åt?

Det är väl tyvärr så att många förmänskligar sina hästar, fryser man själv så tror man kanske att hästen också gör det. Sen kan ju iofs anledningen till att hästarna står inne vara för att vattnet i stallet inte ska frysa men då känns det nästan bättre att ändra på vattenarrangemanget. Täcke och lite extra mat så brukar de väl klara sig alldeles utmärkt ute.

då går hästarna in till lunch,en del till eftermiddag,trots alla dyra täcken som håller för minst grönlands klimat enligt ägarna.
men ,varför ska dom in då??? stå i amoniak lukten,mindre bra,
är jag helt bakom flötet,eller överreagerar jag?

har min ute så mycket som möjligt,den står alltid ute till 19,00 lite extra hö och pållen mår bra. mindre bra när den kommer in och slås av all amoniak lukt :-(

dom med sämre ben må ju inte må bra heller av o stå inne,gå runt i boxen ger ju inte bättre ben.
dra tänderna efter boxgallret är ju inte heller så hälsosamt,trisses,,,

Hej, jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg???

Det verkar ju inte vara -22 som är problemet utan stallmiljön samt avsaknad av övrig daglig hästhantering och ridning utifrån hästarnas beteende tydliga avvikande beteende.

Jag håller med om att hästarna inte behöver gå in bara för att det är kallt. Har de täcken på sej så klarar de sej ju. Det är väl främst om man har en vek stackare som kanske får gå in då.
Men amoniaklukt i stallet?? Lät inte så bra. Luktar bara häst i mitt=)

Våra hästar går in vid klockan 3 eller halv 4 typ...
De är inte för att de är kallt ute de är för att de hinner bli så mörkt annars (kanske inte nu när de är snö)
Så i vårat stall går man efter ljuset... De är större skaderisk för både människorna och hästarna att ta in dom när de är mörkt. Så de är därför de går in den tiden de gör...
Men ingen i vårat stall är krubbitare eller liknande för de ;)

Jag tror att det är så att folk har eländiga stall. Jag har sett stall som jag inte ens skulle ställa min pålle i nödfall. Skaffa ett fräscht stall så älskar hästarna att stå inne i regn, rusk och kyla. Jag lider med hästar vars ägare tror att dom tycker att det är så mysigt att vara ute i alla lägen. Om jag skulle föreslå min hund att den skulle vara ute flera timmar i skitväder så skulle han bli förtvivlad. Ja, hundar är också flockdjur och "utedjur".

Ett stall med amoniaklukt hade jag INTE haft mina hästar i.....

Vissa hästar mår inte bra av kyla och vissa bryr sig inte..

Mina tävlingshästar med noll underhudsfett mår inte superbra av kyla, men min smällfeta shettis och hans två polare, 1 åriga russhingstar mår finfint utan täcke och ute i värsta kylan.

Hejsan! Jag tycker att det är helt okej att ha hästarna ute om det inte är uppenbart att de fryser! Men vu brukar ta in hästarna tidigare eftersom den nedrans vattenpumpen fryser sönder annars!
Men annars skulle hästarna få vara ute till kvällen.
Men vi mockar även flera gånger åt dem så de slipper stå i skiten.
Inga problem alls!

Jag tror att det är så att folk har eländiga stall. Jag har sett stall som jag inte ens skulle ställa min pålle i nödfall. Skaffa ett fräscht stall så älskar hästarna att stå inne i regn, rusk och kyla. Jag lider med hästar vars ägare tror att dom tycker att det är så mysigt att vara ute i alla lägen. Om jag skulle föreslå min hund att den skulle vara ute flera timmar i skitväder så skulle han bli förtvivlad. Ja, hundar är också flockdjur och "utedjur".

häst och hund kanske inte ska ,jämföras,det blir inte riktigt samma sak.
ja,visst är det många stall som är undermåliga,men vad kan man göra om man har mil till stallen,svårt med platser?
Sen tror jag att ute luften är bättre än ett fräscht stall i alla fall.

Hej, jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg???

Det verkar ju inte vara -22 som är problemet utan stallmiljön samt avsaknad av övrig daglig hästhantering och ridning utifrån hästarnas beteende tydliga avvikande beteende.

det är -22 som är problemet,hästarna fryser måste in .
i och med att dom står inne länge,då blir det ju ammoniak lukt.

sen att människan kanske inte rider för att det kalt osv,,mår ju deras hästar dåligt av.men det en annan femma.

Oavsett det är -22 grader eller +22 grader har ingen betydelse, stallet ska inte lukta ammoniak ändå. Med rätt mockning o stöning ska det inte lukta ammoniak. Luktar det får man ta till kalk eller stallosan.

det är -22 som är problemet,hästarna fryser måste in .
i och med att dom står inne länge,då blir det ju ammoniak lukt.

Hej, som du ser så är inte -22 problemet utan det är stallmiljön som är grundproblemet.

Jag skulle vilja ställa en följdfråga som i.o.f. sig inte hör till tråden men ger mig en viss vibb av vart du vill komma så jag frågar helt enkelt, har du din häst "barfotaverkad"???

Hej!

I stall jag stått har hästarna gått ute halvdagar vid extrem kyla för att inte vattnet skulle frysa.

/ lavinia

Här går hästarna ute från ca kl 7 till ca kl 19 om det inte stormar/ösregnar då går de in lite tidigare. Kylan gör dem inget de är bara extra pigga, UTOM min gamle nu när det har legat runt -10 på dagen har han "kallat" vid 14 tiden och velat gå in, bryr sig inte om hö eller ngt då, han ska IN. Så han får gå in vid den tiden, de andra går kvar ute, så trivs alla :)

Visst fryser vattnet i stallet, men jag har enbart hinkar till häästarna så innan de kommer in kokar jag upp vatten och häller i allas hinkar så att det tinar och inte är isande kallt för dem att dricka. När alla hästarna sen håller de frostfritt utan problem

Senast ändrad:

Min gubbe och hans kompisar går in vid 15-tiden nu, då vill de IN.
Luktar inte ammoniak i stallet, utom hösilage (mkt blött) och kossa! :angel: Bor 3 kalvar i en spilta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 659
Senast: sweep
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 636
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar