Sv: -22

Tur att dom hästarna och ägarna inte bor i Norrbotten då hade dom ju aldrig fått gå ute... - 22 är blidväder för oss.

Då är väl alla hästar ute? Kom igen när det är - 35 då börjar man fundera att ta in dem liiiite tidigare :angel:

~Ingrid

Våra hästar går in vid klockan 3 eller halv 4 typ...
De är inte för att de är kallt ute de är för att de hinner bli så mörkt annars (kanske inte nu när de är snö)
Så i vårat stall går man efter ljuset... De är större skaderisk för både människorna och hästarna att ta in dom när de är mörkt. Så de är därför de går in den tiden de gör...
Men ingen i vårat stall är krubbitare eller liknande för de ;)

Håller med dig FULLSTÄNDIGT!:bow: :bow:

Beror på vilka hästar man har, min nätta d-ponny står & fryser så hon darrar vid -5 grader :O med täcke på.., medans fölet, men sin ullpäls hoppar rundt & vill ine ens komma in när det va -13 grader för någon dag sedan, mendans min höll på att sprigna igenom tsacketer för att komma in mot stallet...

Mina hästar går alltid ute sju till sju även om det är väldigt kallt. De får litte mer hö att käka på bara. Är det däremot busväder så det finns risk att de kan bli blöta så får de gå in. Blåser dt väldigt ute får de ibland äta frukosten inne om det är så att jag har möjlighet att släppa ut dem senare.
Mörkret är inget problem för mej för jag har en asstark utelampa med timer på och hagen är typ tre meter fårn stalldörren=)

Men jag tycker det är lite individuellt för har man en häst som är frusen av sig så har man det. Taskigt att låta den stå ute om man ändå har ett bra stall å den trivs inne. Tycker dock inte att hästar ska stå inne hela dan pga av kallt väder.

Håller med fullständigt. Låt hästarna vara ute så mkt det går. Mina hästar går ut kl 6.00 och kommer in vid 20.30. Extra mycket hö när det är rejält kallt och täcken av bra kvalite(och vindskydd som de aldrig använder). Vid ruskväder så får de givetvis gå in tidigare. Kan aldrig tro att de i stället för att vara ute i stora hagar hellre går in. Ute blir de ju stimulerade av att leka, titta på allt som händer runtomkring, ta ett rejält race i hagen. Vilda hästar rör sig enligt studier 2o timmar/dygn. Tänk då att stå uppstallad dessa timmar istället? Onaturligt. Tyvärr så sätter många hästägare sina egna värderingar på sina hästar. Är det kallt så ska hästarna in.

Det är så med fjantiga människor, fryser matte så håller hästen på att bli liggande i hagen med alla fyra hovarna i vädret pga den stränga kylan... jag har själv sovit i tält vid temperaturer ned mot -50, att ta in hästarna bara för några minusgrader är tramsigt värre !

Torr kyla är inga som helst problem för en häst om den får ordentligt med hö.

Mörker är inte heller några problem för hästar, dom har bättre mörkerseende än vi människor och har dom vant sig vid att inte stå och uggla inne i stallet så bryr dom sig inte vid att vara ute i mörker.

Fast jag har varit med om värre:
I ett tidigare stall hade vi långvarigt strömavbrott = både bättre ventilation och bättre "lyse" ute, men ändå ville folk ha in sina hästar tom tidigare än vanligt - det var ju strömavbrott och hästarna kunde bli vilda :crazy:

Jag tycker folk ska behandla sina hästar som hästar, inte som spädbarn.

Det är så med fjantiga människor, fryser matte så håller hästen på att bli liggande i hagen med alla fyra hovarna i vädret pga den stränga kylan... jag har själv sovit i tält vid temperaturer ned mot -50, att ta in hästarna bara för några minusgrader är tramsigt värre !

Torr kyla är inga som helst problem för en häst om den får ordentligt med hö.

Mörker är inte heller några problem för hästar, dom har bättre mörkerseende än vi människor och har dom vant sig vid att inte stå och uggla inne i stallet så bryr dom sig inte vid att vara ute i mörker.

Fast jag har varit med om värre:
I ett tidigare stall hade vi långvarigt strömavbrott = både bättre ventilation och bättre "lyse" ute, men ändå ville folk ha in sina hästar tom tidigare än vanligt - det var ju strömavbrott och hästarna kunde bli vilda :crazy:

Jag tycker folk ska behandla sina hästar som hästar, inte som spädbarn.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Våra hästar går in vid klockan 3 eller halv 4 typ...
De är inte för att de är kallt ute de är för att de hinner bli så mörkt annars (kanske inte nu när de är snö)
Så i vårat stall går man efter ljuset... De är större skaderisk för både människorna och hästarna att ta in dom när de är mörkt. Så de är därför de går in den tiden de gör...

Ehh, inte för att vara elak nu med det var nog den dummaste förklaring jag någonsin hört ang. varför man tar in hästarna allt för tidigt....:crazy:

Min gubbe och hans kompisar går in vid 15-tiden nu, då vill de IN.

Vill inte låta elak mot dig heller men...din häst och hans kompisar får säkert kraftfoder när dom kommer in?! Tror nämligen inte att det finns många hästar som vill gå in klockan 15.00 på eftermiddagen. Provat ge ev. krf i hagen?! Lovar nästar att dom inte vill komma in då längre. :D Det funkar då på mina!

Min får kraftfoder när han kommer in. Inte de andra.
Hans kompis drar upp stolparna om han får vara ute längre, så därför går de in vid 15-tiden.
Ej jag som har bestämt det, utan stallägarna. De får inget hö heller i hagen, därför går de in 15.

Jag tror att det är så att folk har eländiga stall. Jag har sett stall som jag inte ens skulle ställa min pålle i nödfall. Skaffa ett fräscht stall så älskar hästarna att stå inne i regn, rusk och kyla. Jag lider med hästar vars ägare tror att dom tycker att det är så mysigt att vara ute i alla lägen. Om jag skulle föreslå min hund att den skulle vara ute flera timmar i skitväder så skulle han bli förtvivlad. Ja, hundar är också flockdjur och "utedjur".

:bow: :bow: :bow:

Våra hästar kommer in vid 15-15.30 på vintern och på sommaren går de ute längre. De verkar inte olyckliga över att komma in och det finns ingen häst i stallet som har några olater som vävning, krubb-bitare etc. Tycker det är värre när man ser hästar i hagar som är för små som står still i ett hörn hela dagarna, då kan de lika gärna gå in. Visst är det hästens naturliga miljö att gå ute - men då måste man ha hagar som passar för ändamålet och det är väl ofta där det brister litet :angel:. Det är ju inget självändamål att ha hästen ute minst 12 timmar eller mer om det är -22 grader eller värsta busvädret.
Vill också tillägga att alla hästar på vårt stall motioneras regelbundet - mest varje dag med någon vilodag i veckan.

Så du rider bara när det är ljust ute eller rider du bara i ridhus då??? ;)

Japp, jag hade aldrig släppt ut varken mig själv eller mina barn i mörkret här, kanske om man sluppit ut i trafiken för att ta sig till grusvägar men reflexer i all ära, jag rider inte i trafik när det är mörkt.
Sedan tycker jag det är annat att rida i mörker på en bred grusväg/skogsväg än att stå i mörker och trassla med eltrådar...

ehhh...okej...måste bara fråga dig om du anser att det är större risk att hästarna eller du trasslar in sig i eltråd när det är mörkt ute?! Jaja..du behöver inte svara. Tycker fortfarande inte att mörker är någon bra anledning till att ta in hästarna för tidigt!

Oj, stackars krakar. Varför får dom ingen mat i hagen?! Får dom inte ens frukost hö där :crazy: ? Äsch, ska väl egentligen inte bry mig, det är ju inte mina hästar!

Min får kraftfoder när han kommer in. Inte de andra.
Hans kompis drar upp stolparna om han får vara ute längre, så därför går de in vid 15-tiden.
Ej jag som har bestämt det, utan stallägarna. De får inget hö heller i hagen, därför går de in 15.

Inte så konstigt att han drar upp stolparna om dom inte får mat i hagen. Rena dumheterna att inte ge dom mat i hagen o då låta dom vara ute längre om du frågar mig!

Allmännt! Som "Tacitus" oxå skrivit :bow:
Hästar är utedjur, stäppdjur alltså gjorda för att vara ute och RÖRA på sig massor och äta under längre perioder. Hästar är inte menade att stå inne i ett stall och bäddas in i täcken för att VI fryser och tycker det är mysigt!
Finns det något vi är duktiga på så är det att förmänskliga hästen, "det är - grader h*n fryser" etc. Bullshit!

Det där med mörker o olyckor...klart man ska undvika trafikerade vägar etc om man känner sig otrygg efter dem när det är mörkt. Men att ta in hästen "efter ljuset" pga skaderisken va då en bra konstig anledning, vad kan hända när man tar in hästen när det är mörkt ute o inte ljust??????
Tar alltid in mina hästar när det är mörkt ute, det är så när man bor i Norrland att det är mörk och kallt under vinterhalvåret :eek: , och rider när det är mörkt. Sen hör och häpna jag släpper ut dom igen, då dom går på lösdrift. O det har då inte hänt vare sig mig eller hästarna någe. Då kan jag tillägga att jag inte ens har ström på hagen nu under vintern...

Tur att dom hästarna och ägarna inte bor i Norrbotten då hade dom ju aldrig fått gå ute... - 22 är blidväder för oss.

Då är väl alla hästar ute? Kom igen när det är - 35 då börjar man fundera att ta in dem liiiite tidigare :angel:

~Ingrid

Om jag inte är helt felunderättad så är det minst norrbotten eller högre upp i landet.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 659
Senast: sweep
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 636
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar