Sv: -22

Tja, jag räknar det som ung. samma sak... det är knöligt nog med hästar som trängs vid grinden och vill komma in när jag ser var tråden är. Är det bara en eller två hästar i hagen är det väl en sak men inte som vi har, åtta.
Jag vill dessutom poängtera att mina hästar går INTE ute lite, de går ut i alla väder och är ute som minst, vid den absolut mörkaste tiden, från 8 till 16. Redan nu kommer de inte in förrän vid 18. Vi pratar alltså om ca 2 månader med 8 timmars utetid. Är det verkligen något att bråka om?

Min häst går ute ca 8 timmar om dagen. Jag tycker att det är en rimlig tid för utevistelse även om det inte är optimalt. Tyvärr är hagarna inte heller sådär jättebra, det är rasthagar (dock tillräckligt stora så att hästarna kan röra sig relativt mycket i dem) , de kan springa runt och busa men hagarna är relativt öppna. Det finns nästan inga träd och buskar där de kan ta skydd.

Därför har jag valt att täcka min häst. Regntäcke med t.ex. tunnare bomullsfoder brukar på när det är mer en bara lätt duggregn som faller in. Det kan variera lite när det åker på , ibland är det i augusti och ibland är det i början av oktober, beror på väderleken. Är det fint väder får hon dock gå utan täcke, de dagarna.

Jag brukar sedan täcka med något fodrat täcke när det är mer kyla som sätter in, mest för att jag har flera sådana täcken, då brukar hon ha täcken med ca 150-200 g i. Det brukar bi så för ju mer 'ruskväder' det blir desto större behov finns det av täckestorkning osv. och jag har mest täcken med ca 150-200 g fyllning, så därför blir det dessa :p .

De räcker till utmärkt. Hon har inte haft tjockare täcke en 200g på sig någon gång på hela vintern och hon fryser ju inte för det. Jag brukar även ge fritt med halm ute och inne , och tillräckligt stor högiva.

Vill man hålla hästen varm kan det många gånger vara effektivare att ge mer grovfoder en att lägga på täcken hit och dit..

Vi tar också in våra hästar lite beroende på ljuset , så den här tiden på året kommer hästarna in vid ca kl. 16 , när det börjar likna vår och är ljusare kommer de in vid kvällsfodringen. Det är inte mitt påhitt men jag tror att det är anledningen till varför de i mitt stall (som sköts till viss del kollektivt) vill ta in sina hästar tidigare. De allra flesta rider dessutom hästarna på eftermiddagen/kvällen, och då är det skönt att kunna komma och rida en häst som man vet är inne, och som är torr.

Stallmiljön hos är dock väldigt bra. Vi har högt i tak och det är luftigt.
Boxarna är stora och även om några av oss mockar bädd så är det fräscht ändå. Min egen står på halmbädd (eller ja, typ "ultra combi bädd" :angel: , har kalkat i botten, sedan ett lager torv och ett lager spån , halm på det ) . På såvis vet jag dessutom att hon hela tiden har och göra när hon är inne. Hon har alltid halm att pyssla med.

Vad får ni i ammoniaklukten ifrån? :crazy: Jag skulle inte vilja ha min häst där om det luktar ammoniak.

Inte jag som har bestämt det, utan stallägarna. Så gnäll inte på mig!:mad:
Han drar upp stolparna för han har så mkt energi, rids ej, är bara 4 år, med lat matte.:(
Ibland får de hö i hagen, när de går ut tidigt.

-22? Herregud.. Mina går ute dygnet runt, med vindskydd, stora hagar både vinter och sommar, finns även skog i hagen. Jag bor i Norrbotten. Först när det börjar gå ner mot -38, -40 så funderar man på ifall hästarna skulle vilja gå in.. Jag skulle aldrig sätta in mina hästar kl 15-16! På med ett tjockt vintertäcke, varmt vatten, och rejält med hö, så klarar de sig hur fint som helst. Jag täckar inte min häst förrän vid ca -15 grader, ifall det är torrt väder. Däremot ifall det regnar/snöar så är jag noga med att sätta regn- och eventuellt ett tunt ulltäcke. Så länge hästen inte är blöt, så kan den stå ute i mycket kalla temperaturer. Jag brukar se, när jag åker för att hämta hö ca 10 mil härifrån, hästar som går ute med täcken på trots att det är plusgrader och solsken. Varför? Om jag klarar av att stå och mocka hagar i -40 så klarar då hästarna sig.

För övrigt tycker jag att både det här med att ta in hästarna väldigt tidigt pga mörker eller andra "konstiga" anledningar, och att man täckar alldeles för tidigt, går helt överstyr.. Det är hästar vi pratar om, inte spädbarn. Antingen är det väl ägarna som är lata, eller så fryser dem och tror att hästarna också gör det. När det är ner mot -35, -40 grader så går jag till mina hästar ca varannan timme, och har jag själv inte möjlighet att göra det pga. jobb, skola, eller annat, så ber jag någon annan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 659
Senast: sweep
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 636
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar