2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter långhelg och födelsedagsfirande är jag nu halvsjuk och menssvullen så känner mig sådär lagom fräsch :p därför blev jag lite extra glad för att vågen fortsätter ticka neråt. Om två veckor vill jag vara (stadigt) under 60, så jag ska vara lite mer noga framöver på helgerna, speciellt att bara äta det som jag tycker är värt och sluta äta när jag är hungrig

6/3 - 64,9 kg
13/3 - 63,7 kg (-1,2)
20/3 - 63,2 kg (-0,5)
27/3 - 63,2 kg
3/4 - 63,4 kg (+0,2)
10/4 - 61,5 kg (-1,9)
17/4 - 61,4 kg (-0,1)
24/4 - 61 kg (-0,4)
2/5 - 60,7 kg (-0,3)
8/5 - 60,7 kg
15/5 - 60,4 kg (-0,3)

Att sluta äta när du är mätt hoppas jag du menar? :o

Bra jobbat! :banana: Ser ut som att du absolut kommer kunna vara viktstabil under 60 om två veckor!

Att sluta äta när du är mätt hoppas jag du menar? :o

Bra jobbat! :banana: Ser ut som att du absolut kommer kunna vara viktstabil under 60 om två veckor!
Ops, jag skyller på att det är måndag :o
Tack! Jag hoppas verkligen det, det skulle kännas bättre att sikta på att vara viktstabil under sommaren än att vilja gå ner i vikt

Ops, jag skyller på att det är måndag :o
Tack! Jag hoppas verkligen det, det skulle kännas bättre att sikta på att vara viktstabil under sommaren än att vilja gå ner i vikt

Verkligen! Jag tänker samma. Om allt fortsätter enligt plan så kommer jag nå min målvikt innan semestern i juli, så då blir utmaningen att stanna där under sommaren.

Vi är frusna och trötta i det här mörka och kalla landet, man vill ju kunna slappna av och njuta av sommaren när den väl är här! Lite rosé på uteserveringar, grillning och sena sommarnätter :love:

@MarieJ Vi har ju hängt i några viktttådar tillsammans och det här med hetsätning, som du kallar det, verkar vara ett återkommande beteende som du har svårt att få bukt med. Har du använt dig av eller funderat på något psykologstöd (du behöver inte svara)? KBT är det som dyker upp i tanken hos mig.

Finns det någonting med viktnedgången som känns roligt och lustfyllt just nu? Min erfarenhet är att den blir både stabilare och roligare ifall man hittar den där uttjatade, men ack så viktiga, balansen. Hitta fysisk aktivitet som känns rolig, hitta mat som är god men kalorisnål osv. Jag har exempelvis slutat att springa utomhus just nu då jag insett att jag tycker att gymmet är betydligt roligare.
Jag behöver inte gå ner så mycket i vikt. Har ngr kilo jag själv skulle må bra av att gå ner men mest handlar det om att få ett sunt förhållande till ätbart. Hur gör man?

@MarieJ Vi har ju hängt i några viktttådar tillsammans och det här med hetsätning, som du kallar det, verkar vara ett återkommande beteende som du har svårt att få bukt med. Har du använt dig av eller funderat på något psykologstöd (du behöver inte svara)? KBT är det som dyker upp i tanken hos mig.
Har haft att göra med psykologer för själen i övrigt men det var inget lyckat så nej. Allt hänger säkert ihop. Ätbart är det som är meningsfullt men lagom är det som ställer till det.

Jag behöver inte gå ner så mycket i vikt. Har ngr kilo jag själv skulle må bra av att gå ner men mest handlar det om att få ett sunt förhållande till ätbart. Hur gör man?

Jag förstår! Jag skulle nog rekommendera dig att gå och prata med någon då, en vanlig samtalsterapeut kan vara en bra start. En osund relation till mat kan vara väldigt djupt rotad och svår att få bukt med på egen hand. Såg att du skrev i inlägget ovan att du testat det innan, men ofta handlar det bara om att träffa rätt person. Låt inte några dåliga upplevelser hindra dig att testa vidare! Som fd. deprimerad och utbränd har jag en del egen erfarenhet och förstår dina farhågor.

Men tillsvidare skulle jag ändå rekommendera dig att fokusera på det som känns lustfyllt. Finns det "comfort-mat" som inte är väldigt onyttig som du kan äta när behovet kommer krypandes?

Har haft att göra med psykologer för själen i övrigt men det var inget lyckat så nej. Allt hänger säkert ihop. Ätbart är det som är meningsfullt men lagom är det som ställer till det.
Ja, mycket hänger ju just ihop. Jag har ju läst i de här vikttrådarna i många år, och själv deltagit, och något som jag verkligen minns är de som tagit reda på orsaken till sitt ätande. Är man känsloätare, är det trist- eller tröstäter man gör? Blir man triggad av vissa livsmedel, vilka är då dessa livsmedel? Pasta? Knäckebröd (jag kan äta ett halvt paket runda leksandsknäcke med smör om jag sätter igång)? Godis? Jag har sett flera bukeanvändare göra dessa analyser på egen hand, och det har tagit tid men för flera verkar det ha lyckats. Med stöd av någon kan det kanske gå fortare och lättare.

Som @Singoalla säger tror jag att det handlar om att träffa rätt person när man söker stöd. Jag tänkte ju på KBT - jag tyckte jag fick bra verktyg genom det för att hantera min prestationsångest - men det finns ju annan hjälp att få också i form av coacher och dylikt.

Jag hoppas att du kommer till rätta med ditt ätande, vilken väg du än väljer. :)

Verkligen! Jag tänker samma. Om allt fortsätter enligt plan så kommer jag nå min målvikt innan semestern i juli, så då blir utmaningen att stanna där under sommaren.

Vi är frusna och trötta i det här mörka och kalla landet, man vill ju kunna slappna av och njuta av sommaren när den väl är här! Lite rosé på uteserveringar, grillning och sena sommarnätter :love:
Exakt, det är ju perfekt :d

Ja, mycket hänger ju just ihop. Jag har ju läst i de här vikttrådarna i många år, och själv deltagit, och något som jag verkligen minns är de som tagit reda på orsaken till sitt ätande. Är man känsloätare, är det trist- eller tröstäter man gör? Blir man triggad av vissa livsmedel, vilka är då dessa livsmedel? Pasta? Knäckebröd (jag kan äta ett halvt paket runda leksandsknäcke med smör om jag sätter igång)? Godis? Jag har sett flera bukeanvändare göra dessa analyser på egen hand, och det har tagit tid men för flera verkar det ha lyckats. Med stöd av någon kan det kanske gå fortare och lättare.

Som @Singoalla säger tror jag att det handlar om att träffa rätt person när man söker stöd. Jag tänkte ju på KBT - jag tyckte jag fick bra verktyg genom det för att hantera min prestationsångest - men det finns ju annan hjälp att få också i form av coacher och dylikt.

Jag hoppas att du kommer till rätta med ditt ätande, vilken väg du än väljer. :)
Det blir vägen utan psykolog.
Tack.

Idag är jag fan stolt över mig själv! Var sååå sugen på en flottig pasta med extra allt, MEN gick hem och gjorde en omelett med räkor och grönsaker. SÅÅÅ GOTT blev det dessutom! Köpte även jordgubbar som jag tänkte avnjuta till efterrätt!

Mvh Präktig

10 april: 62,2 kg
17 april: 61,5 kg
24 april: 61,3 kg
16 maj: 60,2 kg

Har inte vägt mig sedan 24 april och känner mig väldigt nöjd med att snart vara under 60 kg :banana:! Har installerat Lifesum på telefonen och fokuserar bara på det positiva. Har som mål att alltid äta minst 75 gram protein och 500 gram frukt och grönt varje dag och i stället för att då bli arg på mig själv de dagar de slinker ner ngt "onyttigt" ser jag till att glädjas åt det som varit bra. Känns som bästa strategin för mig!

Idag är jag fan stolt över mig själv! Var sååå sugen på en flottig pasta med extra allt, MEN gick hem och gjorde en omelett med räkor och grönsaker. SÅÅÅ GOTT blev det dessutom! Köpte även jordgubbar som jag tänkte avnjuta till efterrätt!

Mvh Präktig

Inte riktigt lika präktig, men det blev i alla fall inte värre än tre småkakor och ett par naturgodispluppar, och kanske lite mycket pasta till middag. Matplaneringen gick lite ur led idag. Nu har jag köpt på mig lite bra grejer att ha på jobbet så att det blir lättare att göra smarta matval även när det inte blir som det var tänkt.

Har inte varit så aktiv i den här tråden. :o Dags för bättring!

Har precis kommit hem från en konferens med "all inklusive". Har ätit massor av god mat i tre dagar och därtill suttit hela dagarna och lyssnat på föreläsningar så jag tror inte att jag vågar ställa mig på vågen på ett tag. :angel:

För att öka motionsdelen av mitt liv så har jag glatt gått och köpt mig en häst, kan inte daglig mockning och ridning få ner mig i vikt så vet jag inte vad jag ska ta mig till. :D

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg
16/3 65,8 kg
17/3 65,9 kg
18/3 65,8 kg
20/3 65,4 kg
21/3 65 kg

22/3 65,1 kg
25/3 66,7 kg
27/3 65,2 kg
31/3 65,8 kg
3/4 66,1 kg
5/4 65,4 kg
6/4 65,2 kg
7/4 64.8 kg
10/4 65 kg
12/4 65,7 kg
14/4 65,2 kg
19/4 65,4 kg
21/4 65 kg
23/4 64,4 kg
27/4 64,3 kg
4/5 64,2 kg
11/5 64 kg
12/5 63,9 kg
13/5 63,7 kg
22/5 63,6 kg
Ptja.. ungefär ett kg på en månad, det är ju enligt planen och även en hälsosam viktnedgång så jag är nöjd med det!
Idag blir det att besöka gymmet en vända, tänkte cykla dit och hem. Sov lite för längre idag och tänkte äta brunch snart.. eller.. en smoothiebowl får det bli! Mums!

Här går det inte alls bra. Har skött mig ypperligt 6 av dagarna förra veckan, men var på en stor födelsedagsfest i lördags. Den blev ink. allt :D Fika och snacks, bubbel, cider, shots och klockan-4-på-morgonen-pizza. Trodde ändå att det skulle vara okej eftersom jag ätit exemplariskt alla andra dagar, haft 4 gympass och minst en timmes promenad varje dag. Men i morse stod vågen på + 0,4 från förra veckan :(

Hade nog inte brytt mig så mycket om det inte vore för att veckan början väldigt dåligt på många andra plan också. Men.. det känns säkert bättre i morgon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar